HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värmeproblem :-(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:10:43  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
kan man inte göra ett litet patent med fläktar och sånnt???
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/03 :  16:22:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
kan man inte göra ett litet patent med fläktar och sånnt???

DJ Johan,

Patent? Vad menar du?

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

jussi
Member

67 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:42:06  Show Profile Send jussi a Private Message
hej på er.

Inte bara stora och stygga steg a´la ML som svetas i värmen.
Mina små söta Vincent SP-996:or har också strejkat i värmen... vilket ju inte är så kul eftersom jag försöker spela in dom.
Får väl ta och köra dom på nattetid

//Jussi
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:30:43  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
nja... asså ett litet hemma bygge... typ som man har till datorn... de kanske låter lite grann... men då får man väll spela högre då...
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:53:51  Show Profile Send Fyhr a Private Message
om ni nu tvunget ska ha fläktar, prova papst 80mm fläkt den väsnas bara 12dB. Det är det lägsta jag sett ivf.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:32:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks, min ide är alltså att du sätter 2 st fläktar modell STORA fast tystgående fläktar typ sånna som används till datorer, de bör ge minsta möjliga störningar, samt att man kan halvera spänningen till dem och därmed få dem mycket tystare. Tänk även på att värme stiger så att du ser till att fläkten "blåser uppåt" , sätter man fläktarna bakom så kan man nog får "skorstens effekte och se till att det blir en klart okej cirkulation bakom (om det nu är där det alstras mest värme.
Huvudsaken är nog att det blir cirkulation på luften, det sänker nog temperaturen ganska avsevärt, eller åtminstonde ner till mer vettig temparatur. Cirkulation av luften tror jag som sagt är tillräckligt och det kan nog fixas lätt billigt och effektivt om man bara funderar lite.

Btw så får jag våta drömmar varje gång jag ser din anläggning =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:27:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Fyhr,

Tack för tipset ... Helt klart värt att kolla upp

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:31:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Det där med att halvera spänningen till en fläkten för att sänka ljudnivån, är nog inte så dum idé ... Det är nog precis som du säger att det räcker med lite cirkulation för att lösa "problemet". Det blir nog till att testa lite med en del datorfläktar som jag har liggandes här hemma

quote:
Btw så får jag våta drömmar varje gång jag ser din anläggning =)


Ojdå, det var inte meningen Du får väl ta och titta förbi någon gång när du har vägarna förbi?



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:58:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hoho!
jösses, hos dig som det va så svalt senast :) haha

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:52:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Annars kan du ju byta till rör - dom backar inte för lite värme.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/06 :  07:26:59  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Annars kan du ju byta till rör - dom backar inte för lite värme.

Bernt Jansson,

Det är ju en annat variant Jag är dock helnöjd med mina Levinson-steg Speciellt No.336 som driver mina subwoofers med en enorm kontroll ... Till mina horn-diskanten har jag provat rör och det är faktiskt ett alernativ som jag fortfarande är inne på ... Vi får se vad som händer i framtiden


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/06 :  19:54:21  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks: Tack för inbjudan , risken är dock överhängande att du får plocka fram kofoten och bända loss mig ifrån ena högtalarlådan där jag sitter fast som en igel kurrandes/spinnandes som en tiger salig av lycka ;D
Jag älskar PA pga av den enorma dynamiken och kraften och jag älskar välljud och du verkar ha kombinerat båda på bästa sätt =).


Lova nu att hålla oss underättade om hur det går med fläktbygget =)
Btw rör till att driva dina subbar verkar va en minst sagt tokdyr investering , ha ha =)



Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:20:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror nog att det låter kanon med ditt nuvarande system.
Men rörplanerna var ju intressant att höra om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:54:18  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej Neriks!
Kan du inte montera in en sån där stor takfläkt, inte så estetiskt kanske, men den får garanterat rotation på luften i rummet. De brukar ju dessutom gå att ställa in i tre olika hastigheter.

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:05:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Kan du inte montera in en sån där stor takfläkt ...
jonasz,

Det kunde nog varit ett bra alternativ om inte takhöjden i rummet var tämligen begränsad. En takfläkt skulle nog utgöra ett klar risk för den personliga säkerheten. Man vill ju inte gärna bli halshuggen

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:09:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Jag tror nog att det låter kanon med ditt nuvarande system.
Men rörplanerna var ju intressant att höra om.

Bernt Jansson,

Jag är väldigt nöjd med ljudet ... även om det alltid kommer finns detaljer som man vill förändra eller förbättra

Att driva diskanhornen med rör var en härlig upplevelse. Jag fick låna några rörsteg från robban (Klubben.net) som lät väldigt bra ... Det gav mig definitivt "blodad tand" när det gäller rör

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:25:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, dom är duktiga dom små rören - särskilt ibland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:40:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej igen allihopa, ni har rätt, det har varit varmt i sommar, men det har bara jag lidit av, inte mina steg, ty de är fläktkylda, visst är det lite bakgrundsljud, men då kan man ju alltid höja ett snäpp så löser sig det.

Ingen bra lösning kanske, men jag har haft kanonljud hela varma sommaren : )

PS. Neriks, jag förstår din förtret men drar mig smålendes (med respekt) tillminnes dina funderingar om fläktkylda slutsteg.
inget ont menat, glimten i ögat du vet : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:42:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Undar hur K2 steget (från Crown för er som är oinvigda i denna genre slutsteg) skulle klara en omgivningstemperatur på ca 30 grader vid påtaglig belastning ?

Min gissning är inga problem, men det är ju somsagt bara en gissning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/08/11 :  22:17:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Enkla problem kräver enkla lösningar kamrater... Om du har problem med värmen skaffa en bordsfläkt i en gedigen storlek och kör. Om du ska ha längre sessioner så ställ det lilla livet framför slutstegen.



Om nu inte detta fungerar så har du en fläkt som med varierad framgång kan kyla ditt övriga bohag.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:40:09  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
PS. Neriks, jag förstår din förtret men drar mig smålendes (med respekt) tillminnes dina funderingar om fläktkylda slutsteg. inget ont menat, glimten i ögat du vet : )

martinson,

Ingen fara Värmeproblemen löste sig bara jag fick möblera om lite



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:48:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, vad händer om du låter basarna spela mot väggen,
eller mot hörnen?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:56:59  Show Profile Send pricer a Private Message
Fyhr:
Jag tycker Papst 80mm 12db avger ett svagt malande oljud. Zalman 80mm med ett motstånd är ett bättre och billigare val fast helst en större fläkt, till exempel en 120mm som man kör tyst med ett motstånd.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:57:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Jag vet faktiskt inte ... Basarna kräver en del jobb att flytta runt så jag får väl prova någon gång då jag är lite piggare

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/12 :  00:09:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja fr knopen tjatar ju ibland o återkopplingen till rummet osv.
och wilson hade en modell där en stor pexiskiva satt framför elementet
så det skulle ge bättre återkoppling bla bla bla..

kanske vore nått att testa, sätta en skiva 5cm framför basarna,
eller mot väggen och sedan ställa lådan mot..

man kan ju iaf testa

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000