HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sladd tar ett steg tillbaka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:28:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu är vi 3000 medlemmar och ökningstakten verkar inte avstanna. Ett flertal diskussioner de senaste veckorna har handlat om hur "stora" vi blivit. Vi har kanske lika många läsare men framförallt fler aktiva läsare än Hi Fi & Musik till exempel. Hos oss loggar 1000 olika användare in varje dag! Många är inne och kollar en annons eller en tråd som är särskilt intressant och struntar i resten. Andra har forumet på för jämnan, deltager i många debatter, anordnar forumträffar etc.

Jo, vi har nog blivit stora. Mitt allt detta har jag knutits närmre Hi Fi Consult. Ibland kan det ju bli lite körigt när ni medlemmar inte vet vilken "rock" jag har på mig för tillfället. Är det killen som vill sälja, är det den opartiske forumägaren eller är det den debattsugne medlemmen?

Egentligen kan uppdraget se omöjligt ut Vad jag än gör så finns det alltid fler än hundra som tycker något annat. Man är ofta beskylld för att favorisera de egna produkterna. Forumet är ett "sladdforum" med diktatoriska förtecken enbart ämnat att sälja de egna märkena. Våra regler och gränsdragningar är enbart till för min plånbok och det spelar ingen roll att man försöker värja sig eller förklara att det ganska ofta är tvärtom. Mycket av det som tilldrager sig här är direkt negativt mot den verksamhet jag är satt att sköta i det privata. Men man har idéer, principer och vill gärna slåss för ganska många hifihandlare och den kunskap många av dem besitter. Timbre och undertecknad har samma syn men är alerta på olika företeelser. Jag tror inte vi varit oense en enda gång under den tid som vi haft forumet. 5 minuter i telefon och allt är ihopjämkat som krävde förtydliganden etc.

Jag skall inte gnälla Forumet är - om man tar ett steg tillbaka - en braksuccé där väldigt många hittat ett andningshål, träffar likasinnade, bygger högtalare och har roligt!

Förut skrev jag recensioner, det var roligt och jag upplevde att många tyckte om dem samt i någon mening trodde att jag skrev det jag verkligen tyckte. Nu kunde jag ju skriva också men per definition så funkar det inte lika bra när man har en mer formell koppling till en firma och dess produkter. Hur jag skulle göra om jag plötsligt tyckte att en Nordost Red Dawn lät bättre än en Transparent Ultra vete fåglarna...(även om exemplet är ohyggligt långsökt)

Inga recensioner således. Vad skall jag då göra? debattera om snedimport kan jag gärna göra. men kunskapen rent generellt om vad handel är (förutom de tjusiga formuleringarna i gymnasieprogrammen om "frihandel" och "marknadens" ofelbarhet) är ganska låg bland en del. Detta är naturligt och jag gnäller inte på Er, men framförallt känner jag att det är alltför enkelt att slå en sko i huvudet på mig och utmåla mig som någon som "pratar i sin egen plånbok". Tröttsamt, jag slutar med det. Jag tjänar definitivt inga pengar på det. Debatten hamnar också genast på en annan kurs vilket den inte tjänar på.

Forumet har väl klarat av de flesta bataljer vid det här laget? Nya forum knoppas av både för de som vill ha ett alternativ och för de som vill ut ur detta så medlemsförtryckande forum.... Min polisgärning torde inte behövas så mycket mer.

Sedan så finns det en annan punkt som jag gärna vill dela med er. Under så lång tid som vi nu pratat med varandra på nätet så framkommer ju onekligen en kärna, en bild av vem man är. Såvida man inte förställer sig. Med tiden blir man lite bortskämd. jag har trott att de allra flesta på något sätt känner mig. Vet när jag blir genuint upprörd eller när ett skämt är ett skämt.

Så är det ju inte alls! Det är inget kul längre att upptäcka att många tar illa upp av saker som jag finner för självklara att uppfatta som en lustifikation. Sist handlade det om blindtester i en tråd där jag skrev att jag verkligen hoppades att dyr inte alltid skall uppfattas som bäst då vi nu gjort en förstärkare som gör grus av allt för 2 till 3 gånger pengarna.... (och står i den omvända positionen att de "berömda" namnen nu skall få sig en match, dyr är inte alltid bäst etc....)

Mycket skäll har jag fått för det och det är förstås rimligt. Helt OK. Man kan inte skriva så egentligen. Man blir hemtam, tror att de som känner en är alla de där 3000..... icke så.

Så för att fortsätta ha det sådär kul och se vilken fanstastisk plats vi faktiskt har skapat så tar jag ett steg tillbaka. Bort med säljrocken eller rättare sagt den rocken heter nu Hi Fi Consult på forumet. Då vet ni att det är en representant som pratar med er och det blir också naturligt att de produktfrågor som finns kommer via den kanalen.

Bort med den debattsugne medlemmen. I alla fall till väldigt stor del. Mycket av frågorna blir direkt kopplade till produker och tillhörighet i stället för det saken handlar om.

Kvar blir den opartiske forumägaren.

Får jag 5 timmar över per dag nu?

mvh

Sladd, snart på väg till Luleå...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:37:32  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker det är väldigt synd att många har gått ifrån debattsugna medlemmar till moderatorer och säljare och liknande

det är nästan så man saknar den gamla hifimagasinet tiden då man fick ta del av kunskapen utan att behöva tänka på vem som säljer vad osv
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:48:01  Show Profile Send lindvall a Private Message
Är det detta som kallas sladdlös kommunikation?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:57:24  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Sladd
"Bort med den debattsugne medlemmen. I alla fall till väldigt stor del. Mycket av frågorna blir direkt kopplade till produker och tillhörighet i stället för det saken handlar om"

Vore det inte roligare (även för dig) om du och Timbre fixade fram en ny moderatorkolega till T, så att du även i fortsättningen kunde debattera flitigt( det verkar du ju gilla), eller är du rädd för att bli avstängd :-)
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:36:01  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Sladd, jag tyckte att det var kul att du var opartisk & partisk samtidigt.. Det kändes ibland som om du slogs lite med dig själv..

Eller ja, i början tyckte jag att du var en dåre, men jag fastnade lite för dig med tiden, hehehe.

Ironin i blindtest-tråden begrep jag.

Ha det så trevligt i Luleå(?)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:45:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Det är inget kul längre att upptäcka att många tar illa upp av saker som jag finner för självklara att uppfatta som en lustifikation ...

sladd,

Jag tror nog att antalet personer som uppskattar vad du gör för forumet är många fler än de som tar illa upp. Jag delar givetvis inte dina åsikter i allt men jag respekterar verkligen det du har att säga. Dessutom har jag haft enormt kul när jag läst dina, ibland väldigt, sarkastiska inlägg ... Jag tycker det vore väldigt tråkigt om du slutade debattera

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:12:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sladd tar ett steg tillbaka

Det var det dummaste jag har hört...kunskap ska inte in i garderoberna den ska ut och göra sig hörd.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:13:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Håller med Neriks

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:20:52  Show Profile Send jatttelite a Private Message
I denna tråd vore det ju ok om sladd svarade eller?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:30:32  Show Profile Send matså a Private Message
Verkligen trist sladd. Jag känner igen det där med att bli anklagad för att favorisera sina produkter. En del på minhembio blev ju sur på Per Sandström som startade just minhembio. Han startade ju Hembiobutiken.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:45:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

jattelite:

att inte vara så aktiv debattör innebär ju inte att modereringsfunktionen avstannar. Tvärtom får man ett enklare jobb när man kan åse det hela utan att delta aktivt?

Vi har två utmärkta moderatorer i epkpeng och pjotre (lapar sol och sangria just nu) och behovet av en till känns begränsat.

matså:

Det är inte så mycket att jag känner mig oskyldigt påhoppad. Men debatten i sig tjänar inte på dessa ideliga kopplingar hela tiden. (har man inte riktigt på fötterna i debatten kan man ju alltid trycka till med att sladd är "köpt" eller bara tänker på egna pengar...)

neriks/andersP:

man bockar

Jonas:

jag säger bara: malsegment....

Jakob S:

Det är OK att vara en dåre, så länge man har substans.

natti sockergrisar

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:54:28  Show Profile Send n00b a Private Message
Orkade inte riktigt läsa allt men vad jag förstog så skulle sladd lägga ner debaterandet ??

Kanske lika bra när man skriver en massa saker i "hifikonsultsnamn" och sen låser tråden ??

ähh kanske läste jag fel men jag tvilar dock på att hifikonsult vill ha tjäbbel i sitt namn på ett forum i sverige .... lol

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:19:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Kanske lika bra när man skriver en massa saker i "hifikonsultsnamn" och sen låser tråden ??

Kan man utdela virtuella smockor, skulle en sån hänga i luften...ge dig n00b

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:23:45  Show Profile Send joakim a Private Message
Erfarenhetsmässigt så påstår jag att det är svårt att vara på moderator och debattör samtidigt. Det blir väldigt lätt tokigt och snett fort. Detta påpekade jag för länge sedan.

Forumet administreras av ägarna, forumet sköts av moderatorerna på ägarnas uppdrag, forumet består av medlemmarna som debatterar. Dessa tre grupper är svåra att förena utan att det blir fnurr på tråden så att säga. Att försöka sig på att vara både administartör, moderator och debattör är extremt svårt.

Jag hyser den största respekt för sladd och betraktar sladd som en vän som alltid är välkommen och jag har alltid kännt mig välkommen hemma hos sladd trots att det skiljer en tiopotens i priset på våra prylar. Jag kommer att sakna sladds debattinlägg, men jag har full förståelse för beslutet och jag tror att det kommer bli betydligt mer tid över för hästar, lyssnande och familj.

PS Sladd: Ett alternativ är ju förståss att pensionera dig som moderator och bli debattör istället. ;)
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/06 :  07:42:06  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Sladd
"att inte vara så aktiv debattör innebär ju inte att modereringsfunktionen avstannar. Tvärtom får man ett enklare jobb när man kan åse det hela utan att delta aktivt?"

Tänkte väl närmare att det kanske skulle vara roligare om du sa upp din moderatortittel för att kunna debatera fritt
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:23:39  Show Profile Send ekman a Private Message
in med timbre sladd och pjotre som debattörer istället och hyr ut modererandet till helje eller nåt =)

det här forumet tappar ju all charm och meningsfullhet om man inte kan få ta del av det ni skriver.
dom flesta av oss är trots allt nya på detta jämfört med er =) vem ska vi nu lära oss av...


håller för övrigt helt med sanoj =)
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:54:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Trist
Är ingen vild eller frekvent debattör men följer sidorna ofta pga stort intresse men mindre kunskap.
Sladds inlägg tycker jag är både trevliga och givande och det är trist om den signaturen skulle bli mindre synlig.

För mig är det ofattbart att man inte bara får lov att vara människa och tycka/debattera samt dela med sig av sin kunskap OAVSÄTT vilka kopplingar man har. Räcker det verkligen inte med att man bara skriver in i signaturen ifall man har någon speciell anknytning vad det än må vara: moderator/professor i ljudteknik/ägare-säljare hifi Consult/besservisser/DJ/öronläkare......

Vari ligger skillnaden om man går in i affären och pratar med Sladd eller man skriver (samma dialog) via inlägg till varandra? Jag menar, varför kan man inte debattera med SÄLJAREN Sladd - utan det måste vara personen Sladd? också kombinerat med att det dessutom är en moderator - ojojojoj...nej, se nu är det totalt omöjligt, det förstår väl var och en. Tja, jag säger: GROW UP!

Sätt titlarna längst ner och diskutera hej vilt. Det gagnar ALLA!

Artphotography
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/08/06 :  19:05:30  Show Profile Send Avatar a Private Message
Jag tycker också att det är trist om sladd lägger ner tyckandet/debatterandet men framförallt kunskapsspridandet. Dock håller jag med om att det kan vara svårt att både vara säljare/moderator/debattör i en och samma roll.

Trots att jag ibland tycker att sladd är lite bitsk emellanåt så saknar jag nog mer debattören sladd än moderatorn sladd

Man garvar rätt mycket ibland när man läser inläggen men framförallt så lär man sig en hel del.

/Stavfel

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't

Edited by - Avatar on 2003/08/06 19:08:28
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:05:56  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Jag håller med AvATAr.
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:47:31  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
här e en till

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000