HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikbrännare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/18 :  23:57:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

jag går och småfunderar på om man skulle skaffa en riktig musikbrännare och inte köra via datorn. Va, tillstår jag att jag kopierar skivor?? Nja, kanske för hemma bruk då.....P

Tillbaks till mina funderingar, musikbrännare verkar vara ytterligare ett område där "ett järnspett har mer än två ändar"P. Kort sagt, det finns fallgropar med dem med.

Jag skulle vilja ha lite tips av en vänlig själ på bra maskiner som klarar att bränna musik på data CD-R'er och Audio CD-R'er samt vad jag skall se upp med när jag väljer maskin.


Mvh, P

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  10:10:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message


På proffsmaskiner brukar det gå att bränna på data CD-R. Å andra sidan är de ca dubbelt så dyra så man kanske tjänar ändå på att köpa en för hembruk.


Kolla också upp hur bra A/D och D/A-omvandlarna är, om du tycker det är viktigt att kunna göra bra analoga inspelningar.


Annars är det inte mycket mer som behöver kollas före köp.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/19 :  11:15:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK,

så:
- alla hem-maskiner kräver att man använder Audio CD-R?
- de överför helt digitalt mellan orginal och kopia så att deras egna D/A-A/D omvandlare enbart är inkopplade om man spelar in en analog källa?

Har du någon maskin du är van vid som du kan rekommendera?


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  11:32:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

OK,

så:
- alla hem-maskiner kräver att man använder Audio CD-R?
- de överför helt digitalt mellan orginal och kopia så att deras egna D/A-A/D omvandlare enbart är inkopplade om man spelar in en analog källa?

Har du någon maskin du är van vid som du kan rekommendera?






Ja, de använder helt digital överföring. Numera förbikopplas samplingsfrekvensomvandlaren när man spelar in 44,1 kHz. Det innebär att man även kan spela in 48 kHz och andra samplingsfrekvenser, men då blir det inte bitexakt.

Själv använder jag datorbrännare (Mitsumi och Plextor, båda är kanon).

Jag avstår från rekommendation eftersom jag inte har testat någon. Men jag har "hört" att Pioneer är bra (men bara om man undviker D/A-omvandlarna som är av typen Legato Link) och Philips är bra (men fula).


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000