HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd: Golvare för max 10k.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  02:43:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Goddag (Eller Godnatt)

Jag är på jakt efter ett par nya frontar, har kikat på lite olika modeller som JBL XTi 100, Kef Q7, B&W DM603, ALR/Jordan Entry XL, mfl.
Dom har jag lyssnat på är JBL XTi 100, och B&W DM603
Det intrycket jag fick av B&W paret var att diskanten var väldigt kompakt, ihopklämd. Allt annat än luftig. Samtidigt lite oprecis i takten eller vad man ska säga. Det kan ju ha vart rummet som påverkade en del men iaf. Jag fick dock ett mycket bättre intryck av JBL XTi 100, med mycket klart, och detaljerat ljud, även basen var fast men ändå rund. Och detta var på en yamaha hemmabio förstärkare (630).
Det jag gillar att lyssna på är väl Tracy Chapman, Dire straits (blandat med mark knofler), och gillar även akustisk musik. Men jag gillar Kent starkt mitt i allt :). men typ i den stilen. Självklart så är dom tänkta som frontare till hemmabion.

Så har ni några andra förslag eller funderaringar, jag är öppen för förslag.
btw jag skulle vilja kunna dra på så jag vill inte ha några mes högtalare

tack på förhand
/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/20 :  02:52:40  Show Profile Send matson a Private Message
Hej S!
Vad har du för prylar i övrigt?
Hur stort är rummet?
Använder du sub till bion?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  03:16:30  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hej S!
Vad har du för prylar i övrigt?
Hur stort är rummet?
Använder du sub till bion?



Så du menar att jag måste skämas här :)
Förstärkaren är en Pioneer vsx 808, tillsfredställande bioljud. Stereo läget låter väl okej men idag så är nog högtalarna den stora bristen (har ett par Audio Pro A2.42live)
Men jag ska byta den rätt så snart
CD/DVDn är ännu värre. en samsung dvd-611 Och den ja blä...den ska jag helst byta innan högtalare, men jag vill inte göra något felköp och designen är rätt viktig för mig också så det kommer ta sin tid =)

Om jag kör subwoofer till bion, Ja...självklart, annars är det missbruk av hemmabion :)...dock inget imponerade subwoofer till musik, det är till hemmabio och det är ruskig på låga frekvenser tycker jag....
men till musik så vill jag helst slippa subben, kanske ha den till dom där lägsta 10-30 hz:en som inte alla golvare når ner till....

edit: Ja om man lyckas anpassa suben till frontarna vilket inte är det enklaste :)

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.se

Edited by - Stefan Persson on 2002/08/20 03:19:2
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/20 :  03:18:39  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vad är det du skäms för...alla kan ju inte ha råd med Krell Master referens eller Theta digital som hemmabio väl?

enrich life through technolog
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  03:25:46  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Vad är det du skäms för...alla kan ju inte ha råd med Krell Master referens eller Theta digital som hemmabio väl?

enrich life through technology



Hehe det var mest som ett skämt, men ja jag är inte nöjd med ljudet...
mitt mål är väl inte att någonsin lägga ner mer än 70 000 på min anläggning (exklusive bild), medans ett par hörlurar för 150 000 är inte helt ovanligt här :)...detta beror väl inte på vad man har råd med och så, någonstans måste jag dra ett streck. men man vet ju aldrig i denna hobby :)...vad jag försöker säga att ja jag skäms lite för min anläggning, dels för att dom flesta här har väldigt dyra saker. och dels för jag tycker det inte låter något bra, jag är helt enkelt inte nöjd. sen om skämmas är det rätta ordet är jag itne säker på...
mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  08:25:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

...vad jag försöker säga att ja jag skäms lite för min anläggning, dels för att dom flesta här har väldigt dyra saker. och dels för jag tycker det inte låter något bra, jag är helt enkelt inte nöjd. sen om skämmas är det rätta ordet är jag itne säker på...
mvh s.p.



Stefan Persson,

Jag tycker absolut inte att du ska skämmas ! Det är inte alls säkert att en dyrare anläggning låter bättre än en billigare ... Alla har olika förutsättningar och olika åsikter om vad som är bra och dåligt .



Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/08/20 :  08:34:35  Show Profile Send Gebex a Private Message
För 70.000 bör du nog kunna hitta en mycket bra anläggning. Det är nog mer än vad de flesta av oss här har spenderat på sin anläggning. Ett tips om man inte köper allt på samma gång är att tänka på vad du har för ljudideal och bygga sina delar utifrån det. Ett annat bra sätt är att försöka hitta så neutrala delar som möjligt (som varken tar bort eller lägger till något) och bygga ifrån det. Det är ett enklare sätt att bygga sin anläggning, men det kan också bli dyrare. Jag skulle gärna vilja ha 70.000 för att bygga en anläggning.

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/20 :  09:47:34  Show Profile Send dekengren a Private Message
quote:

Jag är på jakt efter ett par nya frontar, har kikat på lite olika


QRS Tellus kan du få för dom pengarna, är grymma som frontar i en hembio och dessutom muskaliska och spelglada. Mina har skakat om grannarna några gånger så dom trott att huset ska rasa ihop utan att jag ens använt någon sub! :-) Jag kikade på B&W603s3 eller vad den aktiva med dubbla basar i den serien heter - den får utan tvekan råspö at Tellusen (tycker jag). Annars är väl motsvarande Canton väldigt poppis till hemmabio?

Btw, jag har ett par till salu just nu så precis som alla som representerar en firma så får väl även jag påpeka det så att jag inte senare blir anklagat för bullshit även om jag helt och fullt står för mina varma tankar om QRS Tellus (har köpt dom tre gånger så dyr QRS Saturnus, därför försäljning).

/Daniel

/D

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/08/20 :  10:40:03  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Jag ska be att få rekommendera AE 109 (Acoustic Energy). Det var den högtalaren jag själv plockade ut när jag letade högtalare i den prisklassen och de spelar allt från klassiskt till hårdrock på ett bra sätt, och med mycket tryck. Inte det mest välupplösta, inte det mest basiga men de kan å andra sidan spela allt till skillnad från en del andra högtalare.
De kostar nu för tiden 6500, begagnat är de ett klipp.

/Jonas

- hifi och musik är en subjektiv upplevelse -

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/20 :  11:00:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Daniel,Trevligt att även du har valt Saturnus. Vad lyssnade du på innan du valde Saturnus?

För egen del så var det högtalare från Monitor Audio,Quad ESL,Martin Logan som var intressanta innan jag valde denna högtalare. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/20 :  11:02:30  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Q7-orna lät väldigt bra och är förhållandevis snygga. Lyssna på dem!

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/08/20 :  11:31:32  Show Profile Send CDP a Private Message
Hej!

Jag har själv AE 109.orna vilka är trvliga och, som sagts tidigare ett riktigt klipp beggade. Jag är mycket nöjd (för tillfället).

En kompis till mig var och lyssnade på ett par begagnade nere på tele hå (3.900SEK) menknallade ut med en ny golvare från Avance som heter Dana (den som är näst störst i serien) och de låter mycket bra, alldeles under 10.000 SEK. De var jäkligt snygga också. I jämföelse spelar de med bättre upplösning både högt och lågt, men jag har inte kunnat lyssna så mycket mer.



Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:01:39  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej S.* P.**!
Jag skulle råda dig att lyssna på Heco Argon 50 (el. 70)... Om du nu lyckas hitta dessa i affär i närheten...
Jag har själv dessa och är mkt. nöjd!

El. varför inte, bygga själv?! Titta in på DIY-forumet (här på hififorum)!


*= Stefan
**= Persson

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:07:39  Show Profile Send matson a Private Message
Hej S!
Jag hade kollat efter ett par lätt begagnade högtalare. Någon särskild modell är väl ingen större mening att lista, då det hänger ihop med så mycket annat som inte jag vet i detta fall.



Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:15:28  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:

Hej S.* P.**!
Jag skulle råda dig att lyssna på Heco Argon 50 (el. 70)... Om du nu lyckas hitta dessa i affär i närheten...
Jag har själv dessa och är mkt. nöjd!

El. varför inte, bygga själv?! Titta in på DIY-forumet (här på hififorum)!


*= Stefan
**= Persson

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...?




Han e min granne så han vet hur Argon 50 låter redan=)

"Errare humanium est"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:10:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har nyligen genomgått samma process som du ska, att hitta vettiga högtalare i prisklassen upp till 10k. Min slutsats var att man får nöja sig med stativhögtalare om man vill få riktigt "bra" ljud i den prisklassen här i Sverige.

Men då dök det upp en ljuspunkt helt plötsligt... Monitor Audios Silver 8i högtalare säljs just nu av en dansk handlare (http://www.tapeconnection.dk) för 5995 DKK (7200 SKR) på grund av att det är nya modeller på gång. I sverige kostar dessa högtalare 13500:-. De låter mycket bra! Jag använder dom tillsammans med en HK670 förstärkare och NAD 541i CD-spelare och hela anläggningen låter äkta, öppen och levande på all musik som jag spelar. För priset av min anläggning (Cirka 18000:- komplett) kunde jag knappast ha hittat nåt bättre idag tror jag... Högtalarna har mycket 2-vägs känsla över sig i ljudet (helt separata kammare för bas och mellanregister/diskant)
och de är väldigt homogena. Ljudbilden är stor och "djup" med riktigt hög upplösning. Det finns också lagom med värme i ljudet så att man kan lyssna även på sämre inspelningar men de är inte så
varma att de låter direkt färgade och döljer något. Jämfört med högtalare i högre prisklasser märks direkt att upplösningen är något sämre och diskanten klingar ut lite snabbt ibland men det här är en klar nivå över vad jag har hört golvhögtalare runt 10k prestera tidigare. De behöver dock ett hyfsat stor rum för att fungera bra, mitt är på 35-40 m2 och det verkar vara precis lagom. Dom har nämligen ett större ljud än de ser ut att ha med tanke på sin storlek. Jag lyssnar på många olika musikstilar och de här är allroundhögtalare på alla sätt tycker jag. Jag tror fortfarande
att de övre registren hade blivit något bättre om jag hade köpt
en stativhögtalare för samma pris, t ex Dynaudio A52 men det hade inte varit någon dramatisk skillnad. Dessutom tycker jag att djupbasfundamentet ger mycket av känslan i vissa typer av musik.

Högtalarna är också bra i biosammanhang om man inte vill ha en separat sub, basen är verkligen djup och fast. Ett hett tips lovar jag...



Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:31:56  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Stefan Persson,

Jag tycker absolut inte att du ska skämmas ! Det är inte alls säkert att en dyrare anläggning låter bättre än en billigare ... Alla har olika förutsättningar och olika åsikter om vad som är bra och dåligt .



Hej Nerik, néj självklart. Men har man en gång lyssnat på ett så pass mycket dyrare system än vad man själv har som samtidigt lät väldigt bra så vill man ju inte gå tillbaka till sitt. Detta gäller även när man har lyssnat på grannens (Robin Fischer här på forumet) system.

men back to topic, du har inte ngt tips på ngn högtalare =) ?

/mvh s.p.


ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:35:25  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

För 70.000 bör du nog kunna hitta en mycket bra anläggning. Det är nog mer än vad de flesta av oss här har spenderat på sin anläggning. Ett tips om man inte köper allt på samma gång är att tänka på vad du har för ljudideal och bygga sina delar utifrån det. Ett annat bra sätt är att försöka hitta så neutrala delar som möjligt (som varken tar bort eller lägger till något) och bygga ifrån det. Det är ett enklare sätt att bygga sin anläggning, men det kan också bli dyrare. Jag skulle gärna vilja ha 70.000 för att bygga en anläggning.



Okej du missförstod mig nog, och jag var nog också lite otydlig. Det jag menade om även i framtiden (när man börjar tjänar pengar för jag går gymnasiet=) så tänker jag itne gå över 70 000 för ett system....många här har system över 140 000 här :).....allså jag har inte 70 000 för jag är en fattig studerande ungdom.

Du vet inga härliga frontar då =) ?..

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:40:34  Show Profile Send CDP a Private Message
Glöm inte att lyssna på nedan inklippta högtalare:




Avance Dana 670

Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:42:05  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

QRS Tellus kan du få för dom pengarna, är grymma som frontar i en hembio och dessutom muskaliska och spelglada. Mina har skakat om grannarna några gånger så dom trott att huset ska rasa ihop utan att jag ens använt någon sub! :-) Jag kikade på B&W603s3 eller vad den aktiva med dubbla basar i den serien heter - den får utan tvekan råspö at Tellusen (tycker jag). Annars är väl motsvarande Canton väldigt poppis till hemmabio?



Hej Daniel, jag har kollat lite på dom och jag har bara sett priser runt 16-17 000, lite för mycket. Vart kan man lyssna på dem ? (helst sthlm)

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:42:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
quote:

Hej Daniel,Trevligt att även du har valt Saturnus. Vad lyssnade du på innan du valde Saturnus?

För egen del så var det högtalare från Monitor Audio,Quad ESL,Martin Logan som var intressanta innan jag valde denna högtalare. Mvh Kristofer



Jag köpte ett par begagnade för att få ner priset lite - så min jakt pågick i prisklassen 30kkr. Jag lyssnade på blandat nytt och beg. och då bla: Mårten Design Mingus III, JM Lab Electra 926, Kef Reference 201, NHT 2.9, Dynaudio 1.3SE samt några som avvek lite från budget som ML Ascent osv. Faktiskt har jag aldrig hört varken Quad eller Monitor Audio så det är väl något jag borde ta och lyssna på... Jag tyckte i alla fall att det var Mårten Design som var den enda seriösa konkurrenten till Saturnusarna utav dom jag lyssnade på, och då vann QRS på sin tajta bas och rumsanpassningen (jämfört med Mingusarna alltså).

/Daniel

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:47:35  Show Profile Send no_85 a Private Message
R. F.:
quote:

Han e min granne så han vet hur Argon 50 låter redan=)


Okay...! Men då kan ni ju digga () tillsammans...

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:59:52  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Jag ska be att få rekommendera AE 109 (Acoustic Energy). Det var den högtalaren jag själv plockade ut när jag letade högtalare i den prisklassen och de spelar allt från klassiskt till hårdrock på ett bra sätt, och med mycket tryck. Inte det mest välupplösta, inte det mest basiga men de kan å andra sidan spela allt till skillnad från en del andra högtalare.
De kostar nu för tiden 6500, begagnat är de ett klipp.
/Jonas



Hej Jonas, har försökt hittat någon sida med lite information om dom, samt bilder, har inte hittat något för utom något på kinesiska, och jag har lite svårt att förstå deras tecken Har du någon URL till en bra sida på nätet ?

tack på förhand
/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:02:22  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Q7-orna lät väldigt bra och är förhållandevis snygga. Lyssna på dem!
/George



Hej George, vart lyssnade du på dem? Har inte hittat någon vettig butik där man kan lyssna på dem. Kan du beskriva hur de lät?

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:10:20  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hej!

Jag har själv AE 109.orna vilka är trvliga och, som sagts tidigare ett riktigt klipp beggade. Jag är mycket nöjd (för tillfället).

En kompis till mig var och lyssnade på ett par begagnade nere på tele hå (3.900SEK) menknallade ut med en ny golvare från Avance som heter Dana (den som är näst störst i serien) och de låter mycket bra, alldeles under 10.000 SEK. De var jäkligt snygga också. I jämföelse spelar de med bättre upplösning både högt och lågt, men jag har inte kunnat lyssna så mycket mer.



Hej CDP, dom där AE 109 verkar många tala väl om :). Har dock haft svårt och hittat bilder och specar på dem. Annars är väl dom där Avance Dana 670 ett alternativ. Och ja dom såg helt okej ut. Vart ligger dom där tele hå ?...

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:21:10  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Hej S.* P.**!
Jag skulle råda dig att lyssna på Heco Argon 50 (el. 70)... Om du nu lyckas hitta dessa i affär i närheten...
Jag har själv dessa och är mkt. nöjd!
El. varför inte, bygga själv?! Titta in på DIY-forumet (här på hififorum)!



hej no_85 Jo som tidigare sagt så är jag granne med den där nörden no offense. Men dom är såklart ett par kandidater också
Har du 70 eller 50 modellen ?

Bygga själv ? Jag ? =)...ne tror inte det. Tack för förslagen iaf.

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000