HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RB-991 vs. NAD 218THX vs. Vincent SP-331
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:30:04  Show Profile
OBS** Läses med vetskapen om att undertecknad har ganska tråkigt en fredagkväll, alltså inget försök till hifijournalistik,samt att omdömen endast gäller MIN hörsel i MIN anläggning**OBS

Kringutrustning:

MITerminator 2 Bi-wire
Vandenhul the first ultimate Signalsladderi
Supra Lorad
Musicalfidelity A3cd
Musicalfidelity A3cr Försteg
Infinity Kappa 600 Högtalare
Superspikes
Atacama equinox bänk

Medlyssning: Pitbullterriern Mr.Baloo

Då jag under de senaste månaderna ägt (Äger fortfarande ett av dem) 3st slutsteg i den lägre prisklassen tänkte jag dela med mig lite av erfarenheterna av resp. slutsteg.
Roteln och NAD:en tillverkas ej längre men finns att tillgå på begmarknaden för ca:5kkr.

Först ut Rotelsteget, en ganska nätt sak på 16kg,uppgivna 200 watt blir 1,2 kw i 1 ohm. Effektstarkt med andra ord. Ljudet har en mycket fast bas med god kontroll och bra djup,ett mellanregister som enligt mig upplevs som helt neutralt. Diskanten låter dock lite metallisk och hård, speciellt vid starkare lyssningsnivåer, vilket inte Kappa600 gillade riktigt,inte mina öron heller för den delen.
Bra rumsinfo,god konturskärpa samt precision.
Däremot tycker jag ljudet är lite väl präktigt, dvs den klarar de flesta biffar galant men är lite väl ofärgad och nykter.
Roteln låter gärna ansträngt vid starkare lyssningsnivåer trots all effekt och ström (230A!).
OBS:detta med min kringutrustning, kan mycket väl låta "lugnare" hos dig. Bort med Roteln alltså.(passade sin nye ägare bättre)
5000:- begagnat

Nad 218 THX,en 200 wattare på 23kg varav hälften utgörs av en gigantisk Holmgrentrafo på högkant.
Detta är enligt mig ett slutsteg som passar den som uteslutande lyssnar på hårdrock. Hissad midbas, lite snällare diskant (avrullad) än Rotel, och en känsla av outtömlig effekt! Det tar liksom aldrig slut, och inte låter det speciellt ansträng heller. Däremot TRÅKIGT. NAD:en målar upp en vägg av ljud lite här och där. Bas,diskant,mellanregister,allt i en enda trist röra.3D? vad är det? Bläh! Bort med den.
5000:- begagnat

Vincent då? En rör/transistorhybrid på 19kg, och en effektspec. på 150+150w.
Enligt mig en väldigt skönsjungande pjäs med ett nästan romantiskt ljud. Varm klang men ändå högupplösande (joorå,jag har testat).
Det blev faktiskt kärlek vid första öronkastet.
Om den speciella klangen beror på att det sitter rör i ingången vet jag ej, men min gissning ligger nog åt det hållet.
Bra med effekt/dynamik. Fast,djuuup,bas. 3d,bredd,höjd, allt finns där (Inte samma precision som Roteln dock). Det jag fastnade mest för var nog mellanregistret, eller för att citera en vän:"det låter som något jag aldrig hört förr".
Denna pjäs får bli en "Stayer" i mitt system.

Äntligen har åtminstone jag hittat mitt slutsteg. Hoppas du hittar ditt!



Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

Edited by - mje1 on 2003/09/02 20:14:48

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:35:27  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Mycket intressant och om någon kunde kommentera Denon POA-10 som ligger i samma prisklass vore det perfekt

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:35:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
mje1

Tror du att Vincentsteget skulle passa bra ihop med
Sugden ??? har deras Headmaster som även är ett försteg,
mkt intressant pris på denna pjäs

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/08/15 :  23:53:18  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Trevligt att Vincent föll i smaken.
Håller med fullt vad gäller ljudkaraktären. Svårslaget mellanregister i prisklassen.

Hitta mitt slutsteg ja, suck, hemskt svårt det där.
Ett Grendel kanske... tiden får utvisa vad det blir.

Say's who!?

Edited by - hali on 2003/08/15 23:54:36
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:04:59  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Har en NAD 218 THX. Får väl hålla med om att den inte är världens roligaste förstärkare, men måste ändå understryka att den är mycket neutral i basen vilket gör den utmärkt att driva bassystem med (vilket min också gör numera). Undrar hur kvaliten är? Gamla 208 lär väl ha krånglat en hel del...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:38:18  Show Profile
Håller med om basen Julle. Funderade faktiskt ett tag på att använda det till just bassteg.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/16 :  01:47:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tycker inte NADen är hissad i midbasen men dock lite sämre upplösning där. Basen är iallafall väldigt korrekt och tam.

Att den är tråkig får jag hålla med om. Raka motsatsen till en hybrid (jag har Copland csa-515).

Tillverkas inte längre? Det visste jag inte.

Synd att du bor i Finspång annars hade vi kunnat köra mitt Copland emot ditt Vincent-steg...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/16 :  02:01:00  Show Profile
Kolla hifiklubben får du se...den är puts väck.
Jag hörde mig för hos en tysk hifihandlare och även han hävdade att 218 utgått ur NAD:s sortiment.
Som du vet MaxMartin så har tyvärr NAD åkt på en släng av storhetsvansinne. Först höjer de det extremt prisvärda 218 från 6995:- till 10995:-,för att sedan inte tillverka det längre.
Det blir nog snordyrsilverline för hela slanten snart. Tyvärr.
Nä,tacka vet jag de gamla mossgröna Nad:arna.

MVH/

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/16 :  04:06:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trevliga och bra beskrivningar, speciellt intressant är det ju att få veta att även relativt billiga slutsteg kan prestera musik så bra.
Det låter med beskrivningen av dina Vincent som några långt dyrare förstärkare.

Grattis till din fullträff!

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/16 04:07:43
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:11:38  Show Profile Send Belindro a Private Message
Hallo!

Kul test du har gjort mje1 och jag delar nästan fullkomligt dina intryck av RB-991! Men jag vägrar att hålla med om att Rotels diskant låter metallisk och hård! Tvärtom tycker jag bara att den klingar neutralt, välupplöst och icke ansträngt även vid mycket starka nivåer (säkert över 110 dB med mina högtalare Ino Audio pi60). Personer som varit hemma hos mig har just berömt diskanten och hävdar bestämt att den har blivit betydligt bättre sedan jag bytte Audionet Sam V2 mot Rotel RB-991 (+ Embla Pre One). Jag tycker att Rotel RB-991 subjektivt sett har den neutralaste återgivningen av alla slutsteg jag har haft hemma. Men förstås kan det hela gå fel om systemanpassningen brister (ljust ljudande högtalare och Cd-spelare exempelvis) men frågan är då om RB-991 ska lastas för detta?


MVH/ Benny

Edited by - Belindro on 2003/08/16 13:13:41
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:53:23  Show Profile
Nä,det är nog bara så att Kappans aluminiumdome-diskant och Rotels öppna kraft inte riktigt passar...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:59:58  Show Profile Send Belindro a Private Message
Så kan det nog vara och som du själv tidigare påpekade nogsamt gäller omdömena endast utifrån din anläggning. Kul i alla fall att du har hittat ett slutsteg du är nöjd med!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:04:45  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tack för infon Mje1.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:49:30  Show Profile Send Heat a Private Message
kan hålla med mje1 om att metalldome diskant och rotel inte passar särskilt bra ihop. körde tidigare med ett Rotel steg och allt var frid och fröjd tills jag gick över till metalldiskant. då blev det till att byta, blev lyssningstrött rätt fort. Men nu såär ordningen återställd igen med en Myryad förstärkare:-) mumma

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:19:34  Show Profile Send Sakeo a Private Message
Hallå!
mje1 kul att du är nöjd, få se om jag blir lika nöjd som du?
Har nu sålt iväg mitt 218 thx och beställt ett sp-331 som ska driva mina canton rcl.

mje1 vart det bra med bi-ampingen?

/johan
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:09:21  Show Profile
Köpte en kappasub istället.
Det känns som kraften i 1st 331 räcker ett tag.

Rapportera i denna tråd hur du upplevde 331:an när du fått den.

MVH//

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/09/04 :  09:04:57  Show Profile Send mrmix a Private Message
vincent utan å blinka, har haft rotel steget å har lånat ett sånt nad av en kompis, å ska vi rangårdna kvalite/prestanda så ligger vincent etta, rotel 2a, nad 3a, rotel e' de mycke ös i, nad tyckte ja de inte va nå speciellt med alls, lät illa å inte nå mycke mos heller, vincent låter snyggt som fan, kanske inte riktigt lika hög strömstyrka som rotel, men fortfarande tillräkligt för de mesta,
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:58:23  Show Profile Send Sakeo a Private Message
Har äntligen fått hem mitt sp-331 steg idag, och vad kan jag säga mer än att det låter mycket bättre än 218 thx trots att det är oinspelat.
Det jag är mest imponerad av är 3-d känslan som infinner sig nu wow.

En sak jag är orolig över är att det tar ca 30 sekunder att starta steget är det normalt? Det står i manualen att det ska ta ca 5 sekunder!

/johan
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:55:35  Show Profile
Är det nåt Vincent INTE har så är det bra bruksanvisningar. Det tar 30 sek...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/12 :  03:11:53  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Mitt Copland som också är hybrid tar ca 30sek...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2003/09/12 :  06:48:34  Show Profile Send Sakeo a Private Message
Skönt att höra att det ska ta tid att starta upp steget.
Har hört att det kan ta ett par hundra timmar innan sp-331 är riktigt inspelat stämmer det? Men fan va detta budget steg låter bra vill jag säga en gåmg till bra driv för pengarna(minimini krell)!

Jag har aldrig ägt ett hybridsteg förut, skulle steget må dåligt om man lät det stå på dygnet runt alltså i standby? Mina andra steg jag ägt har jag inte slagit av och dom mår hur bra som helst genom att hålla lite värme!


/johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000