HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seas Excel diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:05:00  Show Profile Send hifiman a Private Message
hej


behöver er hjälp med ett projekt jag ska påbörja snart;

ska använda basen Vifa P17WJ-00-08 ihop med diskanten T25CF001 från norska Seas Excel. min fråga är om det blir bra att dela vid 2650 hz. 2:a ordningens filter på basen, med konjugatlänk (har även funderat på att använda baffelbreddskompensering. diskanten ska delas med 3:dej ordningens filter, och dämpas cirka 5 db. är denna låga delning bra för diskanten?? diskanten har sin egensresonans vid 750 hz och har en effekt på 90 w långvarig spelning med en delning på 2500 hz butterworth.

http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF

vill gärna försöka använda basen utan sugkrets, då jag väljer att dela den så pass lågt.


finns det nån som har en bra länk till hur man gör eller räknar ut en sugkrets???




jättetacksam för svar
M V H

själv är bäste dräng!!

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:07:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
P17 har ju såpass fin avrullning så du hade kunnat nöja dej med ett enkelt 6db filter....

Ang. Exceldiskanten som jag hade för ett tag sen så körde jag med ett 12db filter vid 2500Hz och matade in mkt effekt utan att paja den. (Nad 218THX)

Nåt du hellre ska tänka på är dom känsliga lödöronen som har en tendens att dra sönder tråden som leder in till spolen vilket jag råkat ut för ett par ggr. (jag har haft 2par 001:or)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:42:59  Show Profile Send hifiman a Private Message
tack som fan...... alltså 2500 hz. låter bra. ska testa vid 2500-2600 hz. alla har lite olika meningar om P17-basen. några säger att den måste ha sugkrets och andra säger precis som du att det räcker med ett 1:a ordningens filter med konjugatlänk.

frågan är om jag ska använda mig av butterworth eller link.riley?!! lspcad kör ju med butterworth (det är det programmet jag använder)


M V H

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/13 :  01:38:00  Show Profile Send MaxMartin a Private Message

Den har dock ändrats lite genom åren genom att sträcka sig lite högre upp numera vad jag kom ihåg.

Dom flesta filter brukar faktiskt ha Linkwitz-Riley men det är ju inget tvång direkt. Prova du med Butterworth.

En sak till om diskanten; Dämpa lite mer än normalt då den har en tendens till att vara ganska påstridig. Bara ett tips.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/13 01:40:31
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/13 :  04:14:43  Show Profile Send Simba a Private Message
Her er mitt forslag: http://home.no/opland/hifiman.htm

Diskanten skal ikke fasevendes.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:05:36  Show Profile Send hifiman a Private Message
MaxMartin:

det låter som en bra idé..... jag hade en länk i mina favoriter förut till en sida på internet där man kunde räkna ut filter med Linkwitz-Riley, men den har jag tappat bort nu tyvärr

än en gång tack som fan!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:08:18  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:

vill gärna veta hur du fått fram de värdena på filtret. har kollat på Lsp Cad och "labbat" lite. 2,2 mH på basen???? låter väldigt högt i mina öron. men om du kan förklara lite närmare så är jag självklart öppen för förslag. det är ju inte det att jag inte byggt filter förut, men det är ju alltid kul att höra andras åsikter om saker och ting.

väldigt tacksam för att du lägger ner tid och hjälper mig

M V H

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:27:46  Show Profile Send Simba a Private Message
Hei Hifiman!!

2,2mH!! Vel.. Det er ikke så stort som det kan se ut. Dette er fordi det ikke er lagt inn noen egen krets for baffelkorreksjon. Jeg vil normalt si, at det er best å gå for få komponenter om det er mulig. I dette tillfellet (og i MANGE andre) er det faktisk ikke nødvendig med en egen krets for å korregere for baffelen. Dette betyr IKKE at man unnlater å korrigere, men at man gjør det på en langt enklere måte.

Edited by - Simba on 2003/08/13 13:28:04
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/13 :  15:04:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Du lär knappast behöva en SUGkrets till en Vifa P17.
Kanske en impkorr till diskanten och dens resonans vid 750Hz, men det tror jag inte du behöver om du delar med ett 3'e ordningens filter.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/13 :  15:58:45  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hifiman: 2,2mH låter inte "fel" i mina öron direkt. Jag tycker du ska prova Simbas filter. Ser bra ut.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:14:26  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:

jag tror jag förstår nu; istället för att ha en separat baffelbreddskompensering och ett "filter" så har du lagt ihop värdena till en spole för att dra ner på komponenterna!!??

0,4 ohm? var hittar man det? jag använder Ljudias eller goldenage komponeter (de motstån med färgkoder) den enda lösning jag kan få till det är om jag parallellkopplar 2 st 1 ohm motstånd och får då 0,5 ohm

dämpningen på diskanten måste jag lyssna mig fram till

vad är delningsfrekvensen?? och vad blir det för filter bas- och diskantmässigt??

hänger inte riktigt med din ritning (jag använder LSP Cad), men jag gissar på att den "ledning" som är ritad på ritningen är "plus".


MaxMartin:

det var inte det att det såg fel ut, det var bara att jag inte riktigt hängde med på vad han menade med 2,2 mH.



otroligt tacksam för all hjälp här, har ni mer att komentera så fram med det bara...... *L*

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:00:17  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hifiman: R1 (0,4 ohm) är helt enkelt dc-motståndet i 2,2 mH spolen.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/13 :  23:18:15  Show Profile Send hifiman a Private Message
jonasz:

snacka om att jag känner mig dum!!! det är ju ganska självklart. har tittat lite på basens värden och kommit fram till att delningsfrekvensen på basen ligger runt 3000 hz om jag har rätt för mig. men jag förstår fortfarande inte riktigt diskantens delningsfrekvens (jag vill gärna förstå något innan jag ger mig in på det). är det kanske Linkwitz-Riley?? LSP CAD använder endast Butterworth.


tacksam för ännu mer hjälp
M V H

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:17:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
hifiman
Alla högtalarelement är i sig (bandpass)filter. När man inkluderar elementens egna filterverkan (=frekvensgången) och impedansvariationer i delningsfilterberäkningen får man drastiskt annorlunda värden på de komponenter som behövs för att uppnå målen som önskas. Det finns ingen mening med att t.ex. skapa ett LR-filter som ett passivt elektriskt filter utan hänsyn till högtalarelementets frekvens och impedansrespons. Det fungerar helt enkelt inte som ett LR-filter och kommer att sakna dess goda egenskaper.

Det skulle inte förvåna mig om Simbas filter ovan verkar som ett 24 dB/okt LR-filter fast det elektriskt är 12 db/okt och 18 dB/okt.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/08/14 07:02:18
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/14 :  01:02:44  Show Profile Send Simba a Private Message
Hifiman: Jeg tror ikke man kan ensidig fokusere på det rent matematiske. Formlene du bruker tar ikke hensyn til alle nødvendige parametre. Filteret ruller av med Bessel karakteristikk (noen jeg ikke tror du skal fokusere FOR mye på) med 4.ordens akustisk avrulling ved 3000hz.

Mine simuleringer er førøvrig basert på reele målinger i en "normal" kasse.

Edited by - Simba on 2003/08/14 04:24:12
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/14 :  03:39:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Kan bara hålla med Simba där i hans förklaring.

Simba: Känner inte igen programvaran du använer,
vad är det du ritat/testat filtret i ?
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/14 :  04:22:52  Show Profile Send Simba a Private Message
Simuleringene er gjort i Sound easy 7.0 og målingene er gjort med Cliowin.

Edited by - Simba on 2003/08/14 04:27:41
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/14 :  08:14:30  Show Profile Send hifiman a Private Message
egentligen det enda som fattas i filtret är då diskantens dämpning. den får man ju lyssna sig till och dämpa lite olika tills man hittar rätt.

Skrutten:
jag håller med dig fullkomligt, men eftersom jag endast har LSP CAD att gå efter så har det inte blivit av att jag tittat mer på det.

Simba:
jag är otroligt tacksam för din hjälp med filtret, det verkar som om man ska lyssna på dina råd här på forum. du har nog varit med på ett och annat när det gäller högtalare.
vad menar du med "normal" låda??

OBS. diskanten ligger på 6 ohm, men det vet du säkert.


M V H

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:10:19  Show Profile Send Simba a Private Message
Hifiman: Demping til diskanten er inkludert i filteret! Ta en ekstra kikk på tegningen. ;)
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:35:44  Show Profile Send hifiman a Private Message
ja, jag såg det sen efter att jag skrivit meddelandet. tack!! hur mycket har du dämpat diskanten?? det är väl olika från låda till låda. och är det inte bättre med att dämpa diskanten genom att sätta ett motsånd i serie med plus och ett parallellt med diskanten??

på spolen till diskanten, så står det 0,3 ohm, men jag tänkte köra med xcoil till diskanten också och då har den 0,1 ohm. spelar detta någon roll för filtret i sig??


konjugatlänk är inget man använder om det inte är ett 6 db filter, eller??


M V H

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:05:13  Show Profile Send Simba a Private Message
Hifiman: Om du reduserer paralellspolens DC, vil filterets q øken noe. Dette vil imidlertid være såpass lite, at du neppe vil merke dette lydmessig. Jeg kan førøvrig anbefale foliespoler i en slik topolgi. Diskantens dempning er i dette tilfellet 8,2ohm. Denne dempningen kan endres, men jeg vil da anbefale også å endre seriespolens verdi (f.eks mindre dempning vil gi en mindre seriespole). Dette for å opprettholde høyttalerens linæritet.
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/08/24 :  15:20:09  Show Profile Send Simba a Private Message
Hifiman: Har du testet resulatet?!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000