HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Svalander - Linkwitz hybrid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/05 :  18:54:19  Show Profile Send radelius a Private Message
Hej!
Har studerat både Linkwitz dipolkonstruktioner och Svalanders "väggavdelare". Bägge är intressanta konstruktioner med svagheter och styrkor:
Linkwitz använder dyra element och en mängd IC-kretsar.
Svalander billiga element, enkla filter men en enorm WAF.

Skulle man inte kunna göra en hybrid av dessa herrars alster, dvs en måttlig storlek på bafflar typ Magneplanar och Svalanders element.

Någon som nappar?
http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm
http://www.linkwitzlab.com
H/S

Staffan Rådelius

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:21:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har svårt att förstå vitsen/möjligheten med en hybrid av dessa högtalare. Den enda gemensamma nämnaren är ju att de är dipoler, i övrigt är de ju som natt och dag.

Hur ska Svalanders element rymmas i måttliga bafflar?

Se det i stället så här: Om man inte har aktiv equalisering och element med stor slaglängd, hög effekttålighet och låg distorsion går det inte att göra små dipoler som har bas och låter fint.

Det finns ett räkneark på Linkwitz hemsida som visar konutslag/baffelbredd/frekvens/ljudtryck. Där kan man se direkt vad som är möjligt.

Att ha bas eller inte ha bas - det är frågan.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:27:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För experiment med dipolsubbar har jag använt samma baselement som Svalander.
Det låter förvånansvärt bra. Men jag skulle INTE vilja höra dom basarna i en
låda. Jag gillar Svalanders tillvägagångssätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:01:57  Show Profile Send Parasite a Private Message
Vä talat bernt, faktiskt väldigt väldigt nyfiken på om det går att få bra ljud i skitbasar , gärna då med lite högre känslighet/effektålighet, funderart på nån version av TL/dipol historia , inge definitiva och bra tankar än, men som sagt va, det snurrar på =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:24:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tror oxo att det går att få bra ljud i skitbasar om man har tillräckligt många av dom i en tillräckligt stor baffel. Jag tror däremot att det blir motigt i en TL.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:02:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har två sådana basar i varje sub och två subbar. Så har jag coatat basarna med
underredsmassa precis som Svalander. Fick ner Fs till 22 Hz har jag för mig. Filtrerar
vid 50 Hz med ett enkelt aktivt 12dB lågpassfilter med ett rör, och 6dB kompensation
ner till 25 Hz för den akustiska kortslutningen i dipolen. så här ser subbarna ut:
http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:27:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
så länge basarna inte bryter upp utan arbetar som pistonger (låg frekvens och små konutslag) borde det väl gå att få även "skitbasar" att låta hyfsat.

med hänsyn då till att de kanske uppvisar högre distortion p g a olinjäriteter i upphängning mm som inte kan begränsas med att hålla konutslaget nere. det varierar ju från fabrikat till fabrikat.

edit: svalanders element, qt = 0,97 och fs = 26 => som gjutet i en öppen baffel.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/08/05 22:34:25
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:04:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"så länge basarna inte bryter upp utan arbetar som pistonger (låg frekvens och små konutslag) borde det väl gå att få även "skitbasar" att låta hyfsat."
Ja, det är ju precis vad man får med många element. Mycket intressant detta.
Det låter faktiskt riktigt bra, och dipolkostruktionen gör att rumsresonanserna
inte finns alls i samma utsträckning. Jag har ren och bra bas ner till 25Hz ungefär
med de fyra tolvorna. Faktiskt fysiskt kännbar bas, det trodde jag inte då jag
började med de här experimenten. Inget bumligt här inte, låter som ett långt
dyrare arrangemang.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:20:04  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
hur skall man då placera dipolsubbarna?

behöver de "luft" omkring sig? avstånd till vägg?
har alltid haft för mig att dipoler behöver gott om plats.

nu börjar det bli riktigt intressant
tell me more tell me more, bernt!

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:53:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det behövs plats framför och bakom, de är ju öppna så att säga. Jan Nielsen har dipoler,
jag har rådfrågat honom vid något tillfälle. Det fanns ett projekt som hette "Delta" i High
Fidelity för ett par år sedan, det systemet finns på Jans hemsida: http://www.soundimage.ishoejby.dk/MySpeakers.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000