HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kommer priserna att bli på elektronikvaror?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  01:33:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra fråga "aolite", man får väl fråga nejsidan i så fall och EU-bidrag kan man väl alltid pröva, bara fantasin sätter gränser.

Fast när det gäller domedagprofetior blir väl kampen hård om lönen mellan dig, Hoffman och Olofsson. Ooops höll på att glömma Winberg även om hon kommer i lä med ett så lättviktigt påstående som att påven styr familjepolitiken i EU.

Skämt åsido så är/blir vi påverkade av EU/EMU/Euro vare sig vi vill eller ej, frågan är om vi vill vara med och påverka eller inte.

Jag tror inte på några drastiska ändringar på kort tid oavsett utfall av folkomröstningen.

Nu skall vi ju inte prata politik här på Forumet, men det skulle bli lättare att jämföra priser om handlarna inte kunde skylla på valutadiskrepenser och dylikt.

Trots allt är nog ett uppbyggt östeuropa ett tryggare värn än ett östeuropa bakom murar.

Bravo
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/18 :  07:58:29  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Det snackas så jävla mycket om att priserna skall bli de samma, att allt kommer att kosta lika mycket och att det blir så enkelt att jämföra. Tydligen är det dösvårt att använda sig av multiplikation och divition när man skall omvandla priser och annat. (Så fördummande av oss medborgare att man blir förbannad!) En högtalare kostar så många Euro i Danmark och en helt annan i Tyskland, kanske kommer den någonstans emellan i sverige. Varför?? Det alla glömmer bort är att det finns saker såsom moms med mera som skiljer markant mellan länderna. Danmark till exempel stämplar HIFI som lyx, samma skattesats som vi har på sprit och cigaretter. Detta "fenomen" är ju den del som sverige exempel skall använda sig av istället för en flytande krona och kunna "styra" det nationella "värdet" på Euron.

Det talas aldrig om detta. Samma som med lönerna, "Det blir Såååååå enkelt att se vad de tjänar i grannlandet" Har en dansk 1600 Euro som elektriker skall du ha det samma". Glöm att moms skiljer, glöm att sociala avgifter skiljer, glöm att priserna kommer att vara de samma EVER!!!!

EDIT:
Stavning och tillägg

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/08/18 08:04:51
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:07:25  Show Profile Send aolite a Private Message
"Trots allt är nog ett uppbyggt östeuropa ett tryggare värn än ett östeuropa bakom murar. "

Jo, nog är det så, tycker bara inte om att det är våra pensionärer m.fl. "låginkomsttagare" som får betala priset... Avsätt "Goran" Persson samt ge honom 4000(i månaden, Skr) i pension, så blir han nog tyst sedan.

"Nu skall vi ju inte prata politik här på Forumet, men det skulle bli lättare att jämföra priser om handlarna inte kunde skylla på valutadiskrepenser och dylikt."

Visst blir det, jag tycker dock att det är ett av de sämsta argumenten från ja-sidan, det är ju så mycket mer än att jämföra priser.
Var det inte i nån debatt(med Sverker) som det tycktes att, oj vad bra om vi går med i EMU, då kan sjuksköterskorna jämföra sin lön med en fransman/fransyskas. Som att det skulle kunna göras rakt av. Andra skatter, priser på mat, hyra. Hur lätt är det sedan för en sjuksköterska att få sin lön höjd, hörde jag någon säga busenkelt, nej just det.

Aolite blir väldigt upprörd av politik

För att svara matså, lite billigare blir det nog...

Edited by - aolite on 2003/08/18 12:43:55
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:10:29  Show Profile Send aolite a Private Message
SpLiX:
Du hann före. Har man inga bra argument får man ljuga ihop något, tycks vara så många politiker resonerar. Skrämmande
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:23:44  Show Profile Send gardd a Private Message
Angående priserna på hifiprylar i framtiden:

Jag såg på kompisens TV en diskussion om EMU-frågan. De sa att priserna kommer låsas för att de inte skall stiga till följd av EMU. Frågan lyder väl hur kom det sig att Greklands och Italiens priser steg som också sa att priserna skulle ligga fast? De förstod också att de skulle kunna stiga och gick ut med sådana argument. Alltså: argument och lösa ord biter inte på frisläppta marknadskrafter. Och EMU innebär inte direkt att marknadskrafterna blir mindre frisläppta. Ursäkta att jag använder ett lite laddat och flummigt ord, marknadskrafter. Men ni kanske hajar jag vad jag försöker säga...

Självklart finns det en mängd BRA saker med EMU också, men jag försökte isolera bort det som inte rör just hifiprylarna :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/08/18 :  13:52:05  Show Profile Send gurin a Private Message
För att göra det enkelt måste vi först förstå att om priserna på svenska varor skall ändras så måste svenska producenter bestämma sig för att själva ändra priserna. Det har inget med införandet av ny valuta att göra. Bladelius kommer antagligen även i fortsättningen att ha samma priser. Priset på varor från Euroländer kommer att bestämmas av vilket ingångsvärde den svenska kronan kommer att få vid omräkningstillfället. Det beror på hur ”bra” den svenska förhandlingsdelegationen är. Därför skulle jag vilja säga att frågan om hur det blir med priserna efter folkomröstningen inte är särskilt intressant. Fråga i stället hur många euro vi vill få per krona när/om vi skall växla.

I princip är det nog så att den svenska regeringen och det svenska näringslivet vill få kronan så lågt värderad som möjligt. Det betyder att svenska varor och svenska löner blir låga jämfört med Euroländerna. Euroländerna vill gissningsvis att den svenska kronan skall få ett så högt värde som möjligt. Det betyder att vårt löneläge och vår konkurrenskraft blir lägre och vi hotar inte de övriga. I det långa loppet kommer det att jämna ut sig men för hifipriserna på några år sikt vore det bra om den svenska kronan fick ett så högt värde som möjligt vid omräkningstillfället (det vill säga euroländerna är bättre förhandlare än Sverige). Då får vi många Euro per krona och vi kan kortsiktigt handla, i alla fall de som fortfarande har jobb.

Sedan får ni dra vilka slutsatser ni vill.

I all välmening/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:40:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Herrarna har här flera poänger som de "stora" debattörerna har missat, det mesta beror på oss själva, priser och löner osv. och framförallt reallönen det vi får för våra surt förvärvade slantar.
Helt riktigt så tjänar någon 2500 Euro i två olika länder, så har ju den med 20% lägre priser en större reallön, likadant så har de som har lägre skatter högre disponibel inkomst osv.

Frågan handlar inte om turistkassan/valutan, det handlar väl snarare om att vara med eller stå utanför.
När Europa efter 200 år av förödande krig äntligen försöker skapa en ny och bättre tingens ordning, kan det ju faktiskt vara ide att vara med och påverka så mycket som möjligt.
Om alla är med utom möjligen Sverige, Storbrittanien och Norge så blir vi påverkade av denna sammanslutnings politik och åtgärder vare sig vi vill eller inte. Kostnaderna kommer så att säga i vilket fall som helst, men vinsterna kan utebli.
I detta fall har Finland skapat en tätposition med utvidgad respekt och inflytande medan Sverige sackar efter.

Dessutom kan det också tyckas besynnerligt att inte vilja delta i ett gemensamt bygge fullt ut efter den historia vi haft både politiskt och ekonomiskt.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  14:46:55  Show Profile Send gardd a Private Message
Bravo: du blandar ihop EU och EMU.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:06:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej då, "gardd" jag blandar inte ihop vare sig EU,EMU eller Euro, det handlar om att deltaga och vara med och påverka fullt ut.
En tveksam partner som inte vet vilket ben hon skall stå på marginaliseras automatiskt, får mindre tyngd, och som jag sa vi påverkas av hela komplexet EU, EMU, Euro i alla fall, frågan är om vi vill vara med och påverka eller inte. Se Finland.

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:06:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"SpLiX:
Du hann före. Har man inga bra argument får man ljuga ihop något, tycks vara så många politiker resonerar. Skrämmande"

ja kolla bara herr bush.
men han ska vi nog hålla utanför den här diskussionen om vi inte vill dra paralellerna att eu kommer bli ett till amerika, vilket ju endast kan vara negativt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:10:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller också bildar Europa ett block för att balansera Amerika.

Bravo
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:23:00  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Eller också bildar Europa ett block för att balansera Amerika.


Det är det jag inte vill, gärna samarbete över gränserna men inte en ny supermakt. EMU är ett till steg i den riktningen. Behöver vi en till nation som skall visa musklerna? Ta sedan alla dessa bidrag hit och dit. Tror bönderna har ca 1/3 av sin inkommst i form av bidrag, ska det vara så. Röster hörs dock för ett avskaffande av dem, vad gör bönderna då?

Jag vill ha ett eget land, tror ni man kan få ta ett lån på banken och köpa ut någon del av norrlands inland?
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:41:13  Show Profile Send gardd a Private Message
Bravo: pengar pengar pengar, finns det inte annat här i livet? De flesta politiska beslut sker via ekonomiska beslutsgrunder. trist. :/

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000