HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:08:45  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Hejsan!

Började fundera över diffusorer häromdagen. Vad för possitiv effekt har dessa? En diffusor sprider väll runt ljudet istället för att ge en vanlig reflex? varför vill man göra detta? Varför inte dämpa istället? Var brukar man placera diffusorer i ett vanligt lyssningsrum?

MVH

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:28:51  Show Profile Send Jodå a Private Message
Fördelen med en diffuserad reflex är att man slipper stående vågor, flutterekon o. liknande.
En bra idé är att diffusera de tidiga reflexerna på sidoväggana, samt bakvägg. Detta för att slippa den otäcka blandning av direktljud och reflekterat ljud som annars uppstår.

En annan anledning till att använda diffusor istället för enbart dämpning är att akustiken i rummet inte blir helt livlös... Man kan alltså diffusera mycket och ändå kan man umgås och föra normala samtal i rummet.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/02 :  09:32:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Glöm inte taket, det är ofta ett större problem än väggen där man kan ställa möbler och annat som bryter upp första reflexen.
Annars är ju diffusorer att föredra även på väggarna förstås eftersom man kan kontrollera reflexerna bättre.
http://www.diffusor.com/
Denna länk har nyttig info, och även produkter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:09:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
äggkartonger i taket kanske kan fungera bra?
Någon med erfarenheter av detta? Jag har ca 30 äggkortonger till förfogande.
(fick dem av bagarn i byn!)
Sen är det väl ett måste att täcka över dem med något snyggt, för det ser inte särskilt "estetiskt tilltalande". hehehe!
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:14:27  Show Profile Send Jodå a Private Message
Äggkartonger fungerar säkert bättre än inget, de är lite för symetriska dock... Men prova! Ett klart billigt allternativ.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:25:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jodå:

problemet är att det är svårt att få dem på plats utan att banka sönder taket!
Jag vill helst inte förstöra taket mer än nödvändigt. Vet någon hur man på ett skonsamt sätt kan få fast äggkartongerna utan att behöva spika fast varenda en.

Tejp funkar inte, det har jag testat förut!


mvh,
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:39:55  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Limstift kanske...

Njaä... Du kan ju alltid göra en ram eller limma dem på en träskiva så klarar du dig med endast 4 hål i taket.


...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:40:00  Show Profile Send Jodå a Private Message
Tja. Limma kanske, eller något... Kanske bygga någon sorts ramverk. Spänn upp dem med ett snöre som är fäst vid väggen. Då blir det bara några hål.

Hoppas du kommer på något!

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:44:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Har några Svanå diffusorer på väggen ovanför lyssningsplats är mycket nöjd med resultatet. Ljudet "ställer" sig mer i rummet. Har även några basabsorbenter Svanå där också dom gör att basen spelar mer musik, basgångar osv blir tydligare. Jag har investerat ca7-8 tusen på rummet (nytt och begagnat) dessa pengar på elektronik hade inte gjort bråkdelen av vad detta.

Ägg kartongerna kan du kanske limma på en playvood och skruva upp raket i taket.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:48:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
tack för alla tipsen, (trots att detta inte var min tråd från början!)

mvh,
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  11:49:36  Show Profile Send Jodå a Private Message
Svejk:

Produkter från svanå brukar vara trevliga...
Jag håller med dej. Rummet påverkar ljudet otroligt mycket. Och det är en mycket klok investering att satsa några tusenlappar på.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:07:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Själv har jag skaffat två st tubetraps från PAC (här på forumet) och det ger en klar förbättring.
Basen blir mer jämnt återgiven, djupbasen kommer fram tydligare och de stående vågorna är inte alls lika påträngande som förut. Hela ljudbilden upplevs som mkt mer homogen.
Nu kan jag inte leva utan dem.

En sak som är bra är att dom förmodligen hänger med ända tills avlider, det är ju bara en "möbel" och det är inget som slits ut eller blir sämre med tiden. Så dessa lär man alltid ha med sig, vilket rum anläggningen än kommer stå i!
Akustiken bör man verkligen lägga pengar på om man vill få ut maximalt ur sin anläggning.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:15:05  Show Profile Send svejk a Private Message
En diy variant av absorbenter/diffusorer är att tigga åt sig papprör hos en matthandlare är 2 meter höga 12-13 cm i diameter. Rören kan sedan kläs med tex sådant där akustikt skummgummi modell ägg kartong som sitter i högtalare. Funkar inte lika bra som "riktiga" grejer men det blir ju billigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:16:43  Show Profile Send Jodå a Private Message
Det ska man... Det största problemet med akustikförbättrande åtgärder är waf. Spelar ingen roll hur snygga saker man kommer dragandes med. De är alltid "för stora"...
Nåja det ordnar sig nog. Får bygga kamouflerade varianter.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:50:43  Show Profile Send dax a Private Message
Du kan väl lägga äggkartonger lite omlott så behöver du endast fästa de övre!

Under det glada 80-talet använde man ofta äggkartonger i replokaler. Tanken var nog mest att dämpa ljudet och minska ekoeffekten. Om det funkade vet i fåglarna!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/02 :  18:02:08  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Detta kanske är nåt för nån här?
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=84542&forum=8

Ska själv lägga ner en del pengar på det sen när jag byter lägenhet, välinvesterade pengar som sagt.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:42:41  Show Profile Send n/a a Private Message

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/02 :  22:06:51  Show Profile Send Jodå a Private Message
Man akn använda sig av papprör. Delar man dessa på mitten ock sätter på väggen får man en viss diffusion. Fyller man dess med lite glasull och sätter dem med en liten distans till väggen får man också en liten basabsorbent. Billigt men hyffsat bra!

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/02 :  22:46:37  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Bygga riktiga diffusorer är ju kul att sitta och pilla med, men vilka frekvensområden ska man inrikta sig på om jag t.ex. skall satsa på taket? Är det bara diffusorns form som spelar in, eller är det även vad som finns bakom? Om inte så borde det ju vara lätt att göra dem rätt så lätta, eller? Jag får nämligen inte skruva i mina väggar...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:50:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Under det glada 80-talet använde man ofta äggkartonger i replokaler. Tanken var nog mest att dämpa ljudet och minska ekoeffekten. Om det funkade vet i fåglarna!


Det är klart det funkar!
Jag spelar själv i ett band och i vår replokal har vi klätt alla väggarna och även taket med äggkartonger med stora svarta lakan som täcker dem.
Ser estetiskt ok ut och ger mindre eko samt mer definierat ljud.
ljudet blir ofta alldeles för hårt och vasst utan äggkartonger i en replokal.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000