Author |
Topic |
|
IOS
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 12:06:18
|
Jag funderar på att inhandla en styck mp3-spelare med 512mb minne. De första spontana frågorna jag ställer mig själv vid valet av spelare i denna djungel av olika tillverkare är.
1. Bygger alla dessa spelare på exakt samma teknik (skillnaden ligger endast i Designen)?
2. Använder sig alla dessa spelare av samma decoder (i datorn finns det ju ett antal olika decodrar att använda sig av som pluggins i tex. Winamp)?
Är det någon som sitter inne med kunskap även detta ämne även om det inte har med "fin HiFi" att göra.
Synpunkter både på tekniska skillnader samt mer subjektiva lyssningsjämförelser uppskattas. |
Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:21:09 |
|
IOS
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 17:33:04
|
Är det INGEN som köpt eller testat olika mp3 spelare, kom igen nu. |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 03:09:50
|
Det första du ska se till är vad du ska använda den till, att koppla den till en fast anläggning är väl inte så bra ur hifi-synpunkt, Mp3 är ett format som komprimerar bort en del av ljudet, därför låter det inte lika bra som CD:n. En sida som har ett par tester av Mp3-spelare är www.sweclockers.com |
Norrlänning |
|
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 08:39:27
|
Mina egna åsikter är att Apple Ipod låter rätt bra för att vara en MP3-spelare.
Med 30GB versionen som jag själv har kan man köra med Wav-låtar eller Mp3 komprimerat med 512kb/s.
Helt ok för portabelt ljud.
Och vill man sedan koppla in den till ljudanläggningen hemma, så går väl det bra, men för slölyssning isåfall.
Skulle kunna tänka mig att minidisc är bättre rent ljudmässigt, men det är så stökigt att hålla på med en sån tycker jag :)
http://www.apple.com/ipod/
MVH patrik
|
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 10:46:38
|
pwrdesign: vad har du för encoder som kan koda i 512Kb/s? De jag har sett har varit upp till 320Kb/s om det inte varit vorbis ogg. |
www.selleri.de
|
|
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 12:01:41
|
Jag har nog misstagit mig, stämemr det du säger. Har mest kört med wav.
256 är nog max.
Har dock en kompis som gjort sin egen decoder, som komprimerar til 512. |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
|
SubZer0
Member
132 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 12:12:19
|
Om jag inte misstar mig så har dom en test på portabla spelare i förra numret av H&M. Och iPoden fick best ljud betygpå MP3 sidan medans SHARP fick bäst ljud på MD sidan. |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 12:35:57
|
Ogg vorbis är ett riktigt bra format i jämförelse med Mp3, jag tycker själv att fler spelare skulle stödja det, ljudkvalitén är ljusår bättre. När kvalitén ligger på kring 320Kbps så kan man dock inte skilja ogg och mp3 åt på många punkter, i så höga bitrates är de nästan likvärdiga. |
Norrlänning |
|
|
DJ Johan
Member
163 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 15:20:11
|
jag hade inte satsat på så dyra grajor... själv köppte jag en 100 megs mp3 spelare i sommras... den låter kankse inte fantastiskt om man ska ha den o köra på stereon, men då kan man ju lika gärna bränna ut de på skivor, förutsatt att man har en bra brännare...=P,,, men man har kanske ändå inte världens bästa hörlurar heller om man ska lyssna på mp3, kör man med inbyggt minne ist för CD så är de väll för att man vill kunna ha den nära till hands när som helst.... o då vill man kanske inte släpa runt på ett par skitstora hörlurar, utan man använder snäckor... och slälv har jag allri hört ett par snäckor som låter bra...och då kan de ju kvitta va man har för spelare... jag hade köppt den billigaste jag kan hitta och satsat på en bra brännare alt. en bra cd spelaer till stereon ist..... |
|
|
|
Topic |
|