HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter av Eichmann kablage?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:42:39  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej alla i kabeldjungeln.

Har efter många turer på världens teleledningar hittat en intressant kabeltillverkare som endast har kablar i rimliga prisklasser, Eichmann Technologies från Australien. Deras dyraste kablar har priser som många av de amerikanska storfräsarna har på sina billigaste modeller.

Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av detta kabelmärke, både vad gäller signal- och högtalarkablarna (eXpress4 och eXpress6).

Vem hoppas inte på att finna den perfekta kabeln vad gäller både pris och prestanda.

Ha det gott och gå inte vilse i hifidjungeln.

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/14 :  13:42:31  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
hej,
införskaffade express4 för ett par dagar sedan för att ha mellan för och slut, på tok för tidigt att uttala sig- men det låter inte dynga i.a.f.
Mina pryttlar ser du här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16529

Priserna är helt okej, men man bör ju försöka låna hem ett par inspelade och testa med de egna apparaterna.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:02:30  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

www.ljudmakarn.se har tex deras utbud så om du bor i sthlm så hoppa förbi och provlyssna där en del eller låna hem.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:25:19  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Lånade hem ett par Eichmann högtalarkablar från Ljudmakarn för ett tag sedan. En lila ganska hård kabel, kommer inte ihåg namnet. Detta paret var tydligen nån ny kabel och var det enda testexet i Sverige som jag förstod det (de hade inte bestämt sig om de skulle börja sälja denna kabel). Testade över en helg mot nån Ixos-kabel för typ 50 kr metern samt ett par Audioquest type 4.

Eichmannkabeln tyckte jag lät sämst av dessa. Platt och relativt livlöst. Sämst i test.
Bäst tyckte jag Audioquest type 4 lät (främst djupare o fastare bas) så jag köpte nåra meter av dessa av Ljudmarkarn

ps.
I mitt system lät de inge vidare men det kanske gör i andra, vad vet jag. Testa själv! De e kul

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:18:16  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
testa deras signalkablar eichmann express 6 (2200kr).
Hos mig blev det mkt bra med dessa mellan min NADcd och amplifix förstärkeri.
De är utrustade med bullet plugs och det är ju ett måste!
Jag tycker att de låter bättre än Supra EFF-ISL som jag hade tidigare.
Det som är bättre är att bredd, djup och höjd återges bättre och att ljudet överlag upplevs som något mer detaljerat och även tightare.
prisvärt, tveksamt, men det är nog nästan ingen kabel överhuvudtaget.
Sen om de är bättre än en mängd signalkabal för mångdubbla pengar som Ljudmakarn skriver är väl tveksamt även om de påstår att de testat och jämfört på sin hemsida, men man vet aldrig...!
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/15 :  07:59:32  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för dessa intressanta inlägg. Tyvärr bor jag ganska långt ifrån huvudstaden för att ett hemlån skulle göra sig.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:48:54  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Se test av ExPress 4 och 6 i nästa nummer af HIGHfidelity. Virkeligen bra kabler til en fornuftig pris.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:17:17  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för tipset. Ska bli intressant att läsa om dessa kablar.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:26:09  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej Jaybee,
nu börjar nog mina kablar spela in sig, och jag är klart nöjd. I min anläggning låter Express4:an riktigt bra. Luftigt, utan kornighet. Bra placering av instrument och tyst i bakgrunden. Låter lika bra som Harmonic Tech (precision link)i mitt system (OBS! inte likadant).
/Kristian



Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/17 19:27:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000