HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalartweak - Audiovector med flera...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:14:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag fick veta idag att diskantelementen på Audiovectors M3-högtalare dras fast med momentnyckel vid tillverkningen och att detta är ett sätt att finjustera ljudbilden på. Man kan nämligen påverka ljudkaraktären på sina M3 högtalare genom att antingen lossa eller dra åt diskantens baffelskruvar hårdare. Drar man åt hårdare får man lite mer detaljerat ljud och mer skärpa i toppen, lossar man så blir ljudet lite varmare och mer oprecist. Detta är kanske inte alltid önskvärt men beroende på rum och förstärkare så kan det få mycket positiva effekter. Jag har provat ikväll på mina M3 Super och det hörs skillnad, jag har dragit åt en del och ljudbilden har blivit högre och mer naturlig i mitt rum. Kanske är detta vanligt på många andra högtalare också (och kanske även välkänt bland er övriga?) men för mig var det en nyhet att det kunde göra en sådan klart hörbar skillnad.

(Observera att det endast gäller de yttersta skruvarna på diskanten (som fäster elementet i baffeln). Skruva absolut inte på de inre skruvarna som håller diskantens talspole på plats). Det är också viktigt att man antecknar vilket moment som skruvarna är åtdragna med innan man börjar ändra så att man kan återställa till originalinställningarna om man vill. Liten momentnyckel är kanske inte heller något som man har i verktygslådan hemma...

Prova på egen risk...



Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/08/02 00:17:30
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000