HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Antennfråga...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/01 :  09:20:05  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hej!

För nåt år sen höll jag på och labba och slabba med radioantenn hemma men kom fram till att det inte blev bra mest beroende på att tunern - en cirka 20 år gammal Luxman - inte hängde med längre så hela projektet lades på hyllan.

Nu har jag kommit över en betydligt nyare och betydligt bättre tuner, en Harman Kardon TU 940 (Hej, AKA! ). Den verkar vara känslig och bra, den funkar faktiskt riktigt bra även med trådantennen som följer med.

Nu till mitt dilemma. Jag får med trådantennen in de stationer jag vill lyssna på, dock inte alltid brusfritt. I alla fall inte så brusfritt som jag vill ha det, skulle bland annat vilja kunna spela in från P2 vilket inte går nu. Jag har testat med en "riktig" inomhusantenn som ska vara riktigt bra men det blir faktiskt inte bättre med den (tjocka stenväggar gör väl sitt). En utomhusantenn är inget alternativ just nu i alla fall av olika anledningar. Jag kan även ta antennsignal via kabeltvnätet och får då brusfritt men där finns inte alla stationer jag vill ha (bland annat närradion).

Så därför undrar jag: jag skulle vilja ha både trådantennen OCH kabelantennen anslutna, går det att lösa? Kan jag ha båda via nån form av T-koppling? Eller finns det nån typ av omkopplare? Eller...? Det finns bara en antenningång på tunern...

/P

rqu
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/08/01 :  10:46:15  Show Profile Send rqu a Private Message
Min erfarenhet av radio via kabel-tv är att det låter riktigt illa. Tror att det beror på att kabeltv-bolaget måste återsända kanalen på en annan frekvens än den vanliga för att inte få problem med instrålning från det vanliga FM-bandet. Brusfritt blir det, men ljudet brukar inte vara mycket att hurra för...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:14:17  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jo, det är frekvensomvandling inblandat, det vet jag...

Åh, vad jag längtar tillbaka till den tiden när det fanns en centralantenn på taket på huset rakt av; den var så bra att jag ibland fick in norska FM-sändare! P1-P4 lät kanon! Suck... Får väl experimentera vidare...

Kan man göra en trådantenn som inte är T-formad? Utan bara en lång tråd? Om det går, hur lång ska den vara? Vilket material? Jag frågar därför att en sådan skulle vara lättare att placera rent estestiskt.

En annan fråga, skulle en antennförstärkare vara ett alternativ? Dvs, min "bra" inomhusantenn plus en förstärkare?

/P

Edited by - Per Berger on 2003/08/01 11:23:37
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:52:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Den bistra sanningen tycks vara att det enda som är bra är en utomhusantenn, helst riktad och roterbar med fjärrkontroll.
Jag har också dålig erfarenhet av radio via kabel-tv. Signalstyrkan var hög men kvaliteten desto sämre. Har ingen erfarenhet av radio via satellitmottagare, kanske kan vara något? Men kräver också utomhusantenn.
Jag har provat en s.k. bra inomhusantenn, Godar, men den var inte bättre än en bandkabel.
En lång tråd är inget alternativ eftersom den inte är anpassad till den våglängd FM-sändningarna har. Funger dock bra för AM!
Möjligen kan whip-antennerna från Fanfare och Magnum Dynalab vara litet bättre. De består av ett smalt spröt som diskret kan placeras utomhus, t.ex. på en balkong. Om man hittar en sådan punkt med bra mottagning där den kan placeras, så bör det bli bättre.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/01 :  13:10:44  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK, får kolla det här med utomhusantenn... Men OM jag ändå vill använda kabeltvuttaget (ska testa hur det låter), hur är det då med min första fråga, dvs 2 antenner?

/P
Go to Top of Page

rqu
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/08/01 :  13:17:08  Show Profile Send rqu a Private Message
Det är nog ingen hit att försöka koppla ihop kabeltv och en vanlig antenn, man försöker ju ha en kabeltv-antenn så skärmad som möjligt för att inte få in yttre störningar! Beroende på vilken typ av kabel-tv du har kan det tom. kanske påverka grannens bild...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000