HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Micromega Vs. Cambridge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/05 :  01:03:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har idag testat den kritikerrosade Cambridge CDn D500SE mot den nya Micromega Minium.

Jag var lite skaptisk till hur Micromegan skulle stå sig mot Cambridgen och när den oxå väger ett par kilo mer än Micromegan så trodde jag nog det skulle bli övervikt för Cambridgen.


Jag började att köra lite Alison Kraus på D500 och tyckte i början att ljudbilden var lite väl platt och att det var ett "S" igt ljud över rösterna. När jag sen bytte till Minium så bekräfftades min intryck av D500, jag fick en klart bättre ljudbild i alla ledder..

Rösterna lät oxå behagligare och hela registret lät mjukare och mer musikaliskt.

Vid ett byte till Anna-Lotta Larsson så blev skillnaderna ännu större, rösten var riktigt platt och vass på D500 och det fanns inte mycket djup överhuvudtaget.
Med Minium så blev det ett lugn och en harmoni över allt, det var en som om Anna-Lotta hadde flyttat bak en halvmeter och instrumenten var mer separerade än i D500.
Det var helt enkelt mycket roligare och behagligare att lysna till Micromegan.

Nu kostar iof Micromegan lite mer än Cambridgen, särskilt nu när den har sjunkit sen Hifiklubben tagit över. Men det var sån stor skillnad mellan dom, micromegan är bättre på ALLT !!

Så att om man letar efter en cdspelare under 5000:- så kan jag nog säga att Micromegas nya Minium är ett utav de bästa valen man kan göra idag.
Klart rekommenderbar till alla som letar efter en riktigt bra cd för en ganska låg penning..Och så är den rätt snygg oxå..

/Martin

Cambridge D500SE


Micromega Minium CD

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/05 :  01:44:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Trevlig recension Martin!

Jag tycker Cambridgen ser jäkla plastig ut alltså...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/05 :  08:14:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Även om jag förstått att Micromega har varit på deken ett tag, så har de haft ambitioner med sina spelare.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:00:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo tyvärr så hadde man inte så bra kvalitet i sina tidigare Stage produkter, men jag tror nog man lärt sig av läxan och satsat på lite högre kvalitet i den nya Minium serien.

Jag tyckte när jag hadde båda spelarna på plats att även om Cambridgen var lite tyngre när man lyffte den så känndes den klart billigare. Och när det gällde ljudet så var det som sagt klara skillnader..
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:46:24  Show Profile Send geronimo a Private Message
Cambridgen är inte plastig.Pröva den med Chord kabel så händer det saker.

Geronimo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/10 :  05:46:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Och Hifi-art säljer ju inte längre Cambridge

Testaren har ju "connections" med den affären.

Cambridgen ligger på mer än halva priset mot en Micromega. Den borde vara betydligt sämre. Personligen är jag mycket skeptiskt till Micromega efter deras 90-tals floppar. Fast iväg och lyssna skall jag för visst kan dom ha ryckt upp sig.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/10 :  08:27:37  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag kanske skulle skriva en "recension" om Advantage S101 mot Krell 400 ?

Denna tråd är låst.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000