HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalar Ågren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:29:43  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej!
Har ett stort problem (mja rätt trevligt egentligen), I samband med flytt till hus (med eget hifirum-tack gud) så har min kära fru gått med på inköp av nya högtalare att ersätta mina B&W 802 s3. Problemet är att det är så vansinnigt svårt att välja!!! I den lilla hålan eskilstuna där jag bor är utbudet av high-end mkt begränsat sen studiosound omvandlades från hifi till cykelbutik...(otroligt men sant). Man vill ju gärna låna hem grejorna innan man köper men det är ju nästan 10 mil till närmsta seriösa handlare.
Har därför besökt sthlms och örebros hifibutiker i ett försök att gallra lite bland tänkbara kandidater. Förutsätningarna är som följer...pris:50-100stora, rumstorlek:rätt väldämpade dryga 18kvm.
Musiksmak..för dessa pengar vill jag att dom ska va bra på allt!! Utrustning: Advantage s1. s150, MIT, silk.
Prioriterar korrekt klang, tranparens men vill gärna oxå ha tryck ådet ska svänga!
Kandidater som är med i tävlingen utan inbördes ranking:
-Revel studio (har ett beg par på G men eventuellt passar de ej rummets storlek?),'
-Dynaudio c2 (har bara lyssnat på c4),
-Audio physic avanti3 (lät inte bra där jag hörde den men det sa nog inte så mkt),
-ML Odyssey (lät bra men har hört ML låta riktigt trist oxå..vilket gör en fundersam),
-Ngn riktigt bra stativare + t.ex revel B15 sub,
-Quad 989/988 (gillade 57 och 63 men inte så mkt tryck juh).

Som ni ser en enda röra...Alla tips å funderingar är därför välkomna..hellre begagnat än nytt men nytt oxå ok. Jag kanske helt har glömt ngn modell som ni kan göra mej uppmärksam på?

Som sagt..taxam för insatta svar

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:31:26  Show Profile Send drgreen a Private Message
Tilläggas kan att jag inte flyttat in än å därför inte kan lyssna i nya rummet ännu....

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/19 :  15:56:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du varit i Västerås? Finns en liten HiFi butik, PE-Audio som ligger i Skallberget. Dem kan nog få hem dem flesta tyngre HiFi prylarna.
peaudio.com

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:04:42  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ditt rum sätter lite begränsningar då det gäller golvare. Jag skulle nog tittat på en stativare + sub, och i så fall lite mer exakt ett par Mini Utopia med en Utopia Sub eller en Electra sub.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:09:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om jag vore du skulle jag kolla efter system med basmoduler och sidosystem. (jag menar här kvalificerade, ej typ "hembiopaket") På detta vis finns möjligheter att bättre få högtalarna att samverka med rummets akustiska egenskaper.

Ditt kommande lyssningsrum verkar ganska litet, så du kommer förmodligen att få en del akustiska problem vid låga frekvenser.

Andra "vanliga" högtalare som i tillägg till de du nämnde kan vara:
NHT 3.3
Kanske nyare B&W?
Genelec 1038A el större
ATC
Ino pi60s el större
Dunlavy
M fl?

Men lägg åtminstone tre papp på vanligt byggmaterial för att rätta till de akustiska egenskaperna, så kan man grovt säga att det kommer att överskrida den förbättring som ett högtalarbyte kan ge. Fast säg det inte till frugan, då kanske du inte får köpa nya högtalare. Jag förmodar att du har tillstånd att göra om hur du vill i detta rum.


QUAD 989 pallar inte att generera de ljudtrycksnivåer vid låga frekvenser jag förmodar att du vill åstadkomma.










Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:36:23  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej!
Tack för svar!
Kommer absolut att lägga ner stort arbete på rummet-och ja...jag får göra precis vad jag vill (fördel när man köper hus med många rum..ett får frun husera fritt i ). Kombinationen rum +högtalare borde ju ge störst skillnad !
Nyare B&W har inte riktigt fallit mig på läppen, Dunlavy-finns det ngn i sverige som säljer dessa? Mini Utopia har jag faktiskt funderat en aning på...Ino har man ju hört talas om..var lyssnar man på sånna?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:53:37  Show Profile Send ekman a Private Message
sonus faber cremona

integrerad hogtalare/konstverk =)

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:54:36  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Om jag vore du skulle jag kolla efter system med basmoduler och sidosystem. (jag menar här kvalificerade, ej typ "hembiopaket") På detta vis finns möjligheter att bättre få högtalarna att samverka med rummets akustiska egenskaper.

Ditt kommande lyssningsrum verkar ganska litet, så du kommer förmodligen att få en del akustiska problem vid låga frekvenser.

Andra "vanliga" högtalare som i tillägg till de du nämnde kan vara:
NHT 3.3
Kanske nyare B&W?
Genelec 1038A el större
ATC
Ino pi60s el större
Dunlavy
M fl?

Men lägg åtminstone tre papp på vanligt byggmaterial för att rätta till de akustiska egenskaperna, så kan man grovt säga att det kommer att överskrida den förbättring som ett högtalarbyte kan ge. Fast säg det inte till frugan, då kanske du inte får köpa nya högtalare. Jag förmodar att du har tillstånd att göra om hur du vill i detta rum.


QUAD 989 pallar inte att generera de ljudtrycksnivåer vid låga frekvenser jag förmodar att du vill åstadkomma.



Tror ej att NHT 3.3 tillverkas längre, den är väl ersatt av den här nya "evolution" serien.



mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/19 :  17:41:40  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo dgreen, har själv lyssnat på Totem Mani-2 med S-1:an och det lät förbaskat bra. Det är en stativare med dubbla Dynaudiobasar(man ser bara en) som har en mycket ren (och djup) bas. Jag blev mäkta imponerad av denna stativare som funkade bra i ett relativt litet rum. Priset på Mani-2 ligger på 45 stora tror jag. Jag har själv ett par Totem Hawk golvare men dem fick rejält med stryk framförallt i basen av dessa stativare. Kanske kan va nåt, jag är iallafall imponerad av Totemhögtalarna vad gäller dynamik, neutralitet osv. kan va värt å prova......Mvh Krelle ps finns på Hifi-Art på Linnegatan i Sthlm....

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:58:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
Cremona är onekligen mkt vackra...fast det är ju av mindre betydelse (jag föreslog ju quad!!!!) men kan nog vara värda att lyssnas på... NHT evolution finns ju faktiskt i stan-men jag är lite rädd för seas aludiskanten...Mani har jag faktiskt aldrig lyssnat på..men hifi-art hittar man ju iaf till...
peaudio..aldrig hört talas om...men det ska det bli ändring på!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:10:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
drgreen,

Ett tips från mig ! Köp Revel M20 (http://www.revelspeakers.com/revelm20.html) ...



... och en (eller varför inte två! ) Revel B15 subwoofer(s) (http://www.revelspeakers.com/revelB15.html)





Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:15:59  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hej Neriks!
Kan säga att den kombinationen har funderats på!!! Kan köpa dessa av samma snubbe som säljer revel studio högtalarna...förliknande stålar..dvs med 2st B15 kanske är egentligen en bättre kombo...annars finns ju alltid GEM...

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:24:18  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Drgreen

Varför inte nån av KEF:s nya Reference-modeller?
Har den "gamla" Reference 3-2 och är mycket nöjd med dessa. Finns på Reference Audio på Söder.

Linkan
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:28:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

De dära Revel hade väl ett besläktat med JBL´s basar, ellerhur Neriks:)

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:30:18  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo, håller med dig Linkan, jag har en kamrat som har likadana högtalare som dej och dem är rätt lättplacerade och låter väldigt bra även fast man inte sitter i sweetspot. Krelle

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:34:32  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:

drgreen,

Ett tips från mig ! Köp Revel M20 (http://www.revelspeakers.com/revelm20.html) ...



... och en (eller varför inte två! ) Revel B15 subwoofer(s) (http://www.revelspeakers.com/revelB15.html)









Bara lite nyfiken, vad får man snåla ihop innan man har råd med den uppsättningen? (M20 + 2st B15)

//Johansson



Edited by - Johansson on 2002/08/19 20:35:4
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:36:19  Show Profile Send linkan a Private Message
KEF är väldigt lättplacerade och har en stor "sweet-spot" om man nu kan tala om detta när det gäller KEF.


Drgreen
Kom ihåg att det finns nåt som heter Tannoy också, dessa kan kanske vara av intresse? Ljudmakarn säljer dem.

Linkan
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:37:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
drgreen,

Om Studio blir för stora i ditt rum, vilket jag iofs inte tror, så kolla på ett par Ultima Gem istället. M20 i all ära...
Har skickat dig ett "private message" oxo...


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:37:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Elektrostater kan du nog bortse ifrån enl min mening ,tyvärr men jag tror att dina 18kvm är alldeles för lite för dessaHar själv statare och de behöver utrymme för att komma till sin rätt.Revel är nog inte helt fel skulle jag tro.Eller vaför inte Dynadio 1,3se plus en sub

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:25:08  Show Profile Send drgreen a Private Message
Då ska vi se var man ska börja...
M20+2xB15 går nog lös på ca hm...runt 120 lapp om man ska gå genom reguljära kanaler...

Tannoy vet jag att deras TD serie fått mkt goda recensioner i brittisk press, lyssnat bara en halv minut dock...kanske är värda betydligt längre stund...

Kef ..mja vet egentligen inte vad jag har emot dom..känns inte rätt bara...tyckte 205orna lät lite vasst men kanske inte inspelade?

Dynaudio 1.3 se tycker jag låter fantastiskt bra..kan vara ett alternativ till tex revel M20 även nya c2 är jag ju intresserad av...ska ju vara placerings/rums vänlig..diskanten verkar ju vara fantastiskt påkostad..

CH jag har mejlat tbx, studiorna är frestande...men jag tyckte de lät aningen hårt när jag lyssnade..men det är troligen rummet de spelade i..ML 390S och 436 borde ju låta bra...Dom som jämfört med f50 säger ju att studionär klart bättre...och f50 tyckte jag väldigt bra om då jag har hört dom...
usch vad svårt...

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:27:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

De dära Revel hade väl ett besläktat med JBL´s basar, ellerhur Neriks:)



Niklas Nord,

Jäklar ... du avslöjade mig ...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000