HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fylla träporer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/07 :  23:57:42  Show Profile Send Psycho a Private Message
Hej!

Har just fanerat klart mina Watt/Puppy kloner i björk och ska börja ytbehandla dem nu. Har tänkt mig betsa dem mahognybruna och sedan blank klarlack.
Har gjort en liten testlåda för att öva mig på själva ytbehandligen och jag tänkte fråga om någon vet vad jag ska göra åt de stora 10 dels mm djupa porerna i faneret... Lackar jag på det lär det se hemskt ut!

Kan man slipa faneret (med risk för att slipa helt igenom) så att den
blir helt plan ?

Läste på nätet att man kan fylla porerna med någon form av träfiller men hur fungerar det när jag ska betsa också och var kan man hitta sådant ?

mvh
Tobias


Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:18:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Kan du inte lägga ut en bygg-sida när du klar?!

/ Simon
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:49:56  Show Profile Send AndersP a Private Message
Psycho: PM,a Per Målare ( malare ). Han är expert på sånt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:25:34  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag vet inte om jag vill kalla mig expert , men rent generellt kan jag nog säga att du ska putsa faneret försiktigt så att det blir slätt, utan gropar. Oftast så kan man slipa mer än vad man tror innan man går igenom faneret. Använd en slipkloss och tryck inte snett när du putsar nära kanterna. Björk går att få väldigt fint om faneret är bra från början. Det behöver heller inte porfyllas för björkens porer är mycket små. Porfyllning använder jag bara på t.ex. mahogny, valnöt eller almrot och liknande träslag med stora porer när kunden vill ha en helt blank yta. (en yta som inte är porfylld och polerad kallas för bonad)


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:40:40  Show Profile Send AndersP a Private Message
But for the sake of argument då Per; Hur gör man en porfyllning om man vill lacka då?
Jag trodde att om man bara lackar/slipar tillräckligt många gånger så blir det liksom porfyllt.
Eller fínns det bättre sätt?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:06:40  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Det finns färdig porfyllnad att köpa, men till björk är jag osäker på om det finns. Ernst P. i Göteborg brukar jag köpa sådana grejor från.

Förr i tiden så gjorde man sin egen porfyllning. Jag tror att man använde krita som man färgade med färgpigment och blandade med linolja. Det stryks på med en trasa tvärs emot fiberriktningen, och upprepas till porerna är fyllda. Man låter det torka emellan. Sen slipar man ytan jämn.

Porfyllningen brukar inte suga åt sig på samma sätt som träet av bets så man måste porfylla med den slutliga färgen som man vill att ytan ska ha.

PS. Naturligtvis går det att lacka och slipa och lacka och slipa och lacka och slipa och lacka och slipa och puuh...


Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2003/08/08 18:08:43
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:20:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Tack för tipset. Alltid en glädje att få ta del av det du skriver.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/08 :  21:03:23  Show Profile Send Psycho a Private Message
Tack så mycket för svaren!

malare, jag följer ditt råd att slipa ner lite av faneret sedan får jag väl köra den riktigt arbetsintesiva metoden, lacka, slipa, lacka, slipa o.s.v... synd att det blir sååå tråååkigt efter 3 lager.

En till fråga: När man klarlackar lådan sedan, spelar det någon roll om lådan står upp eller ska det man målar ligga ner så inte färgen rinner ? Hoppas du förstod frågan...

Saim, om du menar beskrivning av klonen så finns den redan på:
http://users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm

Någon bygg-sida har jag inte tid till. Om högtalarna blir
snygga dock så kan jag ju försöka fixa en digitalkamera och lägga upp lite bilder här men det är ett bra tag tills dess.

mvh
Tobias
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/08 :  21:14:32  Show Profile Send lasselite a Private Message
betsa björk hrmpf
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:38:53  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Det här med lackning är inte så lätt att svara på för det beror väldigt mycket på vad du använder för lack. Sen är det ju metoden för att lägga på lacken också. Bäst är ju att spruta om man har tillgång till det, men annars så får man nog stryka med en bra pensel. Olika lacker torkar eller härdar olika snabbt så därför är rinningen också olika. Om man har tid att lacka bara en sida i taget så är det nog bäst att göra som du säger.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/09 :  14:11:03  Show Profile Send Psycho a Private Message
Det är scanox polyuretan-alkyd lack jag testat med hittills. Har även testat beckers alkyd lack men jag märkte ingen skörre skillnad på dem förutom priset.

Har varit på g att skaffa en elektrik färgspruta men det har inte blivit av ännu. Vet inte var jag skulle hålla till i så fall.

mvh Tobias
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/09 :  15:13:14  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Polyuretan-alkyd tycker jag låter konstigt. Den polyuretanlack som jag har kommit i kontakt med är en tvåkomponents lack som blir väldigt slitstark och hård, men den är hemst jobbig att hantera tycker jag.
Alkyd är ett annat bindemedel som är vanligt i oljefärger. I många oljefärger så har man tillsatt något som gör att den inte rinner. Färgen är geleartad, men rör man om den kraftigt så rinner den, efter en stund så blir den geleartad igen. Ska man spruta en sådan färg så måste man tillsätta lite lösningsmedel först så att inte färgen tjocknar i sprutan.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:31:56  Show Profile Send Psycho a Private Message
Finns det någon blank lack som du tycker har varit lättare att jobba med som kanske även skulle vara enklare för mig ? Vilken pensel är lättare att få bra resultat med ?

Förlåt, jag har många frågor men jag har aldrig målat med de här färgerna förr. Jag är bättre på spray efter alla mopeder som jag rustade upp. Planstrykare och Alcro AQUA lack har jag iofs använt men
det var på golvlister och dörrar...

Tacksam att du tar dig tid att svara!

mvh Tobias
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/09 :  21:01:39  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Du ska nog välja lack efter hur tålig du vill att den ska vara. Metoderna för att lägga på olika lacker kan ju variera mellan de som gör jobbet och hur mycket utrustning man har.

Det är alltid svårare att få ett bra resultat med en blank lack än med en matt. För en hemmapulare så är det då en fördel om man använder sig av en lack som man kan polera efteråt.

Jag tycker att du ska fråga på en färghandel vad de rekommenderar, annars så finns ju alltid det alternativet att gå till en yrkesman som målar köksluckor eller dyligt. Det kan inte kosta mycket om du har gjort hela förarbetet.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/11 :  01:03:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Det är scanox polyuretan-alkyd lack jag testat med hittills. Har även testat beckers alkyd lack men jag märkte ingen skörre skillnad på dem förutom priset

Jag har senast igår lackat en björk/furu-stol med tre lager blank lack som ovan. Jag är mycket nöjd men det är viktigt att späda lacken lite om man har haft burken öppen länge. Den måste vara ganska lättflytande för att det ska bli fint. Jag har också lackat fönsterbrädor och golvtrösklar med denna lack. Jag har kört med matt lack till ledstängerna och staketet i trappen. Fördelen med blank lack är att utan blir lite hårdare (upplever jag).

Andra lacker jag har kört med har varit Alcros thinnerbaserade "Naturell", mest den matta varianten. Bra resultat där också.

Alkoholbaserad golvlack är inte så dum heller om man kan få tag i en småskvätt.

Golvet på min vind lackade jag med en dödskallemärkt tvåkomponents vattenbaserad lack. Mycket bra resultat! lacken vara BonaTech men modellen har jag glömt. Den marknadsförs inte aktivt och kan inte hittas på deras hemsida.

Om du känner för golvlack så kan du ju alltid ta med dig en ren burk (finns att köpa i färgaffärer) och knalla till en golvslipare. Du kan säkert tigga/köpa en skvätt för det brukar i regel vara 4-5 literspytsar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/11 01:18:54
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/11 :  11:13:59  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har lackat mina högtalare med Internationals Goldspar, den genomhärdar snabbt och ytan går lätt att polera. Jag spädde ut den ca 15% och strök på den med skumroller. Efter 8 lager våtslipade jag och sen polerade jag med diverse bilvårdsprodukter. Man bör använda polermaskin för annars blir det väldigt väldigt jobbigt!

mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:55:54  Show Profile Send Belker a Private Message
När jag gjorde mina pianoburkar sprutade jag en sida i taget med 2k klarlack som jag köpte på en billackering. Jag hade tillgång till en riktig lackbox, men det är ändå extremt svårt att få det bra och slippa dammkorn. Slutresultatet blev bra, men det var för mycket jobb. Nästa gång (snart) lämnar jag slutlacken till billackerarn.

Länken visar en suddig bild. Bättre kommer i annan tråd. Någon gång.
http://w1.821.telia.com/~u82104203/klingklang.jpg
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:15:43  Show Profile Send Psycho a Private Message
malare, Nu tänker jag vara jobbig och fråga dig lite mera angående lacker.

För en nybörjare som mig skulle det vara mycket lättare med en lack som bildar ETT lager. Alltså inte som polyuretan-lack som man kan råka slipa igenom ett lager och få värsta vita randen mellan lacklagren.

Vilka lacker finns det som löser upp underliggande lager och liksom bildar ett enda lager? Då kan man ju polera ända ner till träet om man nu skulle vara klantig som jag.

Den enda lacken jag känner till som gör detta är Shellac men den måste man blanda till själv och är svår att stryka ut ?
Finns det fler lacker (helst hjärncell vänliga) som fixar detta ?

mvh Tobias
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:00:49  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu var jag inte så snabb att svara, jag har varit borta hela dagen

Den polyuretanlack som jag pratade om tidigare som är en tvåkomponentslack och är fruktansvärt stark, den bildar ett sammanhängande skikt. Detta på grund av att man ska spruta nästa lager innan det första är torrt för att bygga upp lackskiktet. Då är emellertid problemet sedan att den är nästan omöjlig att polera för lackskiktet är så hårt. Jag har vid ett tillfälle gjort en bordskiva i almrot som lackades med denna lack. Då byggde jag först upp ett lackskikt som fick härda. Sedan slipade jag ner ojämnheterna i bandputsen så jag fick en slät yta (det gick åt ett band till detta) och lade sedan på ett tunt skikt som fick flyta ut så att det blev blankt (denna lack flyter ut rätt bra). Men som sagt, den är inte hjärncellsvänlig.

En annan lack som faktiskt är avsedd för att polera är cellulosalack som är en modernare ersättare till polityr (schellack). När sedan plastlackerna kom på 50-talet så försvann nästan användandet av cellulosa. Den finns i alla fall att köpa hos Ernst P i Göteborg eller på färghandeln där den heter polerlack. Lösningsmedlet är inte lika starkt som till polyuretanlacken (det är vanlig cellulosaförtunning) men cellulosalacken tål sedan inte sprit och vatten i likhet med shellacken. Problemet är bara att man för att få ett spegelblankt resultat måste använda en del specialvätskor och måste kunna tekniken med att polera cellulosa. Men det är ju i och för sig samma sak med polityr. Om man däremot nöjer sig med ett inte helt spegelblankt resultat så kan man använda sig av polerlacken. Det gäller bara att bygga upp ett någorlunda tjockt skikt som man slipar helt slätt. Sedan stryker man med ytterligare förtunnad lack för att få sista ytan. Det gäller bara att vara rätt snabb och ha bra penslar för lacken torkar snabbt.

Nej, det finns nog inga snabba, miljövänliga och lätta sätt att få en blank yta på sina högtalare. Jag rekommenderar nog att lämna över jobbet till en lackerare.



Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/08/20 :  20:41:40  Show Profile Send Psycho a Private Message
Hej igen och tack som vanligt att du tar dig tid att svara!

Jag visste inte att det fanns polyuretan lacker som bildar bindande skikt men säger du det så är det så. Gäller det alla polyuretan-lacker?
Är det bara så att man inte ska vänta tills ytan är torr utan lägga på nästa lager innan ytan torkat ?

Angående cellulosalack och polerlack så hittade jag faktiskt en svensk hemsida som beskriver arbetsgång och vad som behövs för några olika polermetoder tex cellulosapolering och fransk polering. Någon gång kanske man skulle testa på dessa metoder...
Jag skriver länken här ifall någon skulle vara intresserad:

http://www.biggan.nu/ytbehand.htm

För min egen del så kör jag nog på med vanliga lacker. Har börjat testa med en vattenburen klarlack och tycker den fungerar bra. Flyter ut lätt, luktar inte, enda problemet är att det är väldigt lätt att få penseldrag (tom med planstrykare) och den blir hård som fasen att slipa ner varje gång (jämfört med annan lack jag testat). Tänkte lägga 3 lager av denna och sedan ett par lager alkydbaserad blank färg och sedan börja polera...

mvh Tobias Olofsson
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:12:32  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Jag visste inte att det fanns polyuretan lacker som bildar bindande skikt men säger du det så är det så. Gäller det alla polyuretan-lacker?
Är det bara så att man inte ska vänta tills ytan är torr utan lägga på nästa lager innan ytan torkat ?


Jag är nog inte rätt person att svara på detta. Det bästa är nog att fråga färghandlarna och läsa instruktioner på produkten.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000