HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Åskskydd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  11:07:02  Show Profile Send time a Private Message
Någon som kan rekommendera ett effektivt åskskydd som inte kräver ombyggnad av hela huset ? Mitt hembioförsteg och video har just gått till sina skapare Bor i villa

Lämnat forumet

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:08:20  Show Profile Send Lelle a Private Message
Inga åskskydd (förutom att ev. "bygga om hela huset") skyddar mot direkt - eller nära nedslag.
Bor man på bonvischan med luftledningar till el o tele så finns det inga genvägar till total ombyggnad av inkommande ledningar (eller dra ur kontakterna vid åska).

De små billiga åskskydden som finns är förstås bättre än ingenting men som sagt... det är bara en piss i atlanten om det blir en riktig spik el. nedslag.

Think different.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:08:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag föreslår att du kontaktar ett proffs i el som installerar åskskydd på inkommande el och tele. Jag menar riktiga skydd och inte de leksaker som säljs som man proppar in i uttagen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/03 13:10:39
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:09:44  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Tyvärr finns det inga genvägar till ett fullständigt åskskydd, det ända säkra är att dra ut alla jack (antenn, tele o 230).
Jag gjorde en Google på "åskskydd" o 50-60000kr nämdes. Men hör med din elleverantör dom kan hjälpa till.

DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:40:52  Show Profile Send Niclas a Private Message
I ditt ställe hade jag anlitat en elfirma för montage av ett s.k mellanskydd i din gruppcentral.
Mellanskyddet skall vara sockelbaserat, dvs. det skall lätt gå att byta ut en modul vid utlösning.
Detta skyddet i kombination med finskydd ( enkla "varuhus"-åskskydd )ute vid apparaterna ger en vettig säkerhet så länge Du inte bor långt ut på landet med luftledningar.
Pris för ett 4-poligt mellanskydd ligger runt 4-6000:- & installationen är inte krångligare än montage av en jordfelsbrytare.

Jag installerade mitt efter att ha läst om marrkus brända Cdfix.

Mvh
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:52:39  Show Profile Send Parasite a Private Message
Direkta nedslag finns det inget skydd för i vettiga prisklasser,det som ändock brukar hända om man bor i en stad är en spik följd av en svacka (tror detta beror på att elstationens skydd slår på), suttit och villt funderat hur man på DIY väg kan slippa detta, även för er som bor i hyreshus och liknande som har hyperstörkänslig utrustning har nog märkt han man hör när frys/kyl går på eller av , till och med ibland när man tänder och släcker.
På fullt allvar det måste på ett vettigt och hyffsat billigt sätt ta och få spänningen aningen mer stabil på något sätt, kondingar kanske? eller vad tror ni?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:10:16  Show Profile Send time a Private Message
Jag förstår att en direktträff av Guds Vrede kan vara svår att skydda sig mot men i det här fallet (och tre tidigare) har jag bara hört ett avlägset muller och inte varit snabb nog med kontakterna. Jag slår aldrig av apparaterna annars förutom rörstegen och projjen. Har ett "bra" (!) skydd i uttaget men det verkar som det krävs andra doningar. Bor på "landet" pga intressen så det finns gott om luftledningar och andra potentiella antenner. Jag ska kontakta Ellverantören i morgon och kolla hur mycket man kan begära av dem, kanske de ger ett bidrag ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:28:36  Show Profile Send Niclas a Private Message
Nå, blev det några bidrag ?

Mvh
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/08/05 :  20:59:58  Show Profile Send copland a Private Message
Mina föräldrar bor på landsbygden och har ett synnerligen effektivt åskskydd. Gissar dock att skyddet är beläget centralt vid ngn transformatorstation.

Kanske kan du gå ihop med några grannar om ett gemensamt åskskydd? Det borde ju få ner priser ordentligt.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:01:59  Show Profile Send time a Private Message
Ja, de ska installera ett s.k grovskydd i mitt hus och som ska ta de värsta stötarna, får själv fixa för varje apparat. Har funderingar på en jätteskiljetrafo 5-6 kW som borde bromsa peakarna. Denna gången gick Bioprocessorn och en video trots att man knappt kunde ana ett åskväder, trist !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:30:27  Show Profile Send Niclas a Private Message
Står dom för kostnaden också ?
Någon här på forumet kanske har nå´t bra alternativ till finskydd, alltså nå´n typ av Comgap eller varistor som man (den lokale elektrikern)kan montera direkt i vägguttagens anslutningar för att slippa "klumparna"?

copland>> Om dina föräldrars åskskydd är beläget vid trafostationen är det sannolikt en ventilavledare. Är det sedan luftledningar vidare till deras hus borde dom göra som time, att ändå skaffa ett grov eller mellanskydd i kombination med finskydd.

Mvh
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:33:15  Show Profile Send time a Private Message
De svävade lite på målet men de kommer att betala. Frågan är vad för typ av "klumpar" man ska ha ? Hur effektiva är de egentligen ? En trafo kanske är den bästa lösningen ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/06 :  19:44:54  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jezus time, du verkar ha elack otur, sitter fortfarande och funderar på om det inte går att jämna ut spänningen en smula, nåja bor man på landet så är det inte att tänka på men för oss stadsbor. Är det verkligen så svårt att fixa nått BILLIGT som "jämnar till" spänningen en smula men samtidigt är reptilsnabb?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:01:20  Show Profile Send time a Private Message
Hade aldrig några problem med åskan i stan men däremot gick det inte att spela när man ville... Ja det verkar onekligen svårt att få till det så det håller och inte kostar skjortan, kanske mina "väggknöpar" klarar det bättre när de har monterat grovskydd

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000