HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sub bygga själv eller köpa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:47:41  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Man blir lite sugen på att bygga en sub själv när man ser projekt som t ex Dazzin`s.

Men hur bra är de. Om man har en budget på 12 000 kr ska man köpa en sub eller bygga.

Min fråga är...

Kommer en XLS sub upp i samma klass som en "fabriksbyggd" för 12 000?




orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:44:12  Show Profile Send orthanc a Private Message
Beror på hur duktig man själv är. Klart att man kan få egna byggen att låta bättre om man spenderar en massa tid. Du kan säkert få woofern billigare med i material. Men skall man räkna med jobbet du gör kan jag nog inte säga att det blir billigare. Men sedan är det ju roligt som bara den.=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:49:27  Show Profile Send orthanc a Private Message
Skall själv precis börja med mitt eget bygge av woofer. Blir Adrie Audios 12" shiva i en portad låda på 142,5liter avstämd vid 18Hz, ett Zachry DSW-400 steg att driva den med. Skall bara besluta om hur jag vill att lådan skall se ut. Sedan är det bara att börja kapa MDF:n.=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:08:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Största fördelen är att man ju kan bygga precis vad man vill ha. Antingen satsar man på 25 liters XLS-10 med PR eller kanske på en 250 liters nåt annat. Det är ju bara fantasin som sätter gränsen. Vad gäller ljudet är jag övertygad om att man kan göra ett minst lika bra jobb som de flesta kommersiella subbor (för fullregisterhögtalare är jag inte lika övertygad). Titta på XLS-trådarna och Limkwitz hemsida.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:02:30  Show Profile Send AndersP a Private Message
Enligt min mening lönar det sig inte att bygga "billiga" högtalare.

En sub för 12000:- är däremot en helt annan femma. Lätt att bygga och mycket förutsägbart resultat. Jag tror du ska köra ordentligt i diket för att inte få en sån (mycket) bättre än en köpesub. Köpesubar har oftast lätta och ostadiga lådor som "sjunger med". Ibland hoppar dom dessutom runt på golvet för sig själva när man krämar på. Eländigt.

Det finns en enorm kunskapsmassa att ösa ur här på forum om du behöver hjälp.

Det svåraste med ett sånt projekt är faktiskt ytbehandlingen och evt faneringen av lådan tycker jag iaf.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:03:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Dessutom tror jag inte att Dazzins sub har kostat mer än hälften av det belopp du tänkt dig.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:49:32  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tar de priser jag kommer på i huvudet..

XLS element 2300,-
MDF 1000,- (2st 2440*1220*25mm)
Fanér, lim etc 300,-
NAD 216,- 2800
Dämpull, tätning etc. 100,-
Massiva ekskivor 60,-
kabel 50,-
terminalkontakter 24,-

Det borda vara allt!

6814Kr... oops hade en budget på 5000 från början, har nämligen inte sammanställt vad det kostade

Dock så fick jag MDF:en gratis! så ~6000,- la jag ut ungefär..

Ska kontrollräkna allt lite senare...

Edot; MDF:en fick jag gratis.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/08/07 13:02:17
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:17:11  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Dazzin använde ju lite mer MDF än en vanlig dödlig med sticksåg + fil pallar med ;-), byggde liknande XLS subbar till hembion helnöjd, tycker inte att man får bättre till det priset (5000:-)... 12000:- då börjar det finnas köpesubbar av klass, men inte runt 5000:-, tycker jag. Är du beredd att lägga 12000:- plus en massa tid så kommer du få allt du vill ha (efter att du kommit på vad du vill ha...).

/Tobias
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:39:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
Dazzin: Då gissade jag inte så fel iaf då.

Om jag hadde 12000 kr till material till en DIY-sub hadde jag, utan att veta priserna exakt, satsat på en 100 L sluten låda med 2 XLS 12", monterade på motstående sidor för nolla ut lådresonanser ( sonotube? ) och Hypex största substärkare. ( den med fläkten )
Tajt, brutal och superseriös hifibas. Priset är lite lägre verkningsgrad än motsvarande BR/PR. Lådvolymen är ganska okritisk. Vid dom volymerna får en liter hit elller dit ingen stor påverkan på låd-Q så det finns lite slarvmån om man inte är så säker snickare. Hypexsteget har en fin eq som kan lyfta upp den sista oktaven och lämnar nästan 800W @ 4Ohm. Det blir också lätt att trimma bottenoktaven så det passar till olika avstånd från bakväggen och till rummet i övrigt.
Motsvarande köpesub torde inte kunna fås för mindre än 40000 kr vågar jag påstå. Kolla tex. på Audio Physic subben som kan vara jämförbar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:48:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
AndersP: Låter trevligt. Själv hade jag utan tvekan gjort två 27 liters XLS-10 med PR och egendesignad filterbox med inbyggt slusteg baserat på LM3886. Små diskreta subbar och framförallt mer än en. Borde bli alldeles fantasmiskt och kosta max ca SEK 8.000. Att lägga till ytterligare subbar borde kosta mindre än SEK 3.000 åer subba.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/07 :  16:49:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
UrSv: Mycket intressant. Det är ju såklart en stor fördel med mer än en sub. Delikat val mellan att å ena sidan få 2 subar med allt vad det innebär akustiskt och å andra sidan få en dödstyst låda utan resonanser.
Dre sa ju uttryckligen att han ville bygga EN sub, så då körde jag på det även om en tvåsublösning kanske blir det enklaste och bästa i längden.
När det gäller PR så är jag inte lika positiv. Dom kostar ju som ett fint element och dessutom blir basen inte lika tajt och järnhård som ett slutet system. Men smaken är ju förstås som baken. Beror på va man gillar helt enkelt.
Egendesignad filterbox håller jag själv på och ritar nu, men till fullrange aktiva högtalare. Jag kan egentligen ingen elektronik, jag bara apar efter andras filter och eq och ändrar lite på delningsfrekvenser och nivåer och så. ( standing on the shoulders of giants ) Försöker lära mig spänningsdelare med bestämd utimpedans nu. Står om det på Linkwitzlab. Mycket ekvationer, men det verkar va enkelt när det är opampar, nästan som lego. Jag fick däremot inte intrycket av att Dre var lagd åt det hållet när han startade tråden.

Det där med slutsteg baserat på 3886 kan du gärna få utveckla lite om du kan tänka dig det.
Jag har själv, med mina skrala kunskaper, försökt läsa databladet och tycker väl att jag kan hänga med på det mesta.
I den högeffektsapplikation vi snackar om här så är det väl bara multipla brygg/paralell - kopplade kretsar som gäller. Det ska ju va brutalt och stryktåligt.
XLS är ju inga under av effektivitet precis.
Jag kollat lite på chipamps på diyaudio.com och där är det en del som håller på med "bridgeclones", men det verkar va mera meck för att få dom att funka än i en vanlig enchipslösning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/08/08 :  07:49:08  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Fördelen med att bygga själv är att man kan optimera basen efter applikationen. Lyssnar man bara på musik eller skall den bara vara till filmtittande ("The Haunting" i referens nivå t.ex.) eller något mitt emellan.
Mitt bygge slutade på ca 6500kr och det skulle vara kul att försöka hitta en liknande kommersiell och se vad en sån skulle kosta.




http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/09 :  01:18:27  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vill ju inte verka tjatig, men...
Monacor SPH-300CTC är ett sanslöst bra subelement!
Monterat i en sluten låda på runt 50 liter och med ett rejält slutsteg bakom får man en basåtergivning som ger det bästa av två världar! =Djuuupt med massor av snärt.
Ska man bygga en ren Hifibas vågar jag påstå att en xls sub inte har mkt att komma med i en gämförelse.

Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/09 :  02:33:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
* XLS 10 + slav.
* Embla's Klass D slutsteg
* Embla's delningsfilter
* Låda

SpeakerPro;
Jag håller nog inte 100% med dig. Testade som du kanske vet (?) XLS10. Funkade finfint även till hifi. Visst, borde testa med andra element för att kunna uttala mig... :-/

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000