HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skall bygga Vinylrengöringsmaskin!?!?!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:23:07  Show Profile Send mace a Private Message
Samlar på delar till en hemmabyggd VRGM (Vinylrengöringsmaskin) Eftersom jag inte kan göra det lätt för mig så skall den vara elmotordriven, spruta rengöringsvätska när man trycker på en knapp, suga upp vätskan med damsugare (tillkopplad, ej inbyggd. nå´n måtta får det vara)
Har hitils en slaktad B&O 1202 (snygg aluminium).

en 24V elmotor 80W från en Dialys-stol.

kontrollpanelen från en Gambro (heja Sverige) vatten-renare/mjukgörare (Ja, jag jobbar på en dialysavdelning9 med massa roliga knappar och mätare. Den har även 24v power supply (BRA) alarm, timmräknare, conductivity gauge(kan va´bra till ngt?)

Mer delar följer+ bilder på allt skrot i vad som troligen blir forumets längsta(tummen där bak...) och tråkigaste tråd,,,, såvida det inte blir roliga bilder på ½-död byggare med rykande hår

MVH Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:01:45  Show Profile Send hal a Private Message
Verkar spännande. Här får professor Kalkyl se upp.
Lycka till !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:29:29  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej Mace,
spännande projekt- med risk för att redan såhär i uppstarten lägga sordin på ditt bygge gissar jag att du måste satsa på något med betydligt högre vaccum än dammsugar'n (imho). Har glömt källan, men läste om ett byggprojekt som ditt- han använde sig av kompressorn från ett skrotat kylskåp, och kopplade den s.a.s. baklänges.
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/07 10:30:03
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:00:42  Show Profile Send divander a Private Message
Kul med fler som tänker bygga tvätt. Jag har själv funderat ett tag på något liknande. Men jag har inte riktigt fått fart på byget ännu. Hoppas att jag får lite inspiration av ditt bygge. Man vill ju gärna putsa upp vinylen lite.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:36:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Här kan man se en annan lösning på samma problem,
jag har för mig att det är någon på forumet som har en.

http://www.zenn.com.sg/zenn_record_cleaning_machine.htm

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  00:16:08  Show Profile Send divander a Private Message
Den verkar ju vara ganska enkel. Vet någon om den fungerar lika bra som de "vanliga" (typ VPI m.m.)?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:07:19  Show Profile Send Parasite a Private Message
Undrar hur de får skivan att sitta redigt redigt stadigt "fast" bör bli slitningar och risk att något går sönder vid start och stopp annars eller?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:41:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Om man skall göra en sån här själv så borde en gängad centrumtapp och en vingmutter borde lösa det problemet. Med en lämplig pump, ett vätskefilter och lite kreativt tänkande så borde den kunna utrustas med en högtryckstvätt som tar bägge sidor i ett moment och samtidigt blir ett slutet system.

Skivtallriken skall väl igentligen inte behöva vara mycket större än etiketen.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/08/19 11:38:44
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:10:01  Show Profile Send divander a Private Message
Var det inte någon här på forumet som brukade "centifugera" sina skivor efter tvätt med hjälp av borrmaskin? Den här varianten känns lite säkrare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:33:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Ultraljudstvätt kanske?


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:49:31  Show Profile Send divander a Private Message
Det blir väl ganska dyrt.

Det finns en smart och enkel ultraljudstvätt för nålar. Ett skivspår med ultraljudsfrekvenser. Rensar nålen enkelt. Men tyvärr så blir det lite svårt att använda en sådan skiva för rengöring av andra skivor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:50:46  Show Profile Send Parasite a Private Message
Fråhgan är fortfarande hur man ska få den att inte slira, för man kan ju inte dra åt hur hårt som helst, får fixa ett skydd för etiketterna också ju =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:33:46  Show Profile Send divander a Private Message
Kanske en "puck" som du lägger skivan på med en oring som är aningen större än skivans etikett. Sen en likadan på översidan som skruvas åt med en gängad mittpinne och någon typ av mutter.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:42:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Gillar den sista iden, bör nog tänka på rotationsriktningen också så att muttern inte gängar upp sig själv. Går säkert att skippa o-ringen och köra med en tunn gummiduk på bägge ytorna också.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:45:07  Show Profile Send divander a Private Message
Jo det fungerar säkert det också. Det skulle ju även fungera med en rund platt gummipackning. Jag tror att det blir tätare och sitter bättre om tätningen endast ligger an mot vinylen. Nu är det ju inte hela världen om det skulle komma någon vätska på ettiketterna men det är ju bra om det går att undgå. En o-ring kräver nästan ett spår som den ligger i. Annars har man ett elände med att få den att ligga där den skall ligga. En platt packning kan man enkelt limma fast där man vill ha den. En o-ring är väldigt lätt att få tag på. Kanske lika lätt med en platt och rund packning. Annars kan man ju klippa till en. Det finns lämplig gummiduk på Biltema för ett par tior. Men en färdig packning blir förmodligen snyggare. Och att det är snyggt är ju ganska viktigt. Eller hur. Man vill ju skämma bort sina plastbitar så mycket det bara går.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:44:09  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Mace - En annan hembyggd för inspiration.
http://www.enjoythemusic.com/recordcleaner.htm
Han använde förresten dammsugare.
Rengöringsvätskerecept längst ner.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:30:52  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
divander: 45-50kkr verkar en beg. ultraljudstvätt kosta. Men det går säkert att hitta billigare saker som man letar lite mer än på google.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  19:01:26  Show Profile Send divander a Private Message
50 000kr är ju som hittat. Man kanske även skulle slå till på en till som reserv när man ändå håller på.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:21:08  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
divander: Att köpa en ultraljudstvätt över disk är nog lite dyrt.

Men det är nog som andra tekniska apparater, hittar man bara rätt person så blir de väldigt billiga tex fick jag för ett tag sedan ett par stycken Sun-stationer (riktiga datorer). Meningen var att de skulle skrotas men eftersom dom fungerade så tog jag hand om dem.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/09/18 :  01:36:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har sett en dubbel diy skivtvätt på nätet kommer inte ihåg var men den var intressant skapelse.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000