HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seas högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fn76
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:44:54  Show Profile Send fn76 a Private Message
Håller på att kolla upp lite olika element till ett högtalarbygge. Tycker Seas Excel-element verkar vettiga. På http://www.hifikit.se hittar man baselementet Seas W17 EX-002 EXCEL, diskanten Seas T25CF-002 Millenium, alternativt Seas T25CF-001 EXCEL.

Nu till några frågor...
Baselementet är 8 Ohm och diskanten är 6 Ohm, medför detta problem? Vilken blir belastningen på förstärkaren (som helst vill ha 8 Ohm)?
Är Mileniumdiskanten T25CF-002 värd dubbla kostanden mot T25CF-001 (1595 kr mot 795 kr)?
Någon som har erfarenhet av Seas-element?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:01:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja detta är inte nått som helst problem - med 8 resp 6 ohm. Det är ingen konst för en modern förstärkare, som det brukar heta i hifipress.

Vad det medför, är att man måste hålla tungan i rätt mun, när man konstruerar filtret - vilket man alltid måste. Delningsfrekvens beror på impedansen/resistansen. Ett filter som är optimerat/uträknat på/för 8 ohm kommer att dela anorlunda vid 6 ohm. Problemet löses genom att räkna basfiltret för 8 ohm och diskantfiltret för 6ohm.

Nu är inte världen så här enkel. Excelelementen är svåra att bygga med. Man måste göra sugkretsat...troligtvis.
Vill du prompt använda dessa element, rekommenderas å det starkaste ett "färdigt kit" där filtret är färdigberäknat.
Det finns säkert nått som passar!

Enklare är då att välja ett mjukare membranmaterial än MAgnesium. Kolla Seas' enklare sjuor/sexor...Kolla Vifa och Scan Speak.

Vad gäller:
Är Mileniumdiskanten T25CF-002 värd dubbla kostanden mot T25CF-001 (1595 kr mot 795 kr)?
...kan jag bara lugnt svara:
- Njäee...bygg du med den enklare först! Testa, bygg, lyssna. Uppgradera till Milenium D och testa igen! Sikta INTE på att bygga den "SLUTGILTIGA HÖGTALAREN ALLA KATEGORIER" som första, andra, tredje eller fjärde projekt!



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:57:45  Show Profile Send mag a Private Message
www.seas.no där har du ritningar på både lådor och filter (med sug krets) med nämda element och några till.

Det är ju alltid den slutgiltiga högtalaren man bygger.......


//Magnu
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:06:41  Show Profile Send j.persson a Private Message
Ska man göra en sugkrets riktigt bra bör man ha mätmöjlighet. Variationer hos elementen och komponentvärden riskerar annars att ha alltför stor inverkan.


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

fn76
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/20 :  16:20:53  Show Profile Send fn76 a Private Message
Något färdigt kit som Seas har blir det inte eftersom det inte finns exakt det jag vill ha. Odin MkIII verkar intressant men jag har tänkt mig ha ett baselement. Vet inte vilket av W18E001 eller W18EX001 som passar mig bäst. EX har kraftigare magnet vilket ger Qts 0,24 i stället för 0,34.
Diskanten... det blir troligen den billigare T25CF001.

Känns som att jag behöver hjälp med filtret. De högtalare jag byggt tidigare har varit just färdiga kit med färdiglödda filter. Bara att bygga låda och montera ihop. Nu tänkte jag mig satsa mer på just filter, något bättre komponenter. Erfarenheten är dock i detta fall noll. Vet inte riktigt vad sugkrets är t.ex. Däremot är jag destå bättre på att bygga lådor.

/FN

Edited by - fn76 on 2002/08/20 16:23:5
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/20 :  17:39:54  Show Profile Send dax a Private Message
Måste det vara just en Seas-diskant. Annars finns det ett projekt på www.speakerbuilding.com med en Seas Excel-bas:

http://www.speakerbuilding.com/content/1022/

Det här kanske kan vara ett alternativ!
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/seas.html



Edited by - dax on 2002/08/20 17:40:1
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:34:35  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
Däremot är jag destå bättre på att bygga lådor.

Om du är en fena på att snickra kanske ett par T-linje högtalare skulle vara grejen.

kolla på www.madisound.com

/Jens

Go to Top of Page

fn76
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:56:47  Show Profile Send fn76 a Private Message
quote:

Om du är en fena på att snickra kanske ett par T-linje högtalare skulle vara grejen.




Hade tänkt mig ett par små högtalare, därav att jag helst bara har en 6½" bas. De andra jag har byggt är raka motsatsen, ett par stora golvhögtalare på ca 90 kg.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000