HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skapa centerkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:07:33  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag undrar om det finns något enkelt eller sätt att ta ut en 'centerkanal' från en stereolågnivåsignal. Jag vill ha lite mer 'röst' när jag tittar på film och då vore det praktiskt med en centerkanal som kan kopplas in och ut. På så sätt behövs bara ett extra monoblock och ingen 5.1-förstärkare behöver inköpas.

-Pelle

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:13:33  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hmmm

Det enklaste jag kan komma på vore att annvänad sig av en enkel sterioförstäkare med monoknapp.
ta signalen från för steget på din normala sterio och koppla in i denna förstärkare tryck på mono och koppla in högtalaren...

Presto... en mono mitt kanal.

Och förstäkaren bör du kunna få billigt.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:01:41  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Om du tittar på film har du vel en 5.1 signal från DVD'en? Kan du inte bara föra center signalen från denna til en separat forstärkere.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:44:22  Show Profile Send PelleW a Private Message
Om man inte har en dekoder för 5.1 så är det svårt, har bara en stereo-DAC kopplad till DVD:n. Ett sätt är som sagt att bara sätta ihop höger och vänster kanal med t.ex. en opförstärkare, blir samma sak som en monoknapp på en förförstärkare. Men då kommer ju även denna att ha med alltför mycket av 'ljudeffekterna' som jag vill slippa. Jag vill helst bara förstärka ljudet i tal-regionerna. Funderar på att första sätta ihop kanalerna med en op (mono), sen göra ett bandpassfilter med 6dB:s branthet vid kanske 500 och 3000Hz. Låter detta som en bra idé eller kommer det att låta konstigt om man har cirka 6dB:s höjning mellan 500-3000Hz när man kollar film?

Jag har förresten redan ett slutsteg till centerkanalen varför jag vill slippa att köpa nån extra förstärkare.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2003/08/08 14:45:12
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:07:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
Gud va mycket jobb och så oförutsägbart resultat också. Jag har kollat på film i stereo i 10 år och har aldrig känt behov av center om jag sitter ensam. ( surroundhögtalare är en annan sak )
Tjacka en beggad receiver istället, som du kopplar förbi när du kör hifi. Kan inte kosta så mycket och har säkert sjunkit färdigt prismässigt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/08/09 :  00:46:26  Show Profile Send PelleW a Private Message
Så länge man ser på DVD så går det bra i stereo, men när man ser film från datorn så är vissa så dåligt rippade till stereo så talet är i det närmaste obefintligt.

Inget som provat något liknande?

-Pelle
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:40:34  Show Profile Send Parasite a Private Message
En sak som funkar om man är villig att testa , då gärna med billigare prylar eftersom jag inte kan garantera något. Dock testade jag det i min ungdom när man hade gamla skitförstärkare och högtalare man tiggt till sig eller köpt på loppis. Dock har jag aldrig hört att nån bränt stärkaren pga av detta.
Nåja ta helt enkelt och koppla in en extra högtalare mellan vänsterkanalens plus och högerkanalens minus (tadaaaaaa monocenter)
eller koppla en extra högtalare mellan vänsterkanalens och högerkanalens plus och (tadaaaaaa du får all stereoinfo i centern dock inga monosignaler).

Nåja det blir ingen hifi precis, men ärligt talat så kan det göra sitt om det inte är stereoplacering och upplösning man jagar


Sorry såg först nu att det va lågnivå du snackade om *ler oskyldigt*

Kan du inte få ute en monosignal ur tapeout?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

Edited by - Parasite on 2003/08/09 10:42:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000