HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya Golvhögtalare för 10000kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mico01
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:46:29  Show Profile Send mico01 a Private Message
Hej!

Har ett par Dahlqvist DQ-8 från -93 som låter helt ok men saknar tryck i mellanbasen. Behöver tips på nya golvare i 10000kr klassen. Lyssnar mest på lugnare musik typ Norah Jones, Diana Krall m.m

Funderar även på att byta ut min H/k 6550r mot en ev. surroundreciever i samma prisklass. Tips någon?

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:56:14  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Jag har inte så vida referensramar. Men jag tycker mina Heco Argon 70 klarar denna typ av musik med bravur. Kräver ganska lång inspelingstid men sen är resultatet helt tillfredställande för pengarna. Men som sagt, det är min subjektiva åsikt. Du kommer säkert få fler och mer uttömmande svar framöver.

/M
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:09:22  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker även Dali Evidence 470 klarar detta med bravur, snygga att titta på också! Gå in och lyssna på dom, blir garanterat inte besviken, det vart inte jag när jag ägde ett par!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:17:38  Show Profile Send Avatar a Private Message
Eller varför inte ett par B&W 603:or. Klarar den typen av musik galant

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:21:58  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
mico01,
har du möjlighet att provlyssna ett par Klipsch REF3'or bör du passa på. Lättdrivna och med bra drag i mellanbas och annorstädes.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:23:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag håller med om att Dali 470 är ett mycket bra val. De kräver dock en del av förstärkare då de går ganska långt ner i Ohm.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:34:08  Show Profile Send Outsider a Private Message
Hej Mico!

Jag har idag ett par Dali Evidence 470. Jag är väldigt nöjd med dem, tycker de låter riktigt bra. Jag ska dock flytta till lägenhet snart så jag är ute efter ett par stativ högtalare istället.
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/07 :  16:24:55  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
ja har bara ett ord för dig: B&W
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:08:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag kör också med Dali Evidence 470 och har svårt att komma på någon högtalare som skulle vara bättre för 10k. Men precis som Gebex säger så bör man inte para ihop dem med en klen förstärkare. Själv kör jag just nu med en Rotel RA-1060 och den klarar uppgiften galant.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:22:54  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
ja har bara ett ord för dig: B&W

Jag håller med, men vill endå tipsa dig för en speciell produkt.
B&W CM4, kostar tyvärr så mkt som 14 men du kanske kan hitta dessa som begagnade.

/Sudden
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/08/07 :  20:44:25  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Som en del andra här så tycker jag att B&W är ett givet val. De är mycket duktiga på att återge detaljerna i sådan musik du nämde. 603:orna är ett par briljanta högtalare och jämfört med de rekomenderade Dali så har de lite mindre bas, men förmodligen mer bas än vad du har i dagsläget. Men basen i 603:orna är exakt och snabb. Mellanregister och diskant är också något utav de bästa jag har hört i dennna prisklassen. Dali högtalarna kan i gengäld bli lite grötiga tycker jag jämfört med B&W. Mestadels beroende på att jag upplever det som att Dali basen sackar efter i vissa lägen. Men det är min högst personliga åsikt.

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:05:31  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
var noga när du väljer högtalare efter att ha haft ett par dahlquist!
har själv ett par dq-10, de skiljer sej säkert en del från dq-8:orna.
har själv aldrig lyssnat på dq-8 men mina 10:or är extremt öppna o luftiga i ljudet, och det kan ett par nya golvare i den prisklassen inte mäta sig med!
och den musiken som du spisar mår ju extra bra av ett öppet o luftigt ljud.
men som sagt basen är ju inte dahlquistarnas starkaste kort...
har nu ett par canton som inte heller kan mäta sig med dq-10:orna i luftighet men de är tillräckligt bra och det finns bas i massor.
mitt råd titta på ett par beg rc-l om du har plats, de slår med all säkerhet alla tidigare förslag
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/08 :  01:55:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nu går faktiskt inte Dali Evidence mycket ner i Ohm som man kan tro, dom är angivna till 4 Ohm och 90 dB i känslighet, när dom senare mättes gick dom ner till max 3,8 Ohm och 92 dB (om jag minns rätt om 92dB) Jag spelade dom till och med, med en gammal budget Technics stärkare från 70-talet utan problem! Tänk bara på att du måste ha dom minst 50-60cm ut från bakväggen, annars tar basen över!Annars en otroligt trevlig högtalare,kanske inte lika raffinerad som B&W 603(som är en mycket korrekt högtalare, men ganska kylig)Men den har mer spelglädje och värmeinnehåll!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mico01
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/08/08 :  07:50:16  Show Profile Send mico01 a Private Message
Tack för alla bra förslag, som vanligt lär man ge sig ut och provlyssna innan det är dags att handla. Lutar åt att det blir ett par B&W CM 4 ändå, över min prisklass men vad gör man inte för att bli helt nöjd.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  18:09:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla oxå in Wharfedales EVO serie, där finns det fin ljudkvalitet och vackra kabinetter..
Go to Top of Page

Denis
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/08/09 :  18:53:42  Show Profile Send Denis a Private Message
linn ninka?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000