HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långväga funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:36:04  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har nämnt detta tidigare, men nu tjatar jag igen

Har till våren tänkt mig att byta helt (stereo talar vi då).

Men det står lite still, eftersom att priset på kalaset kommer att bli ganska mkt så är det ju inte dumt att ha kollat på allt en 3-4 gånger innan.

Det som tilltalar mig utesendemässigt (har bara lyssnat på naim ännu) är följande.

Naim Nait 5 med CD5an. Är här lite orolig över effekten.

Musical fidelity A3.2 med Cd. Ser ju oerhört snyggt ut, men hur låter det?

Vad finns det mer för kombinationer i denna prisklass??

/Sudden

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:05:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nya "amplifixen" eller den gamla beggad till en bra pris.
Kanske en arcam cd till, nya 33:an, kostar 18500:-. eller varför inte en cdfix?
(till inbytes pris mot din gamla cd kan du få den för 13500:-), thule CD150 MK II med uppsamplingskortet för 15500:- (capris?) ska vara ruskigt bra också enligt flera här på forumet.

Fast då ska den (thulen) köras med de balanserade utgångarna. Denna med en Amplifix i balanserat läge tror jag kan bli väldigt välljudande. Hade jag haft pengarna hade jag gärna velat testa den kombinationen.

mvh,

edit-stavfel som vanligt!

Edited by - hifirocker on 2003/08/16 15:07:27
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:14:12  Show Profile Send Mattias a Private Message

Till vilka högtalare skall elektroniken kopplas?
Vad kommer du spela för musik på grejerna?

/Mattias
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/16 :  16:20:16  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hmm högtalare? Ja du bra fråga!
Jag vet inte ännu =)
Har kollat lite på Totem, låter bra men jag är osäker på om jag blir nöjd med den "lilla" baskapacitet dem har.
Annars så ligger dynaudio bra till också.

Men som sagt tidigare allt skall bli nytt.
Jag hade tänkt mig att lägga det största krutet på stereon nu, och uppgradera på högtalarsidan sen. Så 15 000 inte mer på högtalarna.

/Sudden
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/08/16 :  16:45:04  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Att köra Dynaudio med Nait 5 funkar inte, om det var contour serien du var intresserad av?
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:18:49  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmmmmm lyssna mycket är kanske den bästa lösningen när det gäller feta pengar, köp aldrig utan att lyssna är ett tips iaf sedan kommer utseendet vilket inte borde vara avgörande då det är ljud av kvalitée man är ute efter. Men det är ett plus att det ser vackert ut
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:39:28  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag antar att du sätter ljudkvaliten före det estetiska och då verkar det som att du gillar prylar som inte ser överdådiga ut. (Naim Musical fidelity linn m.fl.)

Vilket "sound" är du ute efter? Hur lyssnar du? när lyssnar du? och Vad lyssnar du på?
primere: jag vill dö före min kvinna.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:08:13  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag tror att ett par högtalare vid namn JmLab 816 cobolt siganture kan passa väldigt bar ihopp med naimen. Högtalare är relativt lättdriven även om basen behöver lite kraft då den går ner runt 4 ohm. Förövrigt är högtalaren karaktär luftig med massor av detaljer, kopla ihop dessa med en analytisk (ljus) förstärkare och CD och det låter apa, men rätt matchat aldeles underbar.

Jag lyssnade på dessa högtalare ihop med naim cd3 (nacd3), Nap 90/ nac 92 (för och slutsteg)samt flatcap och det lät fantastiskt bra i mina öron. Tyvärr så liknar den gamla serien något som kommer från ryssland tidigt 70-tal så jag kunde bara inte köpa kombinationen. Om den nya serien har samma ljudideal så borde detta vara en bra kombination som desutom ser trevlig ut (vilket alltid är ett plus även om det inte är avgörande).

Lycka till med jakten.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:18:55  Show Profile Send primere a Private Message
Va fattade inte poängen men okey!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:24:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vad lyssnar du på, hur bor du, hur gammal är du???

Jag kommer få mothugg nu, men i den prisklassen finns vettiga flerkanalare som är duktiga på musik i tvåkanal och dvd-spelare som hanterar de flesta format. Jag vet att det inte är särskilt puristiskt (böjs det så?:), men lyssna först å dissa sen.

Dyrare är inte alltid bättre. Jag tror att om du är tveksam till något när du provlyssnar är det något som du kommer bli mer och mer irriterad på.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000