HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:45:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Timbre / Mattias, eller för all del någon annan...

Har ni jämfört Electa Amator mkI med mkII?
Har själv inte haft möjligheten, har hört skilda åsikter på annat håll.

Någon som lyssnat på Gravis-subben eller Cremona-subben för den delen?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:22:27  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hjärtefrågor...

Ja, jag har lyssnat på de bägge Amatorerna, dock inte sida vid sida. Den subjektiva upplevelsen är att ettan har ett rundare och kanske lite varmare ljud än tvåan. Esotardiskanten är ju alltid trevlig men även den nya från Audio Technology håller hög klass.
Värmetillskottet är säkert avsiktligt för att kompensera avrundningen i basregistret. Det skall till en längre tids lyssning innan man upptäcker att tvåan går djupare. Det finns dom som påstår att övergången mellan det aktiva bas/mellanregisterelementet och basradiatorn är hörbar på Electa Amator II, men då är vi långt över min nivå och jag kommer aldrig att besväras av detta...

Man kan nog leva ett helt hifiliv med vilken som...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:36:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Intressant att ettan är varmare - det är väl tacksamt för mig då jag föredrar det. Däremot har jag hört att slavbasen sladdrade till ljudet men det låter på dig som att så inte är fallet. (Omöjlig tanke, SF med sladdrigt ljud)

Dock kör jag ju mina som frontar och center i 5.0 (ingen sub) och de står läskigt nära bakvägg (10cm) men jag trivs med den botten de får då. Har även hjälp av rumsresonanser precis då basen börjar bli lite för låg för dem OK inte så kontrollerat, men bra imponatorfaktor vad gäller bas ur liten låda.

Apropå rör som jag läst i några andra trådar, så körde jag ett tag med Audio Innovation 500 och SF innan jag började med hembio och det slog lätt Sony-stärkarn jag har nu (TA-VA777ES) 2*25W räckte gott

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:49:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, Amatorerna har svårt för bakväggar. Kanske ettan fungerar bättre i den positionen...
Alternativet är ju att dämpa så mycket det går.

Franco kör ju själv mycket med rörförstärkeri så det är nog inte fel...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:52:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Möjligen att ettan är bättre nära bakvägg, men där tvåan har slaven så har ettan sin basport bakåt...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:22:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jo, det stämmer och så handlar det ju om tycke och smak. Med långt till bakväggen vinner man i luftighet och artikulation men man förlorar i rondör och tyngd. Dessutom handlar det om praktiska aspekter på rummet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:34:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var på väg att köpa ettan. Jag lyssnade noga med medhavda skivor.
Precis när jag skulle slå till, så hörde jag en baritonröst som inte alls lät som jag var van vid.
Den lät väldigt nasal.
Då drog jag mig till minnes att High Fidelity skrivit om detta när dom recenserade tvåan.
Nämligen att tvåan saknade den nasala färgning som ibland kunde uppkomma på ettan.
Det var det jag hade hört.
Jag bad att få fundera och åkte med skivan till Hifi-stället i Göteborg där dom spelade upp skivan på mk2.
Där fanns det inte en tillstymmelse till färgning av baritonrösten.
Så det blev ingen affär, och jag var ledsen, för ettan lät väldigt trevligt i övrigt.
Men jag tror att jag skulle ha irriterat mig på detta och bara suttit och letat efter mer fel.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:44:59  Show Profile Send bliss a Private Message
vilken tur att de skrivit om det i high fidelity annars kanske du inte vetat vad det var som lät annorlunda. jag vet inte vad ni lyssnar på för musik, men jag har aldrig hört en tendens till att tex mina sf-signum skulle vara nasala trots att detta brukar framhävas om just denna modell. däremot har jag läst recensioner av folk som lyssnat runt på sf-stativare (och andra) och som menar att den enda bland sfs stativare som lät bättre än signum var guernarni eller vad den heter. personligen tror jag att man får anstränga sig (och/eller kanske ta hjälp av high fidelity)för att hitta fel och brister hos sfs sortiment, om man nu är inne på sf vill säga.//bliss

edit: men signum var det ju ingen som frågade om i den här tråden...gick bara igång så på nasalheten :-) ...sorry./bliss

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2003/08/04 22:47:29
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/04 :  22:59:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tror bestämt att det var Electa Amator jag lyssnade på i Lördags innan jag råkade ut för en åskskur och blev dyngsur. Det var den med ringradiator och 5 tums bas. Den lät bra. Absolut inte nasal. Men snäll och trevlig. Jag skulle ha lyssnat mer på den men jag hade för få egna plattor.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:07:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Aj. Det var det bestämt inte ser jag nu. Auditor hette dom nog och tillhör cremona serien. Problemet är att SF´s hemsida inte har någon produktöversikt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/05 :  08:51:32  Show Profile Send Mattias a Private Message
Electa Amator har jag tyvärr inte lyssnat till än. Har lyssnat mer till EA2.

Lite andra SF upplevelser:

Cremona Auditor låter trevligt måste jag hålla med om.
Ganska nyligen provlyssnades Guarneri för första gången. En mycket trevlig upplevelse. Vidare kopplades ett par Cremona Auditor in och själv brev jag lite chockerad. Jösses, låter ruskigt bra. Trodde att det skulle vara mer skillnad om jag säger så... nu hade jag inte koll på rummet och uppställningen av systemen var väldigt olika. Dessutom skulle jag vilja haft mer tid för jämförelse, helst hemma

Har blivit lite fast i stativ/bokhyllehögtalarträsket.... stortrivs där dessutom.

EDIT: Stavfel!

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/08/05 08:52:33
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:10:19  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Problemet är att SF´s hemsida inte har någon produktöversikt.
SF har den sämsta hifi-hemsida jag har sett. Sorgligt. Lite väl mycket konstnärlig framtoning på bekostnad av information. Synd, med så läckra produkter vill man ju veta mer.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/05 :  10:33:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det kan ju finnas ett dolt budskap i deras inte alls informativa hemsida, lyssna och känn mer, bry dig inte om tekniken/datan för det har deras konstruktörer redan gjort åt dig.

Jag tycker det är rätt, men kan också förstå att man vill veta mer.
Och då tycker dom att man ska gå till en handlare och lyssna till underverken, men i dessa IT-dagar kan det ju verka främmande.
Nåja utan att trampa på några tår vill jag bara slänga in länken till min favorit-affär, de har en mycket informativ presentation av sitt sortiment, däribland SF
http://www.lefflershifi.com/

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/08/05 10:35:52
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:55:12  Show Profile Send Aton a Private Message
Adagio: Man kan faktiskt inte ens se alla högtalare som de tillverkar. Hur skall det kunna inspirera till köp? Och lite grundläggande fakta som känslighet och nominell impedans kan man ju (tyvärr) inte bortse från när man vill skaffa nya högtalare. Ganska jobbigt att behöva ta alla frågor med butiken. De vill dessutom sälja. Då får man kanske inte alltid helt ärliga svar. Men jag håller med om att det är kul att inte alla följer standardformulär 1A för hur en webbsida skall se ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000