HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Qrs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

thule
Member

86 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:06:37  Show Profile Send thule a Private Message
hörde på deras högtalare för 74000:- tyckte att ljudet var instängt och ner tonad diskant,mellan.
vart riktig besviken på dessa som är så bra i tidningarna.
måste har varit utrustningen som inte var bra,fast accuphase är just inte dåligt som förstärkare.
som sagt detta måste vara en gåta med såna bra element och filter.

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:44:01  Show Profile Send orthanc a Private Message
Eller så var det ett rum som inte var bra... Man vet vad förflyttning har gjort underverk för en annan. Så man kan ju alltid hoppas..=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:50:32  Show Profile Send Björn N a Private Message
De gånger jag lyssnat på qrs så har jag upplevt dem som torrare och lite mer dämpade än tex. Mårten design.

På Arken mässan i höstas hörde jag dem med Techics resp Advantage förstärkeri. Med technichs lät det uddlöst o alldeles för lummmigt, men med Advatager lät det finfint!
(Om än inte lika öppet som MD Coltrane men det är ju en smaksak)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:21:02  Show Profile Send Staffan a Private Message
Instängd och nertonad har jag aldrig
hört den
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:54:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag var inte imponerad på Arken. Uddlöst var ordet sa Bull.
Men då hade jag just varit på TacTs demo.......Jisses!!
Sen blev ju ALLT uddlöst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:23:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag var inte imponerad på Arken. Uddlöst var ordet sa Bull.
Men då hade jag just varit på TacTs demo.......Jisses!!


Ja, gillar du TacT-ljudet är nog inte QRS något för dig....två olika ljudideal..
En kamp som TacT förlorar enligt mig..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:40:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, då har vi olika ljudideal. Jag förmodar att du inte
gillar elektrostater och maggies heller. Det gör jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:04:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jo, jag gillar elektrostater (dock ej Quad), men tycker ändå att TacT låter (förlåt ordvalet) skit...har aldrig varit imponerad av deras demo (dvs Arken samt Sheraton). Kanske kan det bero på att det var mässa..vad vet jà.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:07:26  Show Profile Send dekengren a Private Message
Vart tvungen att spela lite Dave Brubeck för grannarna bara för att se om det lät uddlöst eller instängt med mina QRS Saturnus - jag röstar på rum, placering eller dylikt för detta låter fint som snus!! (Ok, hade jag råd skulle det nog ändå blir ett par ML Prodigy eller kanske Piega C10 Ltd. men detta duger fint tills dess).
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:10:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men qrs är ju en sån högtalare.. mörk och uddlös.. en del kanske gillar det men jag vill gärna att musiken släpper från högtalarna..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:28:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Alla högtalare låter olika, nästan alla iaf.

Betänk också att man på QRS kan ställa nivåerna på de olika frekvensregistren. Man kan säkert få högtalar'n till att ändra karaktär, även om ett visst grunddrag alltid finns där.

Jag har bara hört Neptunus under OK omständigheter (har inte hört nån annan QRS alls faktiskt).

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:51:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Olika låter dom... Ställbara nivåer är ju bra. För övrigt håller jag med Kraniet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:09:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu skall jag tassa försiktigt här... tänker inte säga att någon "hör fel" eller så eller att QRS skulle vara den perfekta högtalaren.

men ibland blir en del uttalanden om produkters karaktäristik klockrent fel.

Quad är alltför ljusa för att återge röster naturligt.

Nordost Valhalla är en sömnig kabel med avrullad diskant.

Mårten Design Coltrane har ett oinspirerande odynamiskt spelsätt.

QRS Neptunus spelar mörkt och uddlöst.

Sony CD 930 har en gyllene röraktig klangkaraktär.

Finn fem fel.....

Jag röstar definitivt på en felmatchning i elektroniken eller en konstig placering i rummet. Jag har hört många många par Neptunus och inget har under några förhållanden låtit mörka. Felet kan snarare vara ibland att de är energirika ända upp och kan upplevas för ljusa om man inte ställer upp dem extremt noga. Skall vi gissa att någon ställt upp dessa baspotenta monster nära en bakvägg och dränkt rubbet i dånet som blir då?

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:59:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det lät inte uselt naturligtvis - men med tanke
på priset... Något fel var det väl. Att TacT
låter skit förefaller också märkligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000