HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Flera element i en sluten låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:36:45  Show Profile Send period a Private Message
Säg att man har fyra baselement, t ex XLS12, och man vill bygga en sluten låda på ca 200 liter till dessa. Hur gör man då bäst? Bygger man fyra åtskilda 50-litersvolymer i lådan eller kör man alla fyra basarna i en 200-litersvolym? Blir det någon skillnad? Läste någonstans, kommer inte ihåg var, att olikheter mellan elementen jämnas ut om man köra alla i samma volym. Stämmer det?


Mvh // Per

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:21:16  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är möjligt att jag kommer att få stryk för att säga det här , men om du vill ha det bästa med dom förutsättningarna bygger du två separata lådor på 100 L, med 2 element i varje, med elementen på motstående bafflar för att kansellera resonanser.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:55:22  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Nä det var droppen, nu blir det stryk!

Men det blir väl bra som AndersP sa, men om du vill kan du koppla varje par i isobarik-koppling, så blir basen lika djup som om du skulle använt dubbelt så stor lådvolym =)

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:42:46  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
fast det går åt dubbelt så mycket effekt? (lägre känslighet med isobarik)
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/16 :  02:05:18  Show Profile Send period a Private Message
AndersP: Ok, men att köra med två element per baffel borde ju ge samma effekt?

Jacob: Eller så kan jag ju halvera lådvolymen och få "bibehållen" djupbas :-)

Mvh // Per
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/16 :  08:36:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Kör två par push n pull i serie i en sluten låda på 100 l då borde känsligheten bli samma som för 2 basar utan isobarik dvs 93dB (kanske) och dubbelt så bra bas i samma lådvolym och mycket lägre dist. Få sen nu tänker jag rätt här...

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:31:19  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Med ett par baselement i Isobarik-koppling (motkoppling och push-pull) blir känsligheten samma som för ett baselement... Och med vanling push-pull utan isobarikkoppling blir ju känsligheten 3db högre om de kopplas parallellt (som vanligt). Push-pull ger ju lägre distorsion då det tar ut en hel del av elementens olinjäriteter, men basens djup blir samma som för en helt vanlig sluten låda.

zvenzzon: japp, med isobarik blir det som att driva ett element (+-0dB) istället för två paralellkopplade (+3dB).
period: jepp, så sant så...
brumel: jo, du tänker rätt :) men det finns push-pull utan isobarikkoppling oxo, men du menar så klart med isobarik...

Edited by - Jacob_ on 2003/08/16 11:08:22
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:03:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jacob: +6dB blire i det parallellade fallet...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:05:08  Show Profile Send period a Private Message
Jacob: Hur kopplar man fyra basar i push-pull utan isobarikkoppling? Jag får inte riktigt ihop tänket...

Mvh // Per
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/16 :  15:22:46  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Jepp, helt rätt Nagref, blev lite fel där...

period: tja, tänk dig en rektangulär låda. På tex varje långsida monterar du två baselement och kopplar elementen på ena långsidan ur fas med elementen på den andra långsidan.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/16 :  16:39:33  Show Profile Send period a Private Message
Jacob: Ok, det förstod jag, men varje par seriekopplas väl, sedan parallellkopplas paren med varandra med det ena paret ur fas, va? Om allt parallellkopplas får man ju en impedans på 2 ohm, det blir väl lite lågt.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:55:02  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
period: ja, sorry, så får man göra, 2 ohm blir lite svettigt för stärkaren :)
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:13:06  Show Profile Send period a Private Message
Man får väl skaffa tillräckligt bra stärkare istället Tror dock inte Zachry DSW 400 är det...

Mvh // Per
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2003/08/16 :  21:33:06  Show Profile Send urban a Private Message
hej allihopa! jag måste få komma med en fundering kring ett fortlöpande högtalarprojekt (man är aldrig nöjd länge). Grundkonceptet kan man säga är konstruktionen av Stig Carlssons OA2212. Jag bygger alltså med många element, 8st diskanter, 2st 6,5tums mellanregister och 4 st 8-tums baselement per låda. Det som jag funderade kring var denna tanke! - ett problem med högtalarelement är ju att impedansen varierar under arbetets gång, så att säga. Om man paralellkopplar 4st 8-ohms element så får man en impedans på i runda siffror 2 ohm, inte så kul för slutsteget, MEN!(igen?) om man sedan kopplar in ett ca 6-ohms motstånd av bra kvalitet, och kanske några stycken, paralellkopplade för effektålighetens skull så bör väl det innebära att hur än impedansen varierar så går den aldrig under 6 ohm och den bör väl stanna på kanske minst 7 ohm. Och detta ,om det fungerar bör väl vara en lättare tillvaro både för förstärkare OCH även så för delningsfiltret. Vad tycker ni på detta forum som kan mer om högtalarkonstruktioner än vad jag kan om detta ? Låter det vettigt eller finns det parametrar som påverkas alltför negativt av ett sådant konstruktionsätt för att det ska vara bra? Men jag måste tillägga att i takt med att jag adderat element på denna konstruktion så har ljudet förbättrats, dock har jag inte provat att koppla elementena paralellt enligt funderingen ovan,....tacksam för synpunkter mvh urban
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:28:07  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Hejs Urban,

att koppla in effektmotstånd i serie med baselementen kräver motstånd med mycket hög effekttålighet men framförallt så eldar man ju för kråkorna, så jag tror inte det är den bästa lösningen. Man sänker oxo förstärkarens dämpningsfaktor (höjer utgångsimpedansen) när man kopplar in motstånd i serie, vilket kan resultera i "svampigare" bas. Tror det är bättre om man seriekopplar elementen i par och sedan parallellkopplar de båda paren med varandra, så får du 8 ohms last...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000