Author |
Topic |
Karma
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:01:33
|
Jaha... då har man varit inne på Ljudmakarn för tredje gången och stört den stackars personalen. Tre gånger har man alltså besökt denna affär utan att man blivit tilltalad en endaste gång. Inte ett... -Hej! eller -Kan man hjälpa dig med ngt? Visst är det kul att besöka en affär där personalen är mer intresserade av varandra än sina kunder... El-giganten framstår ju som rena servicemeckat fram detta...
var bara tvungen att skriva av mig... |
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:07:21
|
Jo det kan kännas lite trist. Du kanske har gett ett "tja jag ska bara titta lite så stör mig inte"-intryck ? Annars är ljudmakarn en av de bättre butikerna i stan tycker jag. Gå dit igen och be om lite hjälp, senast jag var där upplevde jag lite av samma sak så visa att du vill ha hjälp. Kom ihåg att ibland är det jobbigt med alla dessa säljare som genast ska hjälpa till innan man ens kollat lite. |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:11:39
|
Tråkigt måste jag säga då jag tycker att dom är på rätt så bra annars. Mitt första intryck av dom blev inte alls bra faktiskt och sågade dom rätt så hårt. Sen följde jag med en vän dit igen och fick verkligen en helt annan bild av affärer. Nu tittar jag in där titt som tätt och bara pratar lite, pillar på produkter eller bränner en massa pengar. Nuvarande favorit i Sthlm för mig helt klart.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 12:00:25
|
Ja kan nog oxå hålla med om att Ljudmakarn är ändå en utav de bättre butikerna i stockholm, men att nått sånt här händer tre gånger är inte acceptabelt för nån butik.. Säljare ska vara allerta på vad som händer i en butik, men samtidigt inte vara för påstridiga mot kunderna. En svår balansgång som inte många alltid klarar av..
Nu säger jag dock inte att säljarna på Ljudmakarn inte kan sitt jobb, men om dom läser detta så borde dom i alla fall ta till sig kritiken och försöka se det som ett sätt att förbättre sig ännu mer.. För ingen är perfekt och vi kan alla förbättra oss.. |
|
|
Karma
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 13:44:24
|
Ja de är väl bara att inse... att man ser ut som något katten släpat in... men ett -Hej... kunde man väl få när man kliver in i en tom butik... Vilka affärer rekomenderar ni om man är ute efter att lyssna på ett par stativare i 10 000:- - 25 000:- kr klassen? man vill ju gärna sondera terrängen ordenligt å lyssna på så många som möjligt innan man klipper till... |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 13:56:42
|
Jag skulle faktiskt råda att försöka igenom och om dom slappar så fråga om dom har fika stängt eller om dom kan hjälpa till. Det brukar få vilken säljare som helst att vakna. Urtypen för nåt som katten släpat in brukar jag platsa på hos fördomsfulla säljare när min byxor hänger vid knäna och tröjan är alldeles för stor.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
Billie300B
Member
213 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:08:33
|
Karma: Hej, jag har bara gott att säga om Ljudmakarn- har alltid blivit korrekt bemött & fått bra demo. Du kanske bara hade otur (fast det är klart- 3 gånger)? Har du besökt Sontec? /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:22:14
|
Vad har ljudmakarn för produkter? |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:40:27
|
Du ser en del av vad dom har på deras sajt: http://www.ljudmakarn.se
Sen finns det en del som inte visas där som dom har iaf. Klart värt ett besök.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:37:17
|
trist att du har fått den uppfattningen om ljudmakarn, som jag tycker är den affären med bäst service |
heja sverige! |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:47:01
|
Trist men det hände mig i Malmö hänger inte ut någon butik, men jag tror att det handlar om att de vill ge en chans att man kollar och känner sig för och sedan att de hjälper, ELLER så ser man ut som en Krell eller en JVC så är det bara då skiter de kanske i JVCn och tar krellen men service ska man alltid få de vet ju inte hur mycket pengar man har på fickan när man kommer in |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 18:43:26
|
Är det bara jag och min kompis som blir bemötta med ett stort "Tjena!" från en av dem där, sen att priset automatiskt blir nedprutat mår man inte sämre av...
Tilläggas bör att varken jag eller min polare är köpare av svindyra grejer, så det är inget fjäsk för att vi lägger ut massa pengar... Men dom vet garanterat hur man får folk att återvända.
Utan tvekan den mest seriösa butik jag vart in i, den på drottninggatan i sthlm snackar jag om då, (Om det finns flera).
JAG JOBBAR INTE DÄR |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 20:19:35
|
Har precis samma uppfattning. Man kan knalla runt där i en nästan tom affär utan att någon frågar efter ens ärende. De har tydligen en mycket besynnerlig affärsideologi att man inte skall störa den presumtiva kunden.
PEKKA
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:06:21
|
Jag är i och för sig rättså rak på sak som person, men jag fick bra "service" första gången jag besökte butiken. (har bara varit där en gång eftersom jag inte bor i sthlm). hade med mig lite skivor och fick lyssna på dem direkt i två olika anläggningar. Killen i affären var trevlig och pratsam. Sen råkande han också lyssa lite på det som jag hade med mig (musiken alltså!) och det är kanske ett plus? ljudmakarn är bra tycker jag, jag råkade omedvetet sabba min digitalkabel som jag köpt av dem. Postade iväg den, några dagar senare fick jag tillbaka den, nylödd och allt, utan en endaste liten krona fakturerad för det extra arbetet jag gav dem. Det kallar jag god service!
|
|
|
Zvampen
Member
75 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:28:20
|
Jag tycker nog att ljudmakar-killarna är riktigt trevliga och är alerta Du kanske har kommit in efter att de varit på Pizza Hut o käkat buffe?!? Då är man inte alert på minst 2 dagar
Butiken Pause vid hötorgskraporna är FÖR alerta. Skitjobbigt Så fort man tar ett steg in så blir man påhoppad (som av typ av restauranginkastare i Grekland eller nåt) och man får ingen riktig kolla-runt-ro. Får mig att inte gå där in så ofta som man kanske skulle vilja
Vill man ha hjälp så frågar man om hjälp. Vill man inte ha hjälp så ska man få flumma runt i butiken som man vill utan att bli störd.
På Reference Audio får man också fråga om hjälp om man vill ha, är min erfarenhet. |
- It's getting hot in here... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 03:04:34
|
Jag förstår inte heller varför ingen pratat med dig någongång vid tre tillfällen.
Annars är väl problemet för säljare att vara "lagom", dvs veta när man skall avvakta eller erbjuda hjälp, så att det inte verkar påflugigt eller nonchalant. |
Bravo |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 08:01:44
|
Jag tycker dem på "ljudis" är superba ja!=) Aldrig haft nåt problem där inte.. Du har nog som sagt haft otur kanske? |
|
|
Karma
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 11:44:39
|
Kul att andra har bättre erfarenhet! Alla kan ju ha en dålig dag.. de är väl inget konstigt, men efter tre försök styr jag nog kosan åt annat håll...
Synd är det för jag hade velat lyssna på deras Spendor högtalare... Är det någon som vet en annan affär som säljer dessa? |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 12:31:23
|
Jag förstår inte riktigt. Om jag går in i en affär och vet att jag vill kolla på något speciellt i deras sortiment så frågar jag självklart dem om det går för sig. Varför stå och flumma runt för sig själv och vänta på att eventuellt bli tilltalad? Som Zvampen sa:
quote: Vill man ha hjälp så frågar man om hjälp. Vill man inte ha hjälp så ska man få flumma runt i butiken som man vill utan att bli störd.
Kunde inte hålla med mer. Jag värdesätter att få flumma runt lite för mig själv och dregla på prylar utan att det kommer fram någon säljare och kollar vad jag har för ärende.
Men du menar alltså: att du överger tanken på att lyssna på de högtalare du är intresserad av på Ljudmakarn...på grund av att du inte vill prata med säljarna (om inte de pratar med dig först dvs)? Det tycker jag låter lite kinkigt...men hey, your loss. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
stig
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 13:30:09
|
Jag kan dock säga att min erferahet av Ljudmakarn har varit bra då jag varit där..Men jag gillade inte Spendor högtalaren, den hadde iof en lite dålig placering men huga vad illa det lät...Så jag skulle nog titta mig efter nått annat istället för den.
/Stig |
|
|
jonta
Member
269 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 16:07:15
|
Otroligt, upplevt samma sak! varit där ett par ggr med fickan full av pengar och nog f-n tyckte jag attjag såg ut som det. Men de var mer intresserade av att snacka med varandra, jag var t o m ensam i butiken. Det blev så att jag köpte min arcam på ett annat ställe. |
Dreams never end! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 16:16:13
|
Jag undrar hur många som är inne i en hifibutik per dag. Vore lite intressant att veta, för om det är många, så skulle iaf jag tröttna på att vara den inställsamma "hejjande" personen.
Jag har inte läst allt i denna tråd...men är det som så att någon kommit in i butiken och uttryckt önskemål om att få hjälp med att köpa en ny ABC eller ett nytt system eller så, och inte fått det?
Rent allmänt håller jag med. Jag blir rätt sur när jag kommer in till en affär och inte får nån uppmärksamhet. Letar bil just nu, och har tittat hos 8 olika handlare. Alla har skrivit ner mitt nummer, vad jag söker och alla har lovat att höra av sig. Endast en som hört av sig ännu. Det beteendet (att lova ringa och sen inte ringa) stör mig än mer (mycket mer, faktiskt) än att dom inte hälsar, undrar om jag vill ha hjälp eller så. "Hej" kan jag säga själv. "Be om hjälp" kan jag be om själv. Däremot vet jag inte när det kommer in en ny bil, jag vet inte när dom får reda på "hur många ägare", osv.
Bitvis OT. Men moderatorerna modererar mig säkert! ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 18:50:17
|
Jag har aldrig besökt "ljudis" ännu eftersom jag inte heller bor i Tokholm. Däremot har jag haft en nära 40 minuter lång diskussion på telefon med dem och den var både givande och trevlig! Ett toppbetyg från min sida när det gäller deras telefonsnack. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Karma
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:28:14
|
Ja de är många som tycker angående detta, många verkar tycka att det är okej att bli behandlad som luft när man kommer in i en butik... själv tycker jag faktiskt det är försäljarens plikt att konstatera att man är där, jag förväntar mig inte att man ska bocka och buga... men ett hej eller en nick...praktiskt taget vad som helst... på ovannämnda ställe kändes det som jag skulle kunat ta en stärkare under armen och knalla... utan reaktion...
"Jag undrar hur många som är inne i en hifibutik per dag. Vore lite intressant att veta, för om det är många, så skulle iaf jag tröttna på att vara den inställsamma "hejjande" personen."
antagligen rätt många... men orkar man inte ens heja på kunderna, ska man nog ha ett annat jobb.
Ska själv börja med att bara lyfta luren utan att säga ngt på jobbet när det ringer... om kunder har mage att ringa och störa mig hela tiden får dom faktiskt själva börja snacka...innan jag gör ngt.
Oj de blev både långt å argt...jag som inte är långsint eller så? Ha en trevlig helg!
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 01:10:59
|
...och klockan är mycket - vi kanske är på samma nivå nu, du och jag, Karma!?? ;-)
Jag vill inte bli behandlad som luft. Däremot vill jag heller inte ha en flåsande, smilande, lismande säljare i nyllet när jag kommer in till; onoff, siba, saab, ljudmakarn, hifi consult, sko dej, Ölands Köpstad. Jag vill ha min service när jag ber om den. Då skall den vara blixtsnabb och uppriktig.
Kan nog sträcka mig till iaf en snabb ögonkontakt när man kommer in i en butik. Ett "ACK" för oss datanerdar! ;-)
Att inte svara i telefon är lite dumt, det skiljer sig en del från att vara i en butik och att mötas IRL (in real life). Eller?
Ja ja... |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
silvestro
Member
122 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 02:15:08
|
Har varit inne på Ljudmakarn många gånger och atmosfären har alltid varit bra. Jag vill inte har säljärer som är imtrusiv, jag vill titta i lugn och ro och vill jag någonting ska butiks personal vara tillgänglig och de har alltid varit så i Ljudmakarn. Det är jag som ska handla och jag vill själv styra köpet - inte tvärtom. Man ska ha lite självständighet och vet ungefär vad man är ut efter. |
|
|
Topic |
|