HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärande diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stice
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:17:25  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har, under för många år, haft en NAD 312 integrerad förstärkare som förförstärkare. Under lika många år har jag haft ett NAD 2200 slutsteg. Det har låtit så bra det kan med ett par DALI 104:or... För någon vecka sedan upptäckte jag att diskanten börja bli lite mer framträdande. Detta accelererade under några dagar tills musiken blev obehaglig att lyssna på, vilket satte igång en klappjakt på den felande länken. Bytte lite olika saker fram och tillbaka, med samma "skärande" diskant. Till slut tog jag bort slutsteget och satte tillbaks byglarna i 312:an. Voilá!! "Vanlig" diskant igen. Finns det någon som vet vad detta kan bero på????

Tack på förhand


mvh Stice...

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:30:52  Show Profile Send SW a Private Message
Jag tycker att det är ett normalt beteende. Man kanske har en dålig dag. Sätter sig framför stereon och retar sig på att något låter dåligt för så bra grejor finns inte att man inte kan hitta fel. Till slut sitter man där och bara lyssnar efter fel. I detta läger kommer tankarna till uppgradering eller man börja böka med kablar, flyttar högtalare osv. Det kanske räcker som du gjorde, koppla om en sak så tycker man det låter Ok igen. Tills nästa gång det händer.

S
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:47:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Ovanligt med ett 2200-steg till ett par 104'or...

NAD-stegen brukar ha väldigt hög frekvensåtergivning.
Om nu steget börjar ge sig i just diskanten av nån anledning, kan du inte prova inställningen på soft-clipping eller nåt? (har för mig att de har något sådant, kanske den kretsen spökar?)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:56:36  Show Profile Send K-man a Private Message
Ibland kan lite rengöring av kontaktytor göra gott.... det blir alltid lite skit där och var....
prova att koppla lite fram och tillbaka och kör sedan din "gamla" uppsättning igen... ibland häpnar man..

\\K-man
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:02:20  Show Profile Send stice a Private Message
Jo, det är nog lite overkill med slutsteget... Volymen går att vrida upp till ca 25 % innan jag börjar undra om 104:orna ska lämna in. Men finns det i maskinparken ska det användas... Diskanten blev alltså inte lite irreterande utan smärtsam! Det borde vara något i slutsteget som gått sönder eller nåt år det hållet. Soft Clip kretsen som spökar? Kanske... Går den att laga? Till vettigt pris, med tanke på att slutsteget, trots att det alltid låtit bra, börjar bli uppåt de 20...

mvh Stice...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:04:27  Show Profile Send AndersP a Private Message
Gissa inte. Testa med olika preampar också så att du kan isolera den komponent som orsakar missljudet. Är det i bägge kanalerna? Du kan ju tex. ha bränt nån komponent i en högtalares delningsfilter. Var försiktig!

Hur mycket du kan vrida upp volymkontrollen har inte så mycket med stegets effekt att göra som med ingångskänsligheten. Vissa steg ger full effekt vid 0,5 Volt in, andra vid flera volt, it depends.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:27:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan du inte koppla ur Soft-Clip-kretsen

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000