HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber select signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/09 :  21:31:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Funderar ev. på instegsmodellen i Kimber selecetserien som heter KS1011. Gillar ett lite mörkt ljud. Är det en bra kabel för pengarna? och vad kostar den i Sverige? Såg den för ca 300-400 pund på en engelsk sida.
För tillfället har jag en Kimber Hero kabel som jag tycker är bra för pengarna. Hur mycket bättre är KS1011 än Hero?





Edited by - marbrink on 2003/08/09 21:33:19

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:04:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo KS-1011 är en klart bättre kabel än HERO, även om du kommer få ungefär samma karraktär så gör den allt på ett så mycket bättre sätt. Sen skulle jag väll inte direkt kalla nån utav Kimbers kablar för mörka, så jag vet inte om du undrar om KS-1011 är mörkare än HERO. Men jag tycker alla Kimbers kablar ger ett balanserat ljud, men kan ibland bli lite mycket i vissa system så matchning som alltid..
KS-1011 kostar för 0,5 m 4890:- och för 1m 5920:- enl. leverantörens prislista

Ett bra tips på en kabel jag ofta jämfört med Select kablarna är Totem Sinew. den hammnar på runt 4500:- för 1m, och kan ge ett varmare ljud och där Kimber ibland inte går så passar Totem klart bättre..smaksak kan man säga..

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:13:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tack för svaret!
Var kan man hitta svensk prislista på kimbers kablar på nätet? Känns som kablarna är lite dyrare i sverige än GB...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:39:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du hittar säkert en del priser hos dom som säljer kimber, men skicka ett mail till info@audioconnection.se så skickar dom säkert en prislista till dig..

Vet inte om priserna är så mycket högre i sverige än i england, 400 pund är 5400 sek och sen så har dom lägre moms i england än i sverige så där har man nästan en 10-15 procent.

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:52:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Nu när jag tänker efter håller jag med om att det inte är så stor prisskillnad. Är sugen på ks1011 men det är ju en hel del pengar. Men om man sen verkligen gillar den är det nog en kabel man inte säljer...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:58:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det kostar att ligga på topp..

Men jag kan väll säga att Kimbern är en riktigt bra kabel och jag tror man kan sitta nöjd med den väldigt länge. Men som jag nämde tidigare så är Totems Sinew ett lite billigare alternativ som presterar lika bra och faktiskt lite bättre i vissa system än KS-1011. Så har du möjlighet att lyssna på den i Stockholm så ska du göra det..

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:00:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bor tyvärr i Skåne och har inte hittat någon butik som säljer Kimber här nere. Finns inte heller någon som säljer Kimber över nätet i Sverige.
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:17:46  Show Profile Send bubbas a Private Message

Jag anvander Select 1011 sedan ett par ar och gillar den skarpt. Har egentligen bara jamfort med PBJ av Kimbers kablar, skillnaden var tydlig, speciellt i komplexa och dynamiska musikstycken.

1011 kan jag rekommendera, men det fanns en foregangare, tror den hette 1010, som inte alls haller samma klass. For blot, inte samma bassjup. Ibland saljs den billigt, kop hellre en 1011!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:20:26  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om du kan tänka dig begagnat skulle jag rekommedera www.ebay.com där Kimber Select ibland är till salu och då ofta billigt. Jag köpte ett par 1 meters KS 1020 där för betydligt mindre än vad 1011 kostar här hemma. Älskar dem!

Det säljs ganska mycket Kimber på www.ebay.de också, men där är de ofta dyrare.

Man får dock ha tålamod, det kan ta tid innan rätt modell till rätt pris dyker upp. Köp bara av folk med bra feedback.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000