HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Volymkontroller å anslutningskontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/16 :  16:58:10  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej efter att ha surfat runt en tid på detta forum så bestämde jag mig för att regga mig.
så detta blir mitt första inlägg

Det är så att jag håller på att bygga en rörförstärkare och har nu kommit till inköpet av volymkontroll.

Jag har kollat lite på Alps pottar men jag har även funderat på att bygga en egen volymkontroll med vridströmställare å motstånd.

Potentiometern ska vara 100k. Så vad är bäst? köpa en färdig pott och om jag ska köpa en färdig är det någon som har några tipps på en bra butik som säljer.

Och om man ska bygga egen, är det någon som har några tipps på uppbyggnad och var man kan hitta bra vridströmställare?

Sedan har jag även en fråga om ansutningskontakterna.

Är det någon som kan tippsa om några robusta kontakter och var man kan köpa dessa

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/16 :  17:17:54  Show Profile Send Freddie a Private Message
Ska du bygga en volymkontroll med vridströmställare och motstånd så bör du ha en bra vridströmställare, annars kommer det att snabbt bli knaster osv. Elfa har bra vridströmställare men de är dock dyra. En 2 polig 24 läges skulle kunna passa bra.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/122190.htm
Jag har haft stegad volymkontroll, men det jag inte riktigt gillar med den (förutom priset) är det bara är 23 olika steg på den + 1 mute. Det räcker väl iofs men jag gillar det inte.
Finns lite info stegade volymkontroller här: http://www.goldpt.com/how.html

Elfa har ju som bekant Alps potentiometrar som är helt ok, det finns även någon bourns pot som skulle kunna vara bra, men jag har inte provat den. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012605.htm

Angående anslutningskontakter, menar du RCA kontakter? I så fall så kan jag rekommendera biltema om du inte vill köpa dyra WBT kontakter. Biltemas RCA kontakter är helt ok, 2st för 30:- har jag för mig.

/Freddie
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:33:03  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Mm det va rca jag menade (glömde å skriva det):) så bilema har bra grejjor

Har även funderingar kring högtalarterminalerna.
Är det värt att köpa fina WBT-terminaler?
eller duger biltemas där med?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:13:02  Show Profile Send Freddie a Private Message
Har aldrig provat biltemas högtalarterminaler, men jag skulle kunna tänka mig att de är ok. WBTs högtalarterminaler är ju riktigt fina, men jag tycker inte dom är så särskilt prisvärda.

/Freddie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000