HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stort avstånd till högtalare=stora högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:14:38  Show Profile Send supersonic a Private Message
Som nog de flesta vet så är det svårt att möblera hifimässigt i ett v-rum, iaf i mitt. Mitt v-rum är rektangulärt, ca: 560cmx360. Som jag har det nu sitter jag ca: 5 meter från högtalarplacering och högtalarna kan ha 3 meters avstånd mellan varandra. Blir alltså inte en liksidig triangel som ju ska vara att föredra. Har inga högtalare för tillfället men ska skaffa ett par snarast. Ska man satsa på stora högtalare för bäst spridning av ljudet utan att behöva höja ljudet eller? Vill ju ha stativare+eventuellt en sub. När jag testat med lite olika högtalare så känns ljudet för långt bort helt enkelt. Hopplöst fall kanske men det finns ju högtalare som sägs spela på lyssnaren, eller t.ex Miragehögtalare som sprider ljudet lite här och där men vart tar stereoperspektivet vägen då? Någon som haft liknande problem och löst det med kringutrustning istället för ommöblering? Tips mottages tacksamt.

Vill förövrigt tacka för ett bra forum fast jag märkt att en del pajkastning förekommer här. Trodde det bara var politiker som höll på med sånt.

supersonic

Edited by - supersonic on 2003/08/05 14:39:32

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:48:07  Show Profile Send Rollo a Private Message
Att ljudet känns 'långt bort' beror kanske på att du får mycket reflekterat ljud och lite direktljud. Skulle rekommendera en högtalare med kontrollerad spridning alt. dämpning av sidoväggarna (fast dämpning kanske räknas som ommöblering...).
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:18:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Ett par stora högtalare behöver inte vara bättre bara för att du sitter långt ifrån. Som jag förstår på din beskrivning, så står burkarna vid ena kortväggen och soffan står mittemot, vid den andra. Då är det inte säkert att du behöver subwoofer, då du bör få stöd av väggen bakom högtalarna och även stöd från väggen bakom soffan. Om du nu själv är inne på ett par stativare, så börja där och testa även med "toe in" - vinklingen inåt på högtalarna. Det kan påverka mycket på spridning/fokus.

Lycka till

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:48:40  Show Profile Send supersonic a Private Message
huzze:Tack för snabba svar. Det finns en öppning på långväggen mellan vänster högtalare och soffan, kanske försvinner lite ljud där. Ska sätta upp ngt tygaktigt där, finns ingen dörr. Subwoofer är för hemmabiobruk och skall helst inte användas för "riktig" musik. Har testat toe-inmetoden och det funkar ganska bra men ljudet känns lite långt bort ändå för att jag ska vara nöjd.

Rollo: Tackar oxo dig för snabbt svar. Dämpning är just nu inaktuellt men kanska kan komma ifråga framöver. Vilka högtalare skulle du kalla för spridningskontrollerande?

supersonic
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:48:48  Show Profile Send Michael G a Private Message
Supersonic, jag har tyvärr ingen lösning, bara några allmäna råd och synpunkter.

En stor högtalare ger inte bättre spridning. Snarare är det så att det är lättare att konstruera en liten högtalare med goda spridningsegenskaper. Men det finns även stora med alldeles utmärkta.

Generellt tycks högtalarna stå för nära sidoväggen (se Rollos inlägg). Om jag skulle råda dig till något (utifrån de något knapphändiga kunskaper jag har om din situation/musiksmak/ljudideal) så vore det att försöka hitta en plats utefter ena långväggen för högtalarna. Så att ingen av dem hamnar närmare sidoväggen än minst 1 meter.

Triangeln du talar om är en tumregel som är helig för vissa. Min erfarenhet är dock att man kan få en ypperlig musikupplevelse såväl innanför som utanför triangeln om anläggningen är sunt komponerad.

Med risk att sticka in huvudet i ett getingbo - se upp för subwoofer. Jag tror säkert att det går att få till ett utomordentligt ljud med sub och satteliter, men om man har krav på timing och fokus i ljudbilden så är det mycket svårt. Om du inte är helt säker på vad du sysslar med, så skulle jag varmt rekommendera system utan sub - chansen till välljud är mycket större.

Rent generellt när det gäller högtalare, så är min rekommendation att om du har din anläggning i ett normalstort vardagsrum (15-30 kvm) och inte är akustikexpert, eller är beredd att smycka rummet med absorbenter och basfällor för tusentals kronor så bör du inte skaffa högtalare som går för djupt i basen (rakt till kanske 40 -50 hz är OK).

Om man ställer in ett par riktigt baspotenta högtalare i ett för litet rum händer nämligen normalt två saker:

1. Dels hör du inte den riktigt djupa basen (den som du betalar massa extra för och som tar massa plats i rummet i form av stora högtalare). Detta dels därför att bastoner behöver plats för att utvecklas ordentligt och dels därför att risken för fasfel och därmed utsläckning av vissa basfrekvenser är stor i ett litet rum.
2. Och dessutom så ger ett mindre rum lättare olika resonansfenomen än i basområdet än ett större rum. Du kan helt enkelt få problem med bumligheter och ett kompakt oskönt ljud på grund av att högtalarna är för "bra".

Lösningen på detta är enkel: Köp aldrig högtalare utan att först testa dem hemma!!!

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:01:54  Show Profile Send Rollo a Private Message
supersonic: Amphion (www.amphion.fi) har monterat diskanten i en liten tjusig strut som deras tekniska mumbojumboavdelning döpt till 'UDD', som tydligen ska ge en likartad spridning över en större del av frekvensregistret.

Jag bifaller även huzzes tips att fippla med toe-in - mina högtalare är sedan förra veckans ommöblering rejält 'närsynta'; det ser skojigt ut men låter bra.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:15:28  Show Profile Send supersonic a Private Message
Rollo: Amphionlådorna är snygga men har aldrig hört dom...kanske värt en lyssning.

Michael G: Subben skall endast användas till hemmabio där jag anser att den fyller sin funktion bättre än till "vanligt" musiklysnade. Jag har bioduken på kortsidan och således ska högtalarna placeras där. Duken är 210cm bred så minsta avstånd mellan högtalarna blir typ 210cm. Ställer jag dom så blir det kanonljud när man sitter 2-3meter ifrån dom men när jag hamnar 5 meter ifrån försvinner stereoperspektivet. Basen är oviktig i det fallet antar jag. Frömodligen får jag separera hemmabio och musik. Köpa ett mindre system avsett för bio och ett par stativare till musik som jag kan placera mitt emot soffan på ena långväggen. Vad jag ville ha svar på i detta inlägget var väl om det skulle hjälpa med större högtalare för att få ett större och bredare ljud eftersom jag sitter så pass långt från talarna. Men så verkar inte vara fallet alltså? Det du skriver om basen verkar rimligt men det man inte hör känner man iaf.

supersonic
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:17:43  Show Profile Send supersonic a Private Message
Dessutom Michael G, jag köper aldrig ngt utan att haft det hemma till provlyssning...hur jobbigt, men som tur är roligt, det än är att kånka lådor fram och tillbaka till hifibutiken.

supersonic

Edited by - supersonic on 2003/08/05 20:01:31
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:20:21  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Amphion är riktigt bra, framförallt när det gäller att ljudet ska släppa från lådorna, åtminstone Amphion Xenon, Creon är också fina..

Fast, jag tycker det verkar lite som om du har ett liksom.. "trögdrivet rum" i allmänhet.. börjar ljudet släppa om du vrider på som fan, eller blir det bara jättehögt men lämnar aldrig högtalarna? Ja, det jag vill komma fram till är.. Att vissa högtalare kräver ganska kraftiga förstärkare för att riktigt sjunga ut.. Du borde kanske testa det litegrand?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:59:58  Show Profile Send supersonic a Private Message
Det blir högt om jag drar på och ganska hårt/skrikigt ljud. Problemet ligger i avståndet till högtalarna. Sätter jag mig närmare blir allt bättre och det är väl inget konstigt med det iofs men jag vill ju ha samma/liknande stereoperspektiv vid 5 meter som vid 3 meter. Verkar helt omöjligt utan att sära högtalarna mer så kanske de har rätt de som förespråkar en liksidig triangel som bästa placering av högtalare respektive lyssnare.

Lutar mer åt att ha separata högtalare för musiklyssning framför soffan och ngt annat till hemmabion. Tyvärr blir det ju en merkostnad eftersom jag inte vill ha ngt minisystem till en 210 cm bred bild.

supersonic
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:33:03  Show Profile Send Michael G a Private Message
Supersonic, det verkar vara en klokt inställning att i första hand använda subben till hembion. I och för sig är det inte helt omöjligt (men mycket svårt) att få en sub integrerad till musiklyssning och lyckas det så är det ju bara att köra.

En variant är ju det du funderar på - dvs att ha ett separat system för musik utefter långväggen. Men som du ju så riktigt påpekar, så kostar detta mer pengar.

Din beskrivning av att det låter bra 3 meter ifrån högtalarna men hårt/skrikigt 5 meter i från tror jag har med olika rumsreflexer att göra. Problemet (med detta) är sannolikt inte relaterat till basresonanser.

Jag har stött på 2 olika triangelteorier. 1. Om lyssningspunkten motsvarar spetsen av en liksidig triangel i förhållande till högtalarna, så motsvarar detta bäst ett naturligt stereoperspektiv. Sitter man närmare blir perspektivet för brett och sitter man längre ifrån blir perspektivet för smalt. 2. Lyssningspositionen bör motsvara spetsen av en liksidig triangel i förhållande till högtalarna eller något mer (upp till max 2 gånger bredden mellan högtalarna). Sitter man närmare, så kan stereoperspektivet "falla isär". Sitter man längre ifrån, så kan inslaget av rumsreflexer bli stora i förhållande till direktljudet.

Det skulle kunna vara det senare du har problem med. Lösningar på detta kan vara att vinkla högtalarna inåt, samt att akustiskt dämpa rummet.

Det är förhållandevis enkelt att dämpa ett rum för höga frekvenser (jämfört med basdämpning - puh!). Mattor på golvet, inte minst framför högtalarna, stoppade möbler i rummet, textilier på väggarna och framför fönstrena (också populärt kallat gardiner)kanske hyllor på eller mot väggarna för att bryta reflexer etc. Här kan man experimentera mycket till en ringa kostnad.

Hoppas du hittar en bra lösning för dig.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:17:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Funkar mitt råd i "Kokboken" om placering där de står nu "till vardags" och så flyttar du fram dem närmare dig vid musiklyssning?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:50:45  Show Profile Send supersonic a Private Message
Tack för din insikt Michael G. Jag är fullt medveten om de problem som uppstår och vet på ett ungefär varför, sunt förnuft. Michael G printar ner dom ganska bra på papper. Men, går problemet att lösa med en annan typ av högtalare som jag var inne på i början. Jag funderar på att låna hem Miragehögtalare för att se vad som händer. Dom sprider ju ljudet annorlunda än en konventionell högtalare. Frågan är om det blir ngt stereoperspektiv att tala om.

supersonic
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:52:17  Show Profile Send supersonic a Private Message
Micke Y: Jobbigt! Jag är av naturen en lat varelse. *S*

supersonic
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:04:28  Show Profile Send Lelle a Private Message
Det där med liksidig triangel beror ju på vilka högtalare det är.

Vissa modeller vill ha liksidig triangel medans andra vill ha mer brett isär mellan h.talarna och tvärt om.
Du måste prova dig fram med just de högtalare du har (eller fråga här på forumet om just de högtalare du har el. kommer att ha, hur andras erfarenhet ang placeringen är om just den modellen).

Mirage (bipolära / omnipolära modellerna) vill ha ganska långt avstånd fr bakvägg, annars så kan bakåtljudet i vissa fall få det som om det "brusar" på nått sätt.
Hörde ett par M7:or på Mässan (Norra Latin för ett tag sen), de stod otroligt långt ut i rummet och det blev ett fantastisk ljud, hade hört de innan fast nära bakvägg då lät det skit rent ut sagt.

De flesta högtalare som jag har hört verkar vara lättast att få till när de står på kortväggen så att säga (spelar i långa riktningen av rummet), men undantag finns såklart.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:06:26  Show Profile Send Lelle a Private Message
Man kan kanske ha nått dämpmaterial på väggen bakom Miragehögtalaren ifall man bara kan ha den nära bakvägg.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:09:22  Show Profile Send Lelle a Private Message
Ang. rubriken, min egen erfarenhet är att de flesta högtalare låter bättre i stora rum (inom rimliga gränser) på större avstånd (triangelns geometri som bäst passar h.talarmodellen måste förstås vara kvar).

Drömmen är ett >100kvm stort lyssningsrum.

Think different.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:33:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Omöblering. En stereoupplevelse kräver att du får ljud från två olika källor samtidigt och att detta ljud är direktljud samt att det inte störs av för mycket reflekterat ljud. Därför kan du inte sitta i en korridor och lyssna. Det låter skit. Så flytta fram soffan. Jag tycker högtalare låter bäst på ett avstånd av ca 3 m. Tänk på att känsligheten kanske är 86dB vid 1W på 1 m avstånd.4-5 meters avstånd till högtalaren gör att du måste kranka volymen i onödan. Som det nu är så tror jag att du får en otydlig, bumlig bas. Så flytta på lyssningsplatsen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:46:54  Show Profile Send Lelle a Private Message
Har sett någonstans nyligen (tror att det var en h.talar tillverkare av lite dyrare (finare?) modeller) som förespråkar att man sitter nära bakväggen (iallafall med deras modeller).

Sitter man för nära högtalaren finns kanske risken att "sweet spot" blir för snäv för många modeller (skaffa hörlurar istället symdromet).

Think different.

Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/06 :  08:45:47  Show Profile Send Michael G a Private Message
Supersonic,

Som ett direkt svar på din fråga (som du ju faktiskt ställde redan i ditt första inlägg) så tror jag att det blir mycket svårt att komma tillrätta med ditt problem genom att byta högtalare. Hade du haft problem i basområdet, så skulle det kanske kunna hjälpa.

I och med att ditt problem verkar ha med rumsreflexer att göra, så är det mycket liten sannolikhet att en högtalare med andra spridningsegenskaper skulle reducera detta problem. Snarare är det så att du får räkna med andra problem i stället (nya reflexer som du inte störs av nu!).

Personligen ser jag inga andra möjligheter för dig än de som olika skribenter här föreslagit:

- experimentera med högtalarplacering och vinkling
- experimentera med lyssningspositionen
- dämpa rummet

Ett sätt att enkelt börja göra det sista på, är att du lägger ut/hänger upp filtar och handukar på strategiska ställen i rummet. Börja med golvet framför och väggarna bredvid högtalarna.

Om du får goda resultat av vissa placeringar, så kan du antingen låta det sitta/hänga kvar (jag vet inte om du har övrig familj med synpunkter ) eller byta ut det mot något trevligare som små mattor, eller väggbonad etc.

Men som sagt sannolikheten att ett högtalarbyte skulle minska problemen med rumsreflexer är nog mycket liten.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/06 :  10:53:08  Show Profile Send supersonic a Private Message
Tack Michael G. Förmodligen har du rätt. Ska testa lite med dämpning för att höra skillnaderna.
Lelle: 3 meter är ett kanonavstånd att lyssna på...iaf i mitt hem...jag får testa lite olika lösningar....Mirage har jag varit kär i förut...hade M5i och var mer än nöjd....men det är mkt som ändras på 12 år...som tur är ;-) jag kan max ha högtalarna 1 meter från bakvägg, räknat från vägg till framsida på högtalarna....kan det anses som "ganska långt"?? det där med att skaffa hörlurar kanske vore ngt...eller varför inte ställa en högtalare på var sida riktad mot öronen?? :-o

supersonic
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/06 :  11:11:56  Show Profile Send Lelle a Private Message
supersonic,

De där 1 meter som du skrev borde räcka (mer än väl till vanliga framåtstrålande h.t.).

Eftersom jag upplevde ett slags "brus" när miragen stod för nära bakväggen (ca. 30-40cm fr. bakkant h.t.) så borde det vara mest diskanten som spökade och då är det ju ganska lätt att dämpa den lite med nått på väggen.

Har sett helt sjuka ljudrum (lyssningsplaceringar) som vissa har i U.S. Det var en som satt som i en tandläkarstol och mellan högtalarna så hade han byggt en vägg (golv t. tak) som gick från (en bit från) huvudet fram mot in emellan h.talarna.
Då tycker jag det är lika bra att skaffa hörlurar istället (+ en sån där basgrunka under stolen så man får basvibrationerna i stjärten).

Man vill ju få en ljudupplevelse helst i hela rummet precis som på riktigt, inte många h.t. som fixar det.
Än så länge är det mest extremt välspridande h.t. som kommer närmast (självklart kommer istället en del andra problem - men h.t. är ju en enda stor kompromiss egentligen).

Think different.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000