HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Y-splitter till signalkablage, finns det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:16:22  Show Profile Send weezer a Private Message
Efter att ha sjunkit långt ner i uppgraderingsträsket byter jag ut mitt försteg och påhängsprocessor till ett AV-försteg (och d ä r slutade 90 % läsa )

Mitt problem är att jag driver högtalarna aktivt (fyra kanaler), och behöver således två par utgångar för frontarna på kommande försteg.

Detta var tydligen inte särskilt vanligt på AV-steg; problemet borde gå att kringgå med ngn form av Y-splitter för signalkablarna. Finns säkert en uppsjö på Kjell.com och Clas Ohlsson men jag vill ha en bra rackare. Har ni sett till sådana, eller är det en utopi?

Edited by - weezer on 2003/08/14 20:17:18

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:28:43  Show Profile Send Micke a Private Message
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=545



Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:40:00  Show Profile Send weezer a Private Message
Lookie lookie , tack. Har nu läst mig till att både Harmonic Tech och Transparent går sådana, ngn som vet prisnivå?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:48:10  Show Profile Send gcs a Private Message
WEZZER jag förstår inte din fråga. Vad menar du med att du driver
högtalarna aktivt. Är det så att du har flera slutsteg till varje
högtalarlåda.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:58:30  Show Profile Send weezer a Private Message
En aktiv högtalare använder aktiva delningsfilter. Högtalarelementen kopplas direkt till varje slutsteg; diskant- och baselement använder en kanal vardera, totalt fyra kanaler. Mitt slutsteg är femkanaligt, så fyra går åt till frontarna, och den som blir över får centerhögtalaren .
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:01:48  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Supras Y-link tycker jag verkar rätt seriös, jag tror det går att välja mellan hanar och honor i de olika ändarna.

Y-link på den övre bilden i mitten.


Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:02:22  Show Profile Send Lelle a Private Message
Häftigt m. aktiva h.talare.

Själv gick jag över fr. AV försteg (sen -92) t. vanligt tvåkanligt igen för ett par år sen
Fast det är ju klart dagens AV försteg är väl bättre än förr antar jag.

Think different.

Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:07:28  Show Profile Send weezer a Private Message
Liten artikel för dem som vill läsa mer i ämnet om aktiva högtalare...http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_4/feature-article-active-speakers-12-2002.html

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:22:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Om jag tolkar prislistan rätt kostar ett par RCA-Y ca 400:-

Balanserad Y-koppling görs också, 1 meter 4500:- För de som kör Grendel på 4x400w från en spelare med enkla balanserade ut t ex.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:12:42  Show Profile Send gcs a Private Message
OK då fattar jag. Men du varför ska du ha en splitter. Jag antar att
du går ut från Lf & Rf till ett elektroniskt filter där du sedan får
ut en LF+HF till vardera (4) slutsteg och sedan till högtalarna.
Jag kör med tri-amping till mina stora JBL högtalare sedan mer än
30 år tillbaka. Det fungerar perfekt och det enda jag har bytt är
det elektroniska filtret. Jag håller just nu på att uppdatera anläggninen till 4 vägare. Jag har oxå funderat på att bi-ampa min
AV anläggning.

gcs
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:35:02  Show Profile Send weezer a Private Message
Mjae, delningsfilter sitter faktist i slutsteget. Som det såg ut innan jag såld mitt försteg hade jag två par Lf och dito Rf, totalt två par signalkablar ner till ingångarna i steget, en till varje kanal. Vad jag inte tänkte på; och som så vänligt blev upplyst om på annat håll, är att jag kan "parallellkoppla" kanalerna i slutsteget istället, på så vis räcker det med ett par utgångar i försteget...

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:55:09  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nu börjar butikerna breda ut sig över forumet....
ljudmakarn, HiFi Consult...(fast här är ju Sladd till viss del redan involverad) dom börjar lära sig var dom ska leta reda på sina kunder!
Det bäddar för drabbningar mellan butikerna....

Lite offtopic men det är roligt att se att hifihandlarna börjar ta hififorum på allvar.

mvh,
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:57:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
ett inlägg
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:59:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
och ett till, så var man advanced member!!!
Jag var bara tvungen....ni får förlåta mig!

mvh,
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:05:31  Show Profile Send Jodå a Private Message
Supras alternativ verkar ju som sagt seriöst. Så länge försteget orkar driva två slutsteg parallellt borde det int e vara något problem. Man ska ju hålla koll på impedanserna... Vad har du för utgångs/ingåndimpedans?

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:07:02  Show Profile Send Jodå a Private Message
Får väll försöka jag med...:)

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:08:56  Show Profile Send Jodå a Private Message
Så var man Average menmber... Har ju inte hunnit så långt som "hifirocker" på denna skala ännu...:)

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:43:36  Show Profile
Jag vill bara påpeka att följande Y-adaptrar, som jag provade en tid, tillför BRUS i min dåvarande anläggning:


När jag böt till Monster Cables version av Y-kabel försvann det problemet och allt blev sådär himla gött...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:58:30  Show Profile Send Timbre a Private Message

Purist Audio Design har plastinklädda Y-RCA. Dom tillför inget brus efter vad jag kan höra.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:10:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kan ju påpeka att den Supra variant som visas på bild här är en subbaskabel. Naturligtvis kommer den att funka, frågan är dock om den är optimal för detta ändamål?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:10:26  Show Profile
Jag kanske kan passa på att fråga en sak?
Jag har ett Musicalfidelity A3cr försteg med endast EN linjeutgång.
Nu är det så att jag tänkte biampa genom att paralellkoppla 2 st slutsteg med 47kohm impedans var.
Hur påverkar detta volympotens känslighet? Just nu med ett steg är det fulla spjäll ca: kl.12.

MVH

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:03:15  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag kör bi-ampad mina NAD förstärkare och använder därför två stycken Y-RCA adaptor för att göra två ”fusk y-kablar” tillsammans med Tara Labs Prism 3 kablar.
(Med en ”ren” y-kabel av bra kvalitet borde ljudförbättringar kunna höras över hela spektrat …)

Finns det att köpa y-kablar av bra kvalitet så man slipper en onödig kontakt mellan, som jag har nu?

Jag vet att Supra har det, men dem är alldeles för långa. Monster verkar också ha det, men går det att beställa sådana till Sverige? Skulle räcka med max 0,5 meter.

Om det finns någon snäll och duktig DIY:are på forumet, så skulle jag ytterst gärna vilja köpa även hemmagjorda saker för rätt pris.

Waiting for better sound
JJ
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:28:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Biltema:)
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:49:42  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kan de herrar som är med i den här tråden (alla andra också som har kunskap om ämnet) och som representerar olika kända ljudkedjor upplysa mig var kan man köpa dessa Y-kablar av bra kvalitet?
Går det att få tillräckligt korta kablar? Och det viktigaste förstås … priset samt var kan kan inhandla dessa.

(Jag förmår mig att Supras kablar kan man få i vilken längd man vill, men det är inte ett dugg billigare … snarare dyrare i så fall!)

Vore otroligt tacksam för ett seriöst svar.
JJ

P.S. Timbre! Vad kostar Purist Audio Design Y-RCA?

Edited by - pick-me-up on 2003/08/17 12:36:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000