HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktigt hårdrocks-förstärkeri sökes...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/08/13 :  00:23:40  Show Profile Send filkingian a Private Message
Tiden har kommit för att införskaffa en ny förstärkare och jag har faktiskt aldrig hört en förstärkare som fått en riktig blackmetal-skiva (Dimmu Borgir bl.a.)att låta harmoniskt, eller bra för den delen.

Lyssnar mycket på annan musik också, men det hade varit roligt få tag på ett system där jag kan spela mina hårdrocks-skivor med.

Det är främst en integrerad/kombo jag är ute efter, men jag söker även förslag på övriga komponenter.

Mvh Martin


This space intentionally left blank.™

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/08/13 :  02:10:39  Show Profile Send redestad a Private Message
Tråkigt nog beror detta på att dessa skivor låter skit, rent ut sagt! Har provat på min rätt stabila anläggning med AudioNet-elektronik och Von Schweikert-högtaleri och just någon av Dimmus tidigare skivor måste vara det värsta (sämsta) jag hört, total katastrof. Testa en kraftig pjäs som orkar leverera gott med ström och hålla högtalarna i shack så att du får ut bästa möjliga av dina hårda skivor. NAD, Harman Kardon, Rotel och kanske Denon borde ha det du söker, beroende på prisklass dock?
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/13 :  02:30:42  Show Profile Send Lepra a Private Message
Beror lite på hurpass kräsen anläggning man har också, hemma låter t.ex Naglfars "Diabolical" fylligt o skönt men i finrummet på Balance i jkpg där det är riggat med Advantage elektronik och stora QRS golvare så låter det lika tunt o livlöst som cdskivan är tjock!

All metal av den tyngre och brutalare sorten har dåligt ljud.
Men jag lyssnar lika mycket på det ändå.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/08/13 :  03:05:34  Show Profile Send filkingian a Private Message
redestad: Jo deras två första cdskivor är faktiskt (ljudmässigt)under all kritik. Jämförde för övrigt In Flames Reroute to remain, och den lät faktiskt sämre än en bränd(!) skiva av Danzig! NAD och Denon har jag bara provlyssnat, men inte stött på någon jag gillat. H/K:n jag ägde en gång i tiden övergav jag, med resten av deras sortiment, p.g.a. de helt enkelt inte var tillräckligt kraftfulla. Har haft en rotel 990bx kombo, men den lät för vasst. Trots att det var 120A Highcurret och 2x200W så hade slutsteget vissa begränsningar...Prisklassen jag tänkt mig är minst 20kkr i nypris.
Har varit inne lite på rör-hållet, för att se om de kan mjuka upp ljudet lite...eller en "mjukare" transistorförstärkare....ska provlyssna en Vincent 233 på torsdag...får se hur den låter...kanske blir ett par 991+ sen=) Vilka Von Schweikert har du?

Lepra: Jo fast det inte låter lika bra som mer påkostade skivor, så lyssnar jag också på dem ändå...men Advantage skulle ju låta bra med metal....men om källan suger, så är det ju ändå kört=/ får helt enkelt ploga igenom samlingen och se vilka av dem som har bäst ljud, så att man har lite referens när man är ute och provlyssnar..

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2003/08/13 03:07:37
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/13 :  08:55:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det skall vara distorsion på Heavy Metal-skivor. Gäller även Black Metal.Om du istället föredrar ett förlåtande ljud så får du söka dig till annan elektronik.

Det här är bara min åsikt om det hela, men om du jämför med uddlös musik som den mesta pop som produceras där allt är anpassat till kompakt anläggningar, tycker jag att det låter bättre, eller mer ärligt, från den tyngre musiken som In Flames och Dark Trangullitty. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:07:09  Show Profile Send stargazer a Private Message
Visst är det rätt mycket metal som låter kofta oavsett elektronik, men det finns en hel del som faktiskt låter bra.
Kolla lite på http://hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15854
Finns förstås mer också.
OK inte black metal men ändå...

Vad gäller elektronik som funkar, minns jag fortfarande en whisky-tyngd kväll hos polarn med Manowar på "warrior volume" på hans aktiva Linn Keltik med 4st Klout'ar, frontade av Kairn och LP12...
geeeeez va fett det rockade, har aldrig hört metal låta så grymt bra (isobarik-basarna i keltikarna gör susen för "double kick-drums")

Linn-elektronik har ju den fördelen att den tar fram "drivet", rytmen och melodin i musiken (på bekostnad av en del annat, dock*) men den passar bra till rock och hårdrock. Vad gäller deras förstärkare, så glöm allt integrerat de har. Slutstegen som gäller är Klout eller dess föregångare LK280 med externa nätdelen SPARK. Ingen av dessa tillverkas längre, varför de går att finna till bra priser begagnat.

De Linn-högtalare som då gäller IMHO är Keltik (helst med 4 st Klout slutsteg) och (gamlingarna) Isobarik (aktiva med 3 st LK280/Spark)-inga andra högtalare i Linns sortiment tilltalar mig vad gäller "rocka-riktigt-tungt-faktorn" (tycker själv att 5140/Espek har för "blöt" bas, dessutom hör man portljuden flåsa vid riktigt hög volym ).
OK, visst det blir inte billigt med tex keltik (beg ca 30') och 4 kloutar (ca 15'-20' styck) men det kommer att rocka tok-fett. Lite billigare me isobarikar (ca 10'-15') + 3st LK280/Spark (ca 5' styck).

Men som vanligt, lyssna själv och forma din egen bedömning. Det är bara du själv som avgör om det rockar fett eller om det suger bananstock

God Metal-anläggnings-jakt
önskar

/ Stargazer

* Har själv lämnat linn-fåran efter 12 fotstampande år, men det behöver ju inte betyda att andra inte kan finna lyckan i den skotska sekten
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:16:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Naim- eller Cyrus-förstärkeri bör fungera.. Det tycker åtminstone jag att det gör.. Dynaudio-högtalare är bra som rocklådor.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:46:02  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tror nästan det kvittar vilken elektronik du kör till Dimmu Borgir om alla deras skivor är som "puritanical euphoric Misanthropia" Den kommer aldrig att låta annat än tunnt. Säker på att du har rätt högtalare? Kanske skulle ha något med en mer förlåtande karaktär?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:27:34  Show Profile Send CC a Private Message
Inte för att jag lyssnat på just Dimmu Borgir (så jag vet inte HUR illa det är...) men min Dynamic Precision 6.4 har aldrig svikit mig när det gäller! Allt från Smashing Pumkins till Metallica till Beethoven och det därimellan behandlas med silkeslen kraft! Har lyssnat på mången steg men inget som kunnat mäta sig (under 60000 svenska iallafall!). Titta efter något begagnat (finns sällan så många vilket kan bero på att äger man en sådan så släpper man den gärna inte! OBS! Min teori).

Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:49:33  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Mitt tips är tveklöst ett par av Krells klass A monoblock till att driva ett par panelhögtalare, t.ex. Magnepan. Jag lyssnar väääääldigt mycket på metal i alla former, och jag har aldrig hört något bättre. Att panelhögtalare skulle vara mindre lämpade eller dåliga till rock och annan elektrisk musik ser jag som ett skämt eller i värsta fall ren okunskap från den som hävdar det. Han/hon är hjärtligt välkommen hem till mig på en sjuh--vetes upplevelse...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/08/13 13:53:42
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:56:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Han/hon är hjärtligt välkommen hem till mig på en sjuh--vetes upplevels...

Låter bra det, du då kommer jag gärna. Har nämligen varit runt och letat efter några passande högtalare förrförra julen. Tyckte inte att elektrostater var "my cup of tea".De var ju helt klart mycket upplösta och bra men tappade i rytmik enligt min smak, dvs de funkade dåligt till AC/DC och den sortens musik.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:59:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
NU var ju detta iofs offtopics eftersom frågan var vilken förstärkare som var lämplig. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:07:07  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
whiskyman

Du har PM...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/13 :  14:58:25  Show Profile Send långhåret a Private Message
Du kanske bör ta en närmare titt på 'myryad mi120'
Den ska rock/hårdrocka rätt så bra tydligen. Inte hört den personligen, men det sägs att den skall vara bra.

kostar 11,500:- på ljudmakarn + 1,250:- för en m/m -option. Vilket ändå är ett måste om man är hårdrockare

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:22:00  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hmm.. en liten fundering:
Om det är så att man ska spela olika musikstilar i olika anläggningar så är det väl något som är galet???
Inte meningen o göra någon sur men jag tycker att det verkar konstigt.
MVH //Mikaell.
Go to Top of Page

Jossuf
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:49:51  Show Profile Send Jossuf a Private Message
KLOUT x3 + KELTIK = HÅRDROCKSMASKINEN No 1.

Hellre död än röd
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:59:14  Show Profile Send Aton a Private Message
filkingian: Vad har du för högtalare?
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/08/13 :  17:26:22  Show Profile Send Heat a Private Message
jag sitter hemma med just en Mi120 och jag kan bara instämma! den rockar rätt bra:-) Grymt sköna baskaggar pupar den ur sig:-) Ljuden får lite mer kropp i jämförelse med många andra integrerade i det pris läget. kan varmt rekomenderas. och dom 60watt den levererar räcker gott och väl

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/13 :  17:35:13  Show Profile Send primere a Private Message
Instämmer ska du ha rock med pondus så köp en Denon/Nad med ett par watt. Tyvär har Denon tappat lite pondus idag (min åsikt) men en rekommendation köp dig en PMA 1060 den spelar mycket bra.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:15:09  Show Profile Send redestad a Private Message

filkingian:

I den prisklassen borde finnas rätt mycket bra. Hade tidigare själv Rotel 991 med ett enklare Cambridge försteg, funkade bra. Du kan ju "trixa" med ljudkaraktären mer om du provar olika för/slutstegskombinationer, lättare att uppgradera också. "Rätt" kablar spelar även stor roll narulitvis om du vill minska vassheten i ljudet.

Audio Analogue har väl förresten en best till integrerad som jag dock inte vet vad den kostar. Annars röstar jag nog ändå på för och slutsteg om du rör dig i den prisklassen och uppåt. AudioNet som jag själv har och är mycket nöjd med har också någon integrerad av "seriös" kaliber. Slår dock inte mina AMP II MAX ;-) Jag spelar på VR-4 Gen III HSE - helt fantastiska!

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:54:47  Show Profile Send Heat a Private Message
jag säger bara, ge Myryad Mi120 en chans! du kommer inte att bli missnöjd

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:53:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
JBL L100

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:12:59  Show Profile Send dole a Private Message
Fränt Dimmu Borgir använder faktiskt Puritanical euphoric misanthropia som testskiva bara för att den är så välproducerad.
(fråga Pjotre)

All skrammelmetal har inte kasst ljud.
Själv har jag 2 gånger 750w som förstärkeri.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:34:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
All skrammelmetal har inte kasst ljud

Instämmer helt med Dole. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/17 :  20:27:15  Show Profile Send nin a Private Message
Jag kör all musik från Black metal till jazz och blues med min rörförstärkare och det funkar skitbra. Är det kasst ljud så är det, och 99,99% av alla black metal skivor är skitljud, med ljudbild platt som ett oblat!
Bra förstäkare än bra förstärkare enligt mig. Vill man färga ljudet med höjd bas eller dyl så är det inte bra förstärkare enligt mig.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:09:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Keltik+Klout rockar fett. Du kanske inte hör hur basisten tar ett steg åt vänster 2:32 in i låten men vill du ha tyngd och driv i musiken så får du offra lite ultradetaljer.
Det är min uppfattning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000