HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på Extremt väljudande RIIA rör DIY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:52:54  Show Profile Send HPW a Private Message
Är det ngn som har tips på rör RIAA som man kan bygga själv som matchar det bästa som går att få tag på

Rundgång & Omgång

Edited by - HPW on 2003/08/03 11:47:13

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/02 :  08:28:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Loesch´s eller Allen Wright´s RIAA.
Dom låter extremt, snuskigt bra. Det finns en uppsjö varianter bland inbitna rörfreaks.
Kopplingscheman finns på webben:
Loesch: http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/projects/toccata/Toccata.html
Wright Single ended: http://www.vacuumstate.com/images/FVP5A.gif
Wright Balanserad: http://www.vacuumstate.com/images/RTP3C.gif
Rescension av Wright´s förförstärkeri: http://www.tnt-audio.com/ampli/vse_fvp5a_e.html
Det är en fördel att använda mycket branta rör i första steget och
köra dessa med hög tomgångsström, särskilt om man har MC-pickup.
(417, 437, EC8010 m.fl.) Detta ger bättre lågnivåupplösning. J-Feten
hörs inte, du får rörets karaktär; men lågt brus. Wright klarar MC
i två förstärkarsteg vilket är bra. Den balanserade kan ta MC i
ett förstärkarsteg vilket är unikt vad jag vet i rörkonstruktioner.
Se också: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16521
Eventuellt: http://www.hififorum.nu/forum.asp?FORUM_ID=26


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/02 09:01:55
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/02 :  09:19:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
quote:
Loesch´s eller Allen Wright´s RIAA.
Dom låter extremt, snuskigt bra.
Berätta under vilka förgållanden du har hört dom.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:25:23  Show Profile Send HPW a Private Message
Tack Bernt

Toccatan ser intressant ut är rören svåra att få tag i ?

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/03 :  02:27:58  Show Profile Send flintan a Private Message
Tyvärr... måste bara säga..
En väldigt dålig förkortning, men det heter DIY... Do It Yourself...
Jag vet. Väldigt dålig... Låter som nån OK mack.....

Edited by - flintan on 2003/08/03 02:29:07
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  10:42:32  Show Profile Send time a Private Message
Gillar speciellt strömregleringen på glöden, ett måste !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:08:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Problemet med Loesch-steget är väl främst att man måste ha offrat till rörguden för att komma över rören. 5842... finns det överhuvudtaget? Seriöst, alltså, det är en jätteintressant RIAA-krets den här Toccatan, men vem kan egentligen bygga den?
Vet någon? Bernt Jansson? flint?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:09:07  Show Profile Send HPW a Private Message
Kanske ngt att att modifiera glöd regleringen med
http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:45:38  Show Profile Send time a Private Message
Det är inte omöjligt att bygga en Loesch RIAA, det är inte svårare än något annat och rören finns, köpte 10 st själv från Demostenes i Norge för nåt år sedan, även en del Italienska firmor har dem. Vad som kan vara svårt är jordningen men schemat är ju mycket bra ritat, börja bygg !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:58:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
tack för demostenes, time! Jag hade missat att titta där. Då kanske det kan bli något av ändå...
På vilket sätt kan jordningen vara svår?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:15:18  Show Profile Send time a Private Message
Nja, svår och svår, det brukar vara det som många snubblar på, själv glömmer jag ofta något. Glöm inte att vårt Broderland inte är med i Gemenskapen och tullen vill gärna ha några spänn så det kan bli smidigare att ta de små liven från Italien eller Tyskland.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:01:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har nu en variant på Wright med SK170 och 5842-rör i första steget, ECC88 i andra. Mitt fjärde RIAA-steg, låter mycket bättre än alla de andra jag byggt. Jag har också 5842-rör om någon skulle vara intresserad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:13:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Bernt, du har PM. Jag köper gärna 5842 av dig!

HPW:
Tja, inte ser T.Loeschs Toccata-glödströmsreglering så jätteavancerad ut. Han snackar om strömreglering istället för spänningsreglering, något som jag med mina begränsade elektronikkunskaper har svårt att förstå vid en närmare titt på hans kretsschema. Det ser ut som vanlig spänningsreglering? Rätta mig gärna om jag har fel.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:45:32  Show Profile Send time a Private Message
Det är en strömreglering som bestäms av motståndet, funkar bra och ger röret en bra start på dagen utan strömpeak. ljudet känns också bättre (flummigt va !) Man kan göra det i flera steg, kolla på Tom Ronans lösningar, användbart på DHT

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:53:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har strömreglering till småsignalrören i min OTL, det gör bra start
som du säger. Rören "flashar" inte då man slår på strömmen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/04 :  01:31:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
time:
quote:
Det är en strömreglering som bestäms av motståndet

Tackar, då fattar till och med jag...

HPW: Hoppas tråden fortfarande är av intresse för dig! Det är inte min mening att agera tråd-kapare. Men jag har smärtsamma erfarenheter av ett tidigare rör-RIAA-bygge, som stupade bland annat på mindre optimal PSU-konstruktion.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  01:39:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är riktigt. Nätdelen är A och O. Är nätdelen inte
bra så blir det andra inte bra heller. Är någon intresserad
skulle jag kunna skicka kopplingschema på Wrights superreg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:57:53  Show Profile Send time a Private Message
Man kan nog utan att rodna säga att nätdelen är i signalvägen lika mycket som någonting annat och jag tor att det är anledningen till att reglerade nätdelar inte funkar så bra i försteg, fler komponenter= sämre ljud. Loesch RIAA verkar vara mycket genomtänkt, ska nog prova när vintern kommer och vinylskivorna ropar på mig.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:05:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Reglerade nätdelar är ofta ett tvisteämne. Jag har tills nu funnit att
de dödar musikaliteten, ger ett livlöst (om än tystare) ljud. Därför har
jag alltid återvänt till nätdelar med endast passiva komponenter. Men nu
har jag hittat en strömreglering som fungerar, Wright kallar det superreg.
Det är en konstantströmkälla som följs av en snabb shuntreglering.
Det var något annat: Musikaliskt, levande och skyhög boogie-faktor.
Rekommenderas varmt!! I synnerhet basen förbättrades.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:49:58  Show Profile Send HPW a Private Message
ZIX inga problem med dina inlägg

Min lilla tråd visar på att man först har spänningsreglering med 317 därefter så har man en shunt som ligger parallellt med glöden.

Jag har läst att shuntreglering ska vara mumma för ljudet men här verkar det även som man kan få ner bruset. Har ngn testat? eller har ngn synpunkt.

Jag har tittat på Toccatan som verkar intressant att bygga som ett höst projekt.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:57:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Spänningsregleringen jag pratade om är för hela RIAAn.
Anodspänningen alltså. Shunten har ingenting över huvud
taget att göra med glöden. Glöden har egen strömreglering.
Jag har testat detta och bruset är MYCKET lägre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:28:39  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
The way around this I have found myself is to use Current-Regulated heaters instead of Voltage Regulated types. When fed with a reasonably well filtered and low noise DC (as shown above), the sound is superb and noise is non-existent. The Heater-Regulators for one Channel are shown below.
Precis under detta finns en bild med 3 st 317T som ska reglera spånningen till Filament dvs glöden min take var att ev utvidga med att lägga en strömshunt över enligt artikeln men det kanske är overkill naturligtvis måte man räkna om lite och sätta dit en trissa som klarar strömmen / effekten

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:46:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst kan man göra så. Men glöden tror jag inte är så stor fara med
att man ska behöva vara så drastisk... Fast som du visar det här
används 317 inte som konstantströmkälla.
Ofta "parkerar" man glöden ovanför jord också. Jag har lagt min på +30V.
Detta skall tydligen kunna hjälpa mot brum i vissa fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:20:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Ofta "parkerar" man glöden ovanför jord också.

Just det, med hjälp av motstånd från B+, det kan man se ibland på strömförsörjningsscheman.
Är det lite för analt att undra om du då placerar motståndet nära trafon/första glättning eller från B+ nära själva rören?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:25:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"analt"... Hmmmm. Jag förband glöden med en 30+ för strömförsörjningen till en spänningsreferens på superreggen. Stabbad med 317. Men det är inte så nära rören rent fysiskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:30:11  Show Profile Send HPW a Private Message
Är det ngn som vat vart man kan få tag i dom rekomenderade motstånden och kondensatorerna i Toccatan ex vis Holco metalfilms motstånd. Hur viktigt är det att man håller sig till rätt märken. Vet av erfarenhet att olika kondensatorer i signalvägen kan påverka ljudet rätt mycket och det tar massor av tid att hitta rätt. Helst om det finns i sverige

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000