HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudisolera lägenhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:02:01  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Vad har ni för erfarenheter och tips angående att ljudisolera sin lägenhet? Hur mycket, och vad, kan man göra för att t.ex. minska ljudet till grannarna och ut i trappuppgången? Jag vill ju spela högt, men vill även vara på god fot med omgivningen
Finns det överhuvudtaget någonting man kan göra?

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:32:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Enligt det jag lärt av knoppen osv de som är duktiga i ämnet akustik,
har jag lärt att det inte finns nått man igentligen kan göra, det är
tydligen ytterst svårt att dämpa ljudet för att skona grannarna.

Dock, jag har själv dubbla dörrar till trapphuset, och tänker sätta
lite vadd mellan dessa, på vardera dörr, och sätta ny fönsterlist som
nu sitter och har halvt ramlat isär.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:32:56  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Man kan bygga ett rum i rummet om man vill men det blir nog omständigt, dyrt, och är nog ganska orealistiskt. Men att fixa till en vägg eller två är väl ok. Så här skrev jag i ett tidigare inlägg.

Bor i en betonglägenhet och i samband med att jag tapetserade om i somras fixade jag till den långväggen som är mot min granne. Hade inte syftet att förbättra rummets akustiska egenskaper utan ville bara minimera det ljud som tränger igenom väggen. Satte upp reglar, komprimerad 30 mm gullfiber och ett trippellager med gips. Total tjocklek ca: 70mm. Förutom att jag inte hört ett enda ljud från grannen så tvekar jag inte själv numera att spela så högt högt jag vill utan att få dåligt samvete. En extra bonus, en stor sådan, är också att ljudet från stereon är såå mycket bättre. Om den åtgärd jag gjort är en teoretiskt bra åtgärd vet jag inte men resultatet är iaf förnämligt!

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:07:22  Show Profile Send gcs a Private Message
När det gäller ytterdörrar så har jag hört att s.k. säkerhetsdörrar
fungerar väldigt bra. Om man ska dämpa ljud så säger en bok som jag
har i byggnadsakustik. Tunga material, material med hög täthet.
T.ex. bly. Ja som man förstår så blir det ju orealistiskt.
Jag kan berätta en sann historia från den tiden när vi bodde i lägen-
het. Jag satt och brände med mina dåvarande JBL studio monitorer.
Den finska grannen under kommer upp med kniv i handen och hotade mig om jag inte slutade att spela. Ja ja gnällspikar finns det ju överallt.

gcs
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:32:02  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej Julle,
säkerhetsdörrar funkar bra, dämpar bra mycket mer än standardvarianten (åsså håller dom tjyven borta från apparaterna). Problemet är basen, svår att dämpa bort- den tar sig långa vägar ner i stommen på betonghus. Det enklaste man kan göra är väl att ställa högtalarna/ subben på dämpkuddar när man vill röja och sedan ta bort dämpningen när man "finlyssnar"?
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:48:58  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Jo, det var väl vad jag misstänkte, det finns väl inte så mycket att göra. Dock borde ju dämpkuddar hjälpa lite jämfört med t.ex. spikes. Egentligen borde man ju glida över till grannen och lyssna när någon vrider på lite i lägenheten så man får en uppfattning om hur mycket det hörs, men alla är kanske inte så pigga på att släppa in en :) Nåja, man får väl glädjas åt att ingen klagat ännu...
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/08/08 :  01:13:45  Show Profile Send Anton a Private Message
Lite OT: Vill man däremot höras så mycket som möjligt så skall man göra som min granne; SKRUVA fast högtalarna ( JWS-liknande skapelser gjorda av mkt. tunn spånskiva och plast och stabila som en skokartong) i väggen! mellan lägenheterna. Det är betongväggar av grövre dimensioner, men de vibrerar fruktansvärt när han drar på.

När jag däremot spelar på gränsen till outhärdligt högt, hörs det knappast alls hos grannarna.
Så försök minimera vibrationer som sätter fart på väggar o. dyl. och undersök hur mycket som egentligen hörs genom väggarna.

Edited by - Anton on 2003/08/08 01:19:22
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:01:42  Show Profile Send huzze a Private Message
När jag satte in säkerhetsdörren blev det stor skillnad. Framförallt slapp man höra allt spring i trappen. Känner inte att jag behöver dämpa innerdörren nu

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:34:06  Show Profile Send Michael G a Private Message
Det är ett näst intill olösligt problem du har, Julle.

Om du vill kunna spela riktigt starkt utan att störa grannar, så är förmodligen det enklaste och billigaste att du köper dig en villa.

Spikes skall du helt riktigt undvika. Dessa kopplar högtalare till golvet med påföljd att resonanser och vibrationer fortplantar sig ner i golvet och till grannarna.

Det finns olika kuddar på marknaden som "kopplar bort" högtalaren från golvet. De bästa är de som är specificerade efter olika högtalarvikter. I och med att golv (och vägger) inte längre "sjunger med", så kan du spela högre (än med spikes) innan grannarna störs.

När du dessutom slipper att golvet och i värsta fall väggarna "spelar med", så vinner du också i ljudkvalitet.

Alla håller dock inte med om detta. Vissa gillar tycker tydligen att golv- och väggtillskottet tillför något till musiken.

Jag tillhör inte dessa!

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:43:24  Show Profile Send SW a Private Message
Gyproc som tillverkar gipsskivor har haft en handbok med instruktioner för bla ljudisolering av väggar och tak. Där fanns olika väggkonstruktioner med uppmätt dämpning. Hade mycket nytta av den när jag byggde ett par radiostudios för några år sedan. Fick då också ett par kasserade dörrar från undersökningsrum på en läkarstation, tunga saker. De dämpade ljud väldigt bra.

Mycket viktigt är att väggarna är helt lufttäta. Man skall ha tätningslister i alla skarvar och runt golv, tak och sidoväggar så att det inte finns en chans att ljud kan leta sig förbi vägen. Bara en liten springa eller öppning förstör slutresultatet rejält.

Gyprocs handbok kanske man kan få låna hos någon återförsäljare av gipsskivor. De brukar ha den.

Lite info finns på http://www.gyproc.se/

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000