HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad på ingångarna till förstärkaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:38:07  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Kopplade runt lite bakom förstärkaren och installerade en nyinköpt QED analog signalkabel mellan DVD/CD och förstärkaren. Frågan är då om man ska koppla in denna i förstärkarens CD eller DVD-ingång. Det jag tänker är om DVD-ingången möjligtvis är av bättre kvalitet än CD-ingången då förstärkaren (Yamaha 620) ska vara DVD-audio/SACD förberedd (20 - 100 KHz på högtalarutgångarna).

Eller är alla analoga ingångar identiska (förutom phono som är förstärkt i signalbanan)? Rekommendationer CD eller DVD-ingången?

Jag upplevde att den analoga kabeln tappade lite i renhet. T.ex svaga diskantljud dämpades något och reverb-effekter blev svårare att höra. Samtidigt så låter den digitala överföringen lite SSSS-ig på SSS-ljuden... Växlar lite mellan digital och analog just nu, har inte bestämt mig för vad som låter bäst

- It's getting hot in here...

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/09 :  13:59:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Borde vara samma på alla ingångar förutom skivspelaringången.

www.selleri.de
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/09 :  13:59:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle tro att alla analoga ingångar är identiska. Varför skulle dom inte vara det? Nu till det digitala, kan du inte testa med en CD som innehåller pink noise. Då kan du kanske höra om det är
någon skillnad.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2003/08/09 :  15:31:31  Show Profile Send sella a Private Message
hej jag har åxå yamaha 620. problemet är att efect off är en simulerad stereo från dolby prologic .det är mycket bättre ljud på den digitala in gången

dynamik!!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/09 :  16:05:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kan det mycket väl vara, skillnad alltså, om tillverkaren vill spara pengar kanske man lägger lite mindre krut på de sekundära in- och ut- gångarna.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000