HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kan detta verkligen stämma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:00:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
En normal kabel, ungefär en normal lampsladd, är inte speciellt dålig som högtalarkabel (ofta mycket bättre än svindyra högtalarkablar).


länk till sidan där inlägget är taget:
http://www.lts.a.se/kabel/kabel.html

Någon som jämfört denna kabel mot dyrare högtalarkablar?
Vad upplevde ni som bäst?
LTS:are gillar ju att mäta sig till "det bästa"!

Nu blir det väl livlig kabeldebatt igen! för femtioelftegången...

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:11:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan ju påpeka att där ska stå (men jag har inte orkat ändra det.... ):
...inte speciellt dålig, när det gäller de renodlade elektriska parametrarna, som högtalarkabel...


...nu har jag hunnit ändra det!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:15:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
HifiRocker;
Jag rekommenderar nästan en sökning i våra stora arkiv för mer info om detta ämne - eller vill du ha en mastodont-kabel-tråd? ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:43:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Epkpeng:

Jag undrar mest om det kan ligga någon sanning i det som LTS säger.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/03 :  16:50:02  Show Profile Send €riC a Private Message
prova själv! Du kommer bara att få en massa motsatta åsikter från olika håll. Låna en svindyr kabel av din närmsta hifihandlare och köp sedan lampsladd. Sen är det bara att bestämma sig för vilken som låter bäst, om du hör någon skillnad.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:51:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
En utmärkt idé "€riC"!

Jag tror faktiskt att jag aldrig sett en dylik test någonsin, man förutsätter att en lampsladd inte skulle fungera, men provat, neej.

Inte jag heller må jag erkänna och det av logiska skäl, men det vore kanske dags.

Bravo
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:09:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Inte ofta "mycket bättre", men den kan vara det. Största felet med lampsladden är att den är lite för tunn, bara 0.75 mm^2 och att den är flerkardelig. Många dyra kablar är också flerkardeliga, en del blir alldels luddiga om man klipper av och skalar dom. För ett antal år sedan var det poppis att få in så många kerdeler som möjligt per mm^2. Nu har det till all lycka ändrat sig på den punkten och dom flesta kablar är mer rimligt uppbyggda. Enkardelig kabel finns för dom som vill ha det också.

Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:16:22  Show Profile Send €riC a Private Message
bravo: Det tycker jag absolut du ska göra, det vore väldigt intressant att få höra vad du tycker. Jag har nämligen ingen aning själv, jag har ju aldrig provat!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:34:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Notera att det gällde bara de grundläggande elektriska egenskaperna! Dessa är svåra att avgöra i jämförande lyssningstester! Bättre att använda elektriska mätinstrument för det!

Dessutom hävdar vi INTE att det är en optimal form av kabel för högtalare. Bara att det finns svindyra kablar som har sämre grundläggande elektriska parametrar för optimal signalöverföring i det system som en förstärkare och högtalare utgör. En lämplig kabel är däremot den lågimpediva kabels som beskrivs eller en vanlig EKK som kopplas på rätt sätt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/03 :  20:30:01  Show Profile Send Yve a Private Message
Det kanske det gör men det har oftast ingen större betydelse eftersom kabelns elektriska parametrarna drunknar i skillnaderna i lasten, noggrannheten för högtalarens elektriska parametrar. Alltså det skiljer mer mellan två olika högtalare av samma märke än vad en kabel spelar in. Det som kan inverka på en högtalarkabel är längsresistansen och längsinduktansen för tvärkonduktansen och tvärkapacitansen är försumbara gentemot högtalarlasten.

Ett räkneexempel:
Supra classic 1.6 har 0,40 uH/m (micro Hendry) detta ger en induktivimpedans på 0,40 ohm vid 100 kHz och längden 10 meter. Om vi sedan tittar i HiGH fidelity nr 5 så har vi Dali Aristokrat med ca 5 ohm och fasvinkeln på ca 30 grader vid 100 kHz. Detta ger en induktivimpedans på ca 2,5 ohm och då blir kabelns inverkan 16 %, eller en dämpning med ca 1,3 dB. Men tar vi JMlab hötalaren så har den ca 14 ohm med 40 grader vid samma frekvens och ger bara 4,5 % inverkan, dämpningen är bara 0,2 dB. I dessa högtalare bör filterkomponenterna och elementen vara av en bra noggrannhet, så jag tror att den inte är bättre än 1 %. Alltså kommer högtalarkabeln att ha inverkan vid höga frekvenser men tittar man vid 1 kHz så är den induktivimpedans endast 0,0040 ohm, alltså mycket mindre än 1 % av impedansen och därmed försumbar. Vid denna frekvens har högtalarkabelns resistans mer inverkan som dämpar nästan jämnt över alla frekvenser och är då svår att höra. För 10 m Supra Classic 1.6 är den 0,11 ohm och ger en dämpning på 0,2 dB för en 4 ohms last.

Så enligt elkretsteorin för ledningar räcker det med att kabeln bara har tillräckligt låg resistans och induktans. Denna modellen är mer anpassad för höga frekvenser när kabelns längd är lika med eller mindre än en fjärdedel av frekvensens våglängd då ståendevågförhållanden kan uppkomma i kabeln. Frekvensen 100 kHz och med en så dålig kabel att signalen endast går men 10 % av ljusets hastighet ger det en våglängd på 300 m. Vid sådana tillfällen förenklar man modellen genom säga att signalen uppför sig likspänningsmässig, vilken en mycket bra approximation i de flesta fall. Om nu inte människor kan uppfatta så höga frekvenser och därmed olika kablars dämpning av 100 kHz och uppåt så kan inte elkretsteorin (som behandlar kabelns elektriska parametrar) förklara de skillnader folk säger sig höra i kablar vid hörbara frekvenser. Det är därför det är så infekterat att diskutera kablar .

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson

Edited by - Yve on 2003/08/03 21:01:45
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  20:36:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Varför är det alltid de med de absolut sämsta anläggningarna som alltid tjatar om diverse kablar typ EKK?

Det finns inte en chans i h.....e att höra all den skillnad det gör.

Har aldrig sett någon med svindyr elektronik och lådor som använder lampsladd.

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/03 :  21:00:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Har aldrig sett någon med svindyr elektronik och lådor som använder lampsladd.


Bandidos:

Precis, det är det jag också brukar klura över.
Sånt ser man ju aldrig och det borde det ju finnas goda skäl för!

Yve:

Först, tack för dina goda kunskaper!
Då borde man ju faktiskt kunna räkna ut matematiskt vilken högtalarkabel som ens anläggning funkar bäst ihop med!?
Eftersom det handlar mycket om matching även när det gäller högtalarkablar så varför inte?
Har man bara koll på högtalarens impendans över hela det hörabara frekvensspektrat samt koll på förstärkarens utimpendans borde det väl gå? Eller är jag helt fel på det?

mvh,
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/03 :  21:20:17  Show Profile Send Yve a Private Message
Vad jag ville ha sagt med mitt något krångliga inlägg är att ser man till de elektriska parametrarna är det större skillnader mellan två olika par högtalare av samma model än vad en kabel kan inverka i de hörbara frekvensspektrat.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/03 :  21:28:15  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Bandidos: EKK är inte lampsladd.

Man kan köpa kabel som är elektriskt ekvavilent med EKK för några tusen kronor metern om man vill. Snyggare, coolare och låter likadant.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:12:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Även om jag inte prövat lampsladd så har jag provat massor av andra kablar, de dyrare är ofta, men inte alltid, bättre på några parametrar.

Prisvärda.....ja, det är ju en helt annan fråga.

Enligt min enkla åsikt kräver de dyrare kablarna att man kan köpa dem begagnat för att det skall vara någon idé att reflektera över dem överhuvudtaget. De förbättringar de ger kan vara betydelsefulla men sällan prisvärda, men vill man ha ut det yttersta av en anläggning så javisst.

Oftast är det väl så att med de dyraste objekten, oavsett vad det är, så jagar man de sista 5-10 % på marginalen av vad en anläggning kan ge.

Som exempel kan jag ta en test av Meridian 500-serien mot 800-serien, där skillnaden beskrivs som att för 3 gånger dyrare än den billigare 500-serien så för du en förbättring på 10 procent.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/03 22:12:31
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:50:24  Show Profile Send n/a a Private Message
EKK och RKX är inte samma sak men har inte med hifi att göra. Då hade det hetat hifi-sladd och inte lamp-sladd.

Så länge man inte inser att kablar har en lika viktig roll som allt annat i anläggningen så sluta köp elektronik eller lådor, det kommer annars den dagen då man blir utskrattad med EKK mellan sina Krell 450MCX och Grand Utopia BE.

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:54:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
då man blir utskrattad med EKK mellan sina Krell 450MCX och Grand Utopia BE


Ett uttalande som bättre än något annat visar att det inte sitter i kabelns egentliga kvaliteter utan enbart om prestige...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:55:07  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Som exempel kan jag ta en test av Meridian 500-serien mot 800-serien, där skillnaden beskrivs som att för 3 gånger dyrare än den billigare 500-serien så för du en förbättring på 10 procent.
Skön läsning Bravo! Sådana relativjämförelser borde man tänka på lite oftare (om man har ont om pengar ).
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:01:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inget med prestige att göra utan att EKK inte har i den kombon att göra. Det hade alla som skrattade hört. Hade EKK varit bättre så hade den funnits i alla tunga som lätta anläggningar. Nu är det ju så att den nästan bara finns i dom absolut billigaste systemen kanske för att ägaren gömmer sig bakom någon lam förklaring om induktans,kapacitans resistans osv för att han inte har råd att köpa vettiga snokar.

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:15:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har lyssnat i verkligt dyra anläggningar med sämre kablar där de inte har varit det minsta begränsande för ljudet men det är ju få förunnat tydligen att ha så förnäma upplevelser som jag!

Men men nu har jag glömt vad jag lovade mig för ett halvår sedan - att inte ge mig in i disskussioner om kablar med mindre än att det gällde att svara på tekniska frågor - det ger ingenting och så meningslösa saker är ju rätt meningslöst att syssla med (det hörs ju på namnet! ).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:20:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi pratar inte om sämre KABLAR, utan om EKK eller lampsladd som inte hör hemma i "verkligt dyra anläggningar".

Jag vill se ett system med riktigt dyr elektronik ock lådor med lampsladd eller EKK......


Någon..............


Snälla................

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:28:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Uppenbarligen var de inte dåliga om de inte begränsade ljudet Tyvärr kan jag inte referer till något system där man använder EKK och som är dyrt för jag skulle ju inte disskutera detta mer men det finns andra forummänniskor som vet ...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:34:41  Show Profile Send n/a a Private Message
"Det finns forum-människor som vet", men finns det någon som har.....

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:37:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sorry kan inte hjälpa dig...måste tänka på karaktären...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:44:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Kan ju finnas en anledning till att inte hifihandlaren har installationskabel eller säljer lösa basar för diy. Det missgynnar affärerna.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:52:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hålls inte å tjata om "bra för affärerna".

Tro inte att vilket pucko som helst kan göra vare sig kablar, lådor eller elektronik i High-End klass bara med komponenterna. Det krävs ett otroligt stort kunnande om man ska lyckas.

Alla kan inte slå i en spik men alla vet hur en hammare ser ut.......

Do you feel lucky?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000