Author |
Topic |
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 13:36:04
|
Har nämnt detta tidigare, men nu tjatar jag igen
Har till våren tänkt mig att byta helt (stereo talar vi då).
Men det står lite still, eftersom att priset på kalaset kommer att bli ganska mkt så är det ju inte dumt att ha kollat på allt en 3-4 gånger innan.
Det som tilltalar mig utesendemässigt (har bara lyssnat på naim ännu) är följande.
Naim Nait 5 med CD5an. Är här lite orolig över effekten.
Musical fidelity A3.2 med Cd. Ser ju oerhört snyggt ut, men hur låter det?
Vad finns det mer för kombinationer i denna prisklass??
/Sudden |
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 15:05:48
|
Nya "amplifixen" eller den gamla beggad till en bra pris. Kanske en arcam cd till, nya 33:an, kostar 18500:-. eller varför inte en cdfix? (till inbytes pris mot din gamla cd kan du få den för 13500:-), thule CD150 MK II med uppsamplingskortet för 15500:- (capris?) ska vara ruskigt bra också enligt flera här på forumet.
Fast då ska den (thulen) köras med de balanserade utgångarna. Denna med en Amplifix i balanserat läge tror jag kan bli väldigt välljudande. Hade jag haft pengarna hade jag gärna velat testa den kombinationen.
mvh,
edit-stavfel som vanligt!
|
Edited by - hifirocker on 2003/08/16 15:07:27 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 15:14:12
|
Till vilka högtalare skall elektroniken kopplas? Vad kommer du spela för musik på grejerna?
/Mattias |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 16:20:16
|
Hmm högtalare? Ja du bra fråga! Jag vet inte ännu =) Har kollat lite på Totem, låter bra men jag är osäker på om jag blir nöjd med den "lilla" baskapacitet dem har. Annars så ligger dynaudio bra till också.
Men som sagt tidigare allt skall bli nytt. Jag hade tänkt mig att lägga det största krutet på stereon nu, och uppgradera på högtalarsidan sen. Så 15 000 inte mer på högtalarna.
/Sudden |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 16:45:04
|
Att köra Dynaudio med Nait 5 funkar inte, om det var contour serien du var intresserad av? |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 18:18:49
|
Hmmmmmm lyssna mycket är kanske den bästa lösningen när det gäller feta pengar, köp aldrig utan att lyssna är ett tips iaf sedan kommer utseendet vilket inte borde vara avgörande då det är ljud av kvalitée man är ute efter. Men det är ett plus att det ser vackert ut |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 18:39:28
|
Jag antar att du sätter ljudkvaliten före det estetiska och då verkar det som att du gillar prylar som inte ser överdådiga ut. (Naim Musical fidelity linn m.fl.)
Vilket "sound" är du ute efter? Hur lyssnar du? när lyssnar du? och Vad lyssnar du på? primere: jag vill dö före min kvinna.
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
lindbergmalmoe
Member
185 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 19:08:13
|
Jag tror att ett par högtalare vid namn JmLab 816 cobolt siganture kan passa väldigt bar ihopp med naimen. Högtalare är relativt lättdriven även om basen behöver lite kraft då den går ner runt 4 ohm. Förövrigt är högtalaren karaktär luftig med massor av detaljer, kopla ihop dessa med en analytisk (ljus) förstärkare och CD och det låter apa, men rätt matchat aldeles underbar.
Jag lyssnade på dessa högtalare ihop med naim cd3 (nacd3), Nap 90/ nac 92 (för och slutsteg)samt flatcap och det lät fantastiskt bra i mina öron. Tyvärr så liknar den gamla serien något som kommer från ryssland tidigt 70-tal så jag kunde bara inte köpa kombinationen. Om den nya serien har samma ljudideal så borde detta vara en bra kombination som desutom ser trevlig ut (vilket alltid är ett plus även om det inte är avgörande).
Lycka till med jakten. |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 19:18:55
|
Va fattade inte poängen men okey! |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 19:24:01
|
Vad lyssnar du på, hur bor du, hur gammal är du???
Jag kommer få mothugg nu, men i den prisklassen finns vettiga flerkanalare som är duktiga på musik i tvåkanal och dvd-spelare som hanterar de flesta format. Jag vet att det inte är särskilt puristiskt (böjs det så?:), men lyssna först å dissa sen.
Dyrare är inte alltid bättre. Jag tror att om du är tveksam till något när du provlyssnar är det något som du kommer bli mer och mer irriterad på. |
|
|
|
Topic |
|