HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kallt..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/06 :  15:42:24  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej

Har nyligen byggt klart mina stativare med vifa p17wj bas/mellan och vifa d27tg diskant. De låter helt klart bra men jag tycker det fattas lite värme i ljudet. Filtret innehåller inte baffelkompensering och jag tror det är där som "felet" ligger.

Har någon här något förslag på hur jag ska gå tillväga för att ordna lite "värme" skulle det vara jättebra!


mvh Niclas

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/06 :  16:11:23  Show Profile Send celef a Private Message
kanske flytta högtalaren närmare väggen bakom?

sound pollution
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/06 :  17:15:37  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Kanske har dom så nära som det bara går :/

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  17:57:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hur stor seriespole har du till basen? Branthet?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:26:01  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Spolen är på 1,8 mH och filtret är av andra ordningen..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/06 :  19:29:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Med den spolen lär du ha baffelkorrigering. Du "borde" inte ha nåt fel på värmen i ljudet om inte nåt annat som tex kringutrustning spökar.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/07 04:58:35
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/07 :  00:38:15  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Spela in högtalaren först?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/07 :  01:53:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har alltid haft "värme" när jag kört VIFA liksom Scan-Speak.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/07 :  02:51:28  Show Profile Send fidelityn a Private Message
XXXXXX

Edited by - epkpeng on 2003/08/07 21:31:20
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/07 :  05:06:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
xxxxxxxxx

Över till tråden; Enligt mitt tycke så har han baffelkorr. Niclas säger själv om ni läser att han inte har det.

Andra orsaker till att ljudet inte har tillräcklgt med värme kan ju vara kringutrustningen som ställer till det eller bara en sån simpel sak som avstämningen på lådan. Mer dämpull inuti? Andra internkablar?

Har du Supra så bör du definitivt tänka på det först.

Mvh
Johan-Som aldrig har byggt högtalare i hela sitt liv och inte har elementkännedom.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - epkpeng on 2003/08/07 21:32:14
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/08/07 :  09:55:02  Show Profile Send mjon a Private Message
Tror att det är enklast om du beskriver hur hela filtret ser ut, dvs både HP och LP. Det kan ju vara så att nivån i mellan eller diskant eller kanske rent av båda är för hög vilket gör att det känns som att det saknas värme.

/ Magnus
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:02:03  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Fidelity;
Hoppas att bara glömde smilegubbarna i ditt inlägg. Annars var det ganska syrligt, och jag kan inte läsa nån stans tidigare i tråden varför du skulle vara det. Glöm inte att vi är på DIY delen - här är vi snälla! ;-)




Ett exempel på baffelkorr är att sätta en stor seriespole (ca 1.8mH, eller mer) parallelltmotstånd "innan" själva filtret. Då får du ett "trappsteg". Har för mig att ProAc klonen har detta.

Det bästa är nog om du kunde ta en snapshot på det filter du har (alltså på nått sätt beskriva det, gärna med bild). Rita i paint eller liknanade om du inte har tillgång till lspcad eller nått annat program.

Jag ser att du inte skrivit något om hur mycket eller lite du dämpat diskanten. Har du dämpat? Med vilken storlek på motstånd och hur?

Mer info som kan vi nog hjälpa bättre...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:55:55  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Hej

Skickar nu ett schema på det filter som jag använder:




diskanten är en vifa d27tg.


Hoppas det kan hjälpa.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/07 :  20:58:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Du skriver inte vilken modell du har av respektive.

Är basen 4 eller 8ohms modellen? (står det 04 eller 08 i slutet på modellbeteckningen? Är diskanten den med eller utan kammare? Har du fasvänt diskanten?

Jag skulle viljat prova att dämpa diskanten för att få ut mindre energi och på så sätt få en gnutta mer värme eftersom du då framhäver bas/mellan lite mer.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/07 20:59:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000