HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket HiFi magsin
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:26:14  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag undrar vilken Hi Fi tidning som är bäst och varför.

Jag tycker HiFi+ och steriophile är läsvärda pga utbudet av apparater och tester, inga svenska tidningar kan mäta sig mot dessa.

HiFi musik får plus för att dom har en bra avdelning om musik. Deras tester är svåra att tyda

Finns det ngn bra DYI tweaking tidning ngn kan rekomendera


Rundgång & Omgång

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/02 :  01:01:47  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En annan tidning som är helt ok är The Absolute Sound(TAS)den är dock dyr att prenumerera på.Stereophile är också helt ok den är mycket billigare också att prenumerera på.
Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/02 :  03:56:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker Hifi+ och Hifi News är bra..Fina tester och bra skribenter...

Stereophile är lite i händerna på annonsörer och leverantörer och har lite för vinklade skribenter..

Hifi&Musik är en tidning som inte lever upp till vad dom skulle kunna vara..Låg kvalitet på tester och texter !! Man skulle lyssna lite mer på sina läsare så skulle man kunna göra en intressantare tidning för alla...

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/02 :  04:07:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker även att What Hifi? är en bra tidning!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/02 :  04:12:22  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Skulle det inte vara för ärkepuckot Ken Kesler skulle HiFi News vara helt OK. Stereophile är nog min favorit.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/02 :  04:24:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo, Ken Kessler är nog den sämsta hifijournalisten i världen, lita ALDRIG på vad han säger !!!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/08/02 :  09:42:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Tycker själv om Stereophile. Bra och djupgående artiklar/tester.
Köper även Hifi news. Och hifi Choice lite då och då.
What hifi håller jag mig bort från däremot..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/02 :  09:59:51  Show Profile Send Gebex a Private Message
Finns det någon tidning som är bra och som inte tycker att allt är helt OK när det testar grejer? Jag tycker att de tidningar som finns på svenska har den tendensen.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:41:40  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Finns det någon tidning som är bra och som inte tycker att allt är helt OK när det testar grejer? Jag tycker att de tidningar som finns på svenska har den tendensen.


What hifi är väl ett utmärkt exempel på detta. Även fast testet tyder på att det är det sämsta de hört, så hittar de alltid någonting positivt med produkten;
-"fjärrkontrollen var ergonomisk iaf .jaja, 3 av 5 möjliga"..

nävars, alla tidningar är väl rädda om sina reklampengar,..engelska tidningar i synnerlighet. Man måste lära sig att läsa mellan raderna. Vilet jag nog inte kan än..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:48:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det gäller att läsa mellan raderna....
När man läst en viss hifi-tidning ett par år så har man mer eller mindre "lärt känna" några recensenters stil. Då brukar man ofta kunna luska ut om personen i fråga verkligen tycker om det testade objektet. Sen ska man givetvis ta allt med en nypa salt ändå!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:51:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
nu verkade det kanske som jag kopierade sampix text lite grann, men tydligen skrevs inläggen ungefär samtidigt, sorry.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:24:59  Show Profile Send sampix a Private Message
hifirocker; Vi hade snarlika synpunkter dessutom

Men samtidigt är det så svårt med dessa tester,.. person 1, 2, 3 tycker aldrig samma om en produkt. Sen kan man blanda in andra faktorer som kringutrustning, objektivitet, långsiktigheten m.m.

Missförstå mig rätt nu, jag älskar att läsa hifi-tidningar..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:30:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Så gott som alla tidnigar lider nog av "annonssyndromet", man får läsa mellan raderna.

Men jag håller med HiFi+ synes vara en trevlig tidning.

Bravo
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:02:03  Show Profile Send Lelle a Private Message
Finns engelska "Audiophile" kvar? Den var bra.

Den tyska "Stereo" är också ganska bra (tror jag) - problemet bara är att jag inte fattar tyska, blir mycket titta på bilder och kolla specar samt försöka fatta det lilla som påminer om svenska ord.

Annars så skall man aldrig gå på vad en recensent skriver, utan bara ta det som en fingervisning och kolla data på produkten, byggkvalitet etc. etc.

Think different.

Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:23:55  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Jag har inte hittat någon tidning som utmärker sig som så mycket sämre än någon annan. Alla tidningar tycks ju emellanåt komma ut med ett ointressant nummer. Dessutom gäller det ju att ta testerna med en nypa salt. Det är ju i alla fall den egna smaken som avgör om det låter bra eller dåligt.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:50:47  Show Profile Send Dimitri a Private Message
1) Jag tycker att TNT nättidning är läsvärd. (TNT=The Naked Truth). De är haelt oberoende av reklam och (förhoppningsvis) annat inflyttande. Man får det ta onda med goda, dvs deras preferenser i fråga vilka apparater de tar till testning, oas är det en hel del tillverkare som inte vill sända sina apparatter till de för test.
2)Engelska Hi-Fi World är en hederlig tidskrift. De håller sig dessutom med utmärkt DIY supplement varje månad. Worldaudiodesign är en avknopning från tidskriften.
Dimitri
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/02 :  21:18:53  Show Profile Send matson a Private Message
Image Hifi gillar jag! Kirurg bilder på apparaterna och så är texten på tyska, så jag orkar inte försöka förstå vilka superlativer dom dränker produkterna i.

Stereophiles tester av högtalare gillar jag också.

klang & Ton mäter på en massa element varje vecka och det kan ju också vara kul.

Mvh
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/03 :  00:27:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jaså? Alla tester jag läst i tidningen har varit raka tycker jag, har sett sågningar som ingen svensk tidning skulle drömma om..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/03 :  00:28:39  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmmm..Verkar inte fungera när jag ska citera nån..Jo, annonser lever ju alla dessa tidningar av, och jag har märkt att Whathifi har en tendens att höja alla sina inhemska märken till skyarna...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/03 :  01:07:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag tycker hifipressen borde anamma ett betygssystem med absoluta nivåer som innefattar fastställda kriterier man kommit överens om.
Låt oss säga.
1: Lowfi, ej godkänd.
2: Godkänd hifi.
3: Bra hifi (här kommer nog de flesta att hamna).
4: High-end.
5: Referensklass (bara de yppersta komponenterna platsar här).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:43:54  Show Profile Send Lelle a Private Message
Skall betygen vara oavsett prisnivå? >100000SEK Slutsteg kan hamna på betyg 1 och <5000SEK högtalare i betyg 5 (inte speciellt trolig men ändå).
Har inte tyska "Stereo" ett betygssystem med 100 som högsta betyg? Där kan man se att billiga grejor oftast hamnar lågt (lägre) o tvärtom.

Think different.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:09:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Priset är inte relevant. Prestanda är allt. Prisklasser kan ju vara bra för konsumenten och handeln. Då vet man vilka produkter man har råd med och handlaren kan paketera produkten på rätt sätt.
Men när hifimagasinen testar högtalare för 10 och cd-spelare för 3 säger det mig ingenting om vad den här produkten kan i absoluta termer. Eller hur!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:41:19  Show Profile Send crion a Private Message
Om du samtidigt gillar Hembio så kan jag rekommendera Widescreen Review.
För ett par år sedan fanns det en amerikansk tidning som hette AUDIO, den tyckte jag var väldigt bra, men den försvann från Interpress..

Jag tycker stereophile är kul när dem recenserar billigare apparater, såfort det blir dyrare grejer så kommer mycket parametrar förutom själva ljudkvaliten in (annonsintäkter, egna preferenser etc..)
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  01:09:10  Show Profile Send Lelle a Private Message
Am. Audio finns inte längre (inte heller StereoReview).

Think different.

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/04 :  01:50:38  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jag gillar ken kessler! :D gillar hifi news..

what hifi tycker jag har changserat en smula.. den var roligare för ett par år sedan. eller också är det bara jag som vuxit ur den.. jag vet inte..

i övrigt läser jag väl de tidningar som jag tycker har roliga texter just för stunden.. prenumererar inte på något.. men läser high fidelity, hifi&musik + hemmabiotidningen på bibliotek.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/04 :  08:28:26  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag läser hifi och musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000