HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slavbasar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:09:38  Show Profile Send Pabo a Private Message
Håller på för fullt med mitt högtalarprojekt där jag skall använda mig av två st bandpasslådor per kanal och ett mellanregister samt en diskant.

En idé jag fick häromdagen var att ersätta porten i bandpasslådan med en slavbas för att på så sätt undvika blåsljud samt dessutom filtrera övertonerna ännu mer. Ett basreflexrör kan ju trots allt släppa ut högfrekvent ljud inifrån lådan.

Är denna idé galen eller kan det vara något att prova?

I sådana fall undrar jag vart man får tag i 8-tums slavbasar? Jag får inte plats med mer. Basen som skall sitta inuti i den slutna kaviteten är en Peerless SLS 8-tummare. Kan man kanske köpa ett billigt baselement med rätt massa och fjäderkonstant och slita loss magneten för att undvika att den slår i vid stora konutslag? Har någon en aning om hur man i sådana fall skall resonera? Jag vill stämma av kaviteten vid 48Hz och lådan skall vara ca 20L.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:14:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Thiel & Partner har slavbasar!

Kolla deras hemsida: P220 heter nog nån...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:20:13  Show Profile Send JM a Private Message
SEAS har också slavbasar i mindre dimensioner !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/11 :  11:50:59  Show Profile Send Isidor a Private Message
Pabo,

Enligt min mening bör man undvika slavbaskonstruktioner så långt som möjligt. Det är egentligen bara när man måste arbeta med (alltför) begränsade lådvolymer och låga avstämningsfrekvenser som slavbasen är ett bra val.

Införandet av slavbasens extra upphängningsstyvhet i det mekanisk/akustiska systemet medför att den totala systemresponsen övergår till femte ordningen (basreflex) och tredje ordningen i ditt fall (bandpass). Till detta kommer även olinjäriteter från slavbasupphängningen, speciellt vid stora förskjutningar.

Det är alltså bättre att försöka komma tillrätta med svagheterna med porten istället. Detta gör man effektivast med aerodynamiskt väl utformad port och genom en genomtänkt konstruktion med tanke på vågutbredningseffekter i låda och port. Otrevligheter orsakade av stående vågor i lådan undviker man genom en mindre mängd glas/mineralull placerad i lådans centrum och i porten enklast genom att hålla portlängden nere.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:44:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
Isidor

Baselementet som jag vill använda optimeras i en sluten kavitet på 40L och en portad kavitet på 20L som skall stämmas av till 48Hz. För att få in porten väljs en port med 60mm diameter vilket ger en längd på 19cm (om jag minns rätt). Det känns som att porten är väl smal men en längre blir nog svår att få in. Frågan är om ovanstående port kommer ge blåsljud? Det enda rätta är väl att prova, som vanligt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:48:50  Show Profile Send Isidor a Private Message
Porten har lite väl liten tvärsnittsarea. Dock är avstämningsfrekvensen i och med bandpasskonstruktionen relativt hög, vilket sänker partikelhastigheten för ett givet ljudtryck. Använd gärna en slitsformad port eller t.ex fyra st d = 3 cm cirkulära portar för att minimera turbulensproblemen. Detta ger lägre Reynolds tal och i ditt fall omkring dubbla ljudtrycket innan strömningen slår om från laminär till turbulent. Ju större portdiameter, desto mer verkan från portoptimering på detta sätt. Rundade kanter både på in- och utsida är självklart. Med dessa åtgärder får man i praktiken knappast problem med turbulens.

Man bör också känna till att turbulensen ställer till problem (kraftigt olinjärt system med allt vad det innebär) långt innan man har hörbara blåsljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000