HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns det något bättre system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:26:38  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Tjena!

Jag heter Joel och är 20 år gammal. Mina intressen är: stickning och virkning av grytlappar mm. Trots mitt ganska inrutade liv tillåter jag mig ibland att sväva ut lite på intressefronten. Eftersom jag precis sålt ett stort parti grytlappar tänkte jag börja lyssna på musik.

Min idé kring ett nytt system är:
NAD C370 stärkare (7000kr)
Arcam 72t cd (7500kr)
B&W 602 högtalare (4800kr)

Hur är mission 780 el. Quad 11L som alternativ till B&W?
Rekommenderar ni att jag går upp en klass gällande stärkaren och köper en billigare cd? Kom gärna med andra förslag inom samma prisklass.

Ps. Kan man ställa upp högtalarna på grytlappar för att minska resonans? Ds.

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/11 :  20:12:11  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Lägg mer krut på högtalarna och mindre på elektroniken. Jag skulle rekomendera 10-12000 på högtalare, 5000 på förstärkare och resten på CDn. Högtalarna är abslout viktigast och måste passa i rummet dom ska användas. En högtalare som låter kanon hos handlarn kan låta skrutt hemma. Se till att få låna hem. Tips 2: Köp begagant så kan du få riktigt fina grejjor till löjligt lågt pris.

Grytlappar under högtalarna? Tja, jag skulle nog tro att du får knyppla ihop ringar att ställa dom på, en i varje hörn av högtalaren. Borde bli bättre.
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:05:03  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Jag hoppas att ironin i min tråd märktes... Avstå inte från att svara för att ni tror att jag är knäpp.

Ska jag kanske köpa en NAD C350 och en Arcam 62 tillsammans med typ B&W 603 el. DALI 8008?

Annars hade jag tänkt köpa den tidigare kombinationen och ett par små högtalare eftersom jag kommer vara rätt fattig student ca 5.5 år framöver och inte kommer få plats med ett par stora högtalare i mitt lilla studentrum. Dessutom kanske det e dumt att skaffa stora högtalare till ett litet rum, eller? Därför tänkte jag att jag kunde skaffa schysstare högtalare framöver. Nån som har åsikter om det?

Har hört att NAD 541 kan vara lite dålig på att spåra repiga skivor och ha problem med viss brända skivor. Nån som hört nått om det?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:28:10  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Det där med 541:ans problem med Cd-skivor med repor samt brända skivor är inte helt taget ur luften.... Stämmer in på en god väns 541:a i alla fall. Som någon tidigare nämnt, ska du köpa nya högtalare sen så är det ju inte lönt att köpa något avancerat. Men ska du behålla dem så lägg lite mer på dem än på resten. skulle nog kunna hålla med om att 12000 på högtalarna kan vara lagom, kanske t.o.m. mer än så. Ett annat tips gällande hötalare, köp begagnat. Det är otroligt oekonomiskt att köpa nya högtalare i handeln. Och dali 8008 ska du INTE köpa. De är verkligen inte bra, varken ljud (och som jag senare förstått) kvalitetsmässigt. Plastkorgar till baselementen är ju pinsamt. UNDVIK!! i så fall tror jag mycket mer på B&W Men som sagt begagnat, kolla in Carlssons 80-talsmodeller.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:37:04  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Tack för svaren!

Jag kollade in NADs hemsida och där stod det 541i som verkar vara en nyare utgåva av 541 tydligen ska vara mer toleranta mot repor och ta brända skivor, enligt NAD själva... Stämmer det?

Var ska jag leta efter begagnade hi-fi prylar? Finns det några bra sajter eller tidningar?

Edited by - bboyjojje on 2003/08/12 00:39:24
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:40:05  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Ska jag kanske köpa en NAD C350 och en Arcam 62 tillsammans med typ B&W 603 el. DALI 8008?


To mycket ulika högtalare. Det lyder for meg som om du inte har hört dem? Jeg forstår int vårfor netopp dessa to er alternativerne. Lysna til de högtalare du har tänkt dig köpa ... och som allerede nämnt låna dem med hem!

Grytlapparne tror jeg dog passer bra uanset hvilken högtare du köper ... lämna plads til et par stykker under CD'n ochså.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:43:44  Show Profile Send emp a Private Message
Arcam CD72 är att föredra framför CD62 då CD72 går att uppgradera om hifi-intresset består.
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:45:40  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Jag har inte varit ute och provlyssnat än, men planerar att göra det på Onsdag. Vill bara försöka bilda mig en uppfattning om vad som är värt att höra på. Har ni några tips när det gäller provlyssningen? Musik, vad man ska fokusera på osv...
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/08/12 :  01:01:34  Show Profile Send emp a Private Message
Det viktigaste: Lyssna på något du hört tidigare och kan referera till.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  08:33:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om din budget är 20000 kr så skulle jag lägga run 10 000-12000 på högtalarna (B&W603 är för övrigt väldigt trevliga men du kan nog hoppa upp en prisklass), runt 3000-4000 på förstärkaren och resten på CD-spelaren. Då får du riktigt kompetenta grejer. Oavsett hur du gör så håller jag med Mr. Älg: Lägg mest krut på högtalarna, det är där den stora skillnaden ligger.
Har inte hört dem själv men Dynaudio Audience 72 fick ju bra kritik i en del tidningar nyligen, ligger väl i din prissklass (runt 12-13 tusen), kanske vore någonting?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  09:12:22  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Det finns ett par JM Lab Electra 906 till salu begagnat som jag personligen tycker är ett kap för 7500:- vilket är begärt... Stativare kommer ju att passa bra in i din studentlägenhet...

/simon
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  10:24:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle säga att ett par golvare kommer nog inte att vara det bästa allternativet om du sen ska vara lite trångbodd. Köp en bra stativare för en 8000:-, tex Monitor Audio,Acoustic Energy,Totem och lägg en 5000:- på cd och lika mycket på förstärkare. En kombination jag lyssnade på och tyckte var extremt prisvärd var Micromegas Minium serie av elektronik, dom hammnar på runt 10000:- och där har du nog bland det bästa i prisklassen idag..

Och då har du ca 2000:- för ett stativ och lite kablar som alla här verkar ha glömt. En signalkabel för en 5-600:- och lika mycket på ett par meter högtalarkabel för en 90-120:-/metern.

/Martin
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:23:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag bor själv i studentkorridor, det är inga problem att få plats med vilka golvare som helst. Stativare behöver bra stativ och de ger ingen kräm då det är fest.

Om du ska handla från Hifiklubben då är mitt tips:

Dali Evidence 470
Nad 370
Cambridge D500
Linn svart signalkabel
Linn K400 biwire, men du kan välja vilka kablar du vill.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:44:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Klart det går att kräma med ett par stativare !! Visst krävs det ett par stativ men om man tar ett par stativare för samma pengar som ett par golvare, så brukar de flesta stativare låta bättre ( om än inte alltid med mer bastryck ). Men visst så måste man bestämma sig för vilket ljud man vill ha, väljud eller partyljud..

Och i små rum så fungerar stativare bättre, så är det bara...
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:50:32  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Köp ett par begagnad TOTEM MODEL 1, finns på detta forum under sälj för 11.000kr...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:55:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
I ett korridorsrum skulle jag satsa på en stativare, en golvare kan lätt bli lite svullen i ett rum på ca 18 kvadrat. Dynaudio 1.3mkII är en fin högtalare som spelar förbluffande bra bas (kan eventuellt bli lite för mycket i ett litet rum). Jag skulle lagt ca 5,5,10 om jag skulle varit i dina kläder. Störst skillnader blir det som sagt med olika högtalre men om elektroniken är undermålig så blir det apa än då.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:59:48  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag har ett par Dali Evidence 470. Tycker det är bra ljud i dem. Planerar dock att byta "ner" mig till ett par stativ högtalare och ev en sub. Detta pga stundande studier. Jag tror att det är lättare att få till ett bra ljud med stativare och sub än med ett par golvare. Men, jag kan givetvis ha fel! :)

Mitt tips blir alltså, köp ett par stativare. Komplettera sedan med en sub om du tycker de saknar botten.
Jag skulle kika på ett par Dynaudio Audience 42 eller 52.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:08:44  Show Profile Send mag a Private Message
Var bor du ?

Amphion har några fina stativare som kan vara värda att lyssna på.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:56:05  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Magnus >> Jag bor i Stockholm

MartinH >> Var får man tag på de högtalarmärken du nämner? De finns inte på Hifiklubben, men kanske någon annanstans?
Go to Top of Page

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:05:05  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Saim >> Var hittar jag de där JM Lab Electra högtalarna?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:13:43  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag kan inte hjälpa det men jag tycker att dynaudio 1,3se eller motsvarigheter är alldeles för små för ett rum på t.ex 18kvm. Det blir ju nästan bara mellanregister-diskant. Lite mer botten vill i alla fall jag ha. Plus att om du nu skulle ha fest så lär de bli stekta ganska snabbt.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:11:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
UnholyRishna> Kan ju inte hålla med alls med vad du säger, jag har hört 1.3mkII i rum på ca 25-30 kvadrat där basen blivit väl framträdande. Att det skulle bli för lite bas med dessa högtalre i ett 18 kvadratsrum ser jag som näst intill omöjligt om man placerar dem hyffsat, snarare motsatsen, det blir för mycket bas.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:24:04  Show Profile Send Nemo a Private Message
bboyjojje: Jag har haft en NAD c541i och den hade inga problem med att läsa milt repade skivor. CD-R och CD-RW minns jag inte om jag testade någon gång dock...

NAD c541i är en mycket bra spelare i förhållande till sitt pris, men jag har haft en Harmony Designmodifierad Arcam DiVA CD72T också och den var avsevärt bättre (men kostade ca 11000 kr inkl. mod.). Jag skulle gissa på att även en omodifierad CD72T:a skulle slå NAD:en. Min Arcam lät, i jämförelse med NAD c541i, betydligt luftigare. öppnare, neutralare och mera musikaliskt. Den hade även bättre återgivning av detaljer, rums-/efterklang och stort stereopespektiv (något större än min nuvarande DAC-/CD-transportkombination faktiskt).



Edited by - Nemo on 2003/08/12 20:25:33
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:03:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
boboyjojje: Var bor du nånstans ?? För i så fall kan jag nog guida dig till en bra affär i närheten.. För det finns fler butiker i landet än hifiklubben, och som har ett lite roligare sortiment än dom...

Och jag får nog oxå hålla med Rydberg att en BRA stativare har inga som helst problem att fylla ett rum på 18 kvm med bra och korrekt bas. En bra förstärkare har inga som helst problem att få ut bastryck i en liten högtalare ( om nu högtalaren är bra dvs...)

Har själv ett par Totem Model 1 Signature och ett rum på 26 kvm och har att bra basljud som räcker ordentligt. Finns basen på skivan så kommer den fram ur högtalarna...

Och man har väll inte disco för hela korridoren heller ?!?! Och ska man ha det så kan man väll strunta i det där med välljud och köpa ett par Cerwin-Vega och ett gammalt PA-steg..Mycket tryck men ganska lite kvalitet...

/Martin
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:09:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Martin H
Är du gift med Totem eller Hifi Art?
Finns det inget annat märke/sortiment du kan rekommendera?
Vi som gillar Linn har ju blivit kallade fanatiker men här ligger vi nog i lä.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:16:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ska jag inte få prata om den högtalare jag har eller ??? Läs lite mer om vad jag rekommenderat tidigare så ser du att jag prata om två andra märken som INTE finns hos HifiArt och att jag vill veta var killen bor så jag kan leda honom till en butik i närheten som kan ha en högtalare som passar...

Men jag ska nog sluta att rekommendera skaer..verkar som att åsikter om bra grejer inte uppskattas här på Forumet.. Kan inte förstå varför ?!?! Och om man gillar Linn så har man inskränkt sig till ett märket, jag inskränker mig till i alla fall en 10-15 märken som finns på marknaden idag, sen kan dom finnas hos ett antal olika återförsäljare i landet och inte bara hos HifiArt...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000