HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 centerhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/08/07 :  08:11:54  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Hur kommer sig det att centern är konstruerad för att ligga ner? Är det för att just få ett centralare ljud på nåt sett?

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/08/07 :  08:32:13  Show Profile Send linkan a Private Message
Kanske för att det skulle se konstigt ut med en stående högtalare ovanpå eller under TV:n?

Linkan

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/07 :  09:41:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är nog inte för att få ett centralare ljud, även om de byggs för att ha snäv spridning. Det är nog helt enkelt för att inte inkräkta i höjdled då man vill ha TV eller duk ovanför. Dessutom, kör man med en bred duk, vill man ju att centern ska kunna återge tal även från personer som inte syns MITT i bilden.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/07 :  15:18:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Storleken på höjden kan bli besvärande, dessutom är ju den högtalaren avsedd för filmens tal oftast. Naturligt blir då så nära tv eller duk som möjligt, så att ljudet kommer från rätt plats.

Min center är dessutom vinklad snett inåt mot lyssningsplatsen, alltså högtalaren är svagt konkav med vinklade element.

Bravo
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/07 :  23:48:33  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
ente för att ja vet nått... men ja kan ju gissa att de har att göra mäd att man inte vill ha en högtalare över hela bilden..=P... en designfråga helt enkelt...för varför skulle man inte kunna ha två stativhögtalare unner tv:n... går väll bra, men hur snyggt e de??
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/08 :  09:07:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad är det för fel med två stativare under?
Själv har jag två stativare under en 29" TV och när jag väl får en projektor införskaffad, så flyttar jag bara isär dem lite

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:15:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vad är det för fel med EN stativare under, för att inte tala om en golvare.

Liggande centrar är som det skrevs här ovanför en designpryl. Det är på alla andra sätt bättre med en stående center ( inte bara center )

När man konstruerar högtalare vill man ha bred horisontell spridning av flera orsaker. Reflexer från golv och tak vill man inte ha och man försöker därför begränsa den vertikalöa spridningen.
En liggande center fungerar precis tvärtom med stor vertikal och smal horisontell spridning.

Konsekvensen av detta i tv-anläggningar blir att tv,n kommer väldigt högt och dominerar rummet. ( tv-affär )
Jag är den enda jag känner som har tv,n på det sättet, men jag är också inte sambo.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:57:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du har precis ringat in problemet "AndersP", det skulle bli revolution om jag satte en trdje högtalare på drygt en meters höjd under TVn. Nu ligger högtalaren 30 cm. över golvet riktat snett uppått, riktad emot lyssnaren.
TVn hamnar ändå 3 dm högre än från början.
Vad jag förstår så koncentreras ljudet mot lyssningsplatsen.

Bravo
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:42:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
bravo: Kan du inte ställa den på golvet då, i stället för att lägga den ( i en tv-möbel? ) 30 cm upp?

Ljudet koncentreras nog alltid mot lyssningsplatsen, men utstrålningskaraktäristiken blir mycket bättre när högtalaren står upp.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/09 :  01:16:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Den står på en ställnig på golvet med några graders lutning uppåt.
Den är gjord för det.
Skulle jag ställa den upp skulle höjden bli ytterligare nästan 20 cm.
Dessutom är högtalaren lätt konkav, elementen riktas mot lyssnaren.

Bravo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:22:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Min TV står ca 130 cm från golvet.
Det blir mer "biokänsla" att luta sig tillbaka i soffan och titta lite uppåt

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000