HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DACen i Allt om elektronik, 2001 nr 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/31 :  23:47:28  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
...nån som vet nåt? Jag är inte nöjd med min CD-spelara och en ny DAC skulle vara bra. Multibitare är ett krav. Har funderat på M-audios superDAC. Eller nåt begagnat. Så kom jag av en slump över schemat till en mycket bra DAC med 20-bitars Burr Brown kretsar. Nackdelen med den är att jag inte har någon kretskortlayout eller dataprogarm för att göra en... Annars skulle man få en riktigt högklassig appart för en materialkostand på kanske 1200 spänn. Motsvarande grunka i handeln skulle bergis kosta över 10kkr. Men nu har jag snokat upp att tidningen allt om elektronik har haft en DAC i nummer 3 2001, den kanske kan vara nåt?

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/31 23:47:47

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/01 :  09:01:50  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Mönsterkorten kan du köpa färdiga styckvis från Elektor Electronics (http://www.elektor-electronics.co.uk/). Kortet kostar 21.20 pund och GALen som behövs kostar 8.15 pund.

I den engelska utgåvan skall du titta efter Januari/2000.

/Thomas Lövskog

Edited by - TLovskog on 2003/08/01 09:02:20
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/08/01 :  09:44:59  Show Profile Send jonasz a Private Message
Någon som har byggt denna och kan uttala sig om hur den låter? Den verkar onekligen intressant med kvalitetsopampar (opa627) i analogdelen osv.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:39:59  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad använder den för DAC? Och vad är en GAL?
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:27:17  Show Profile Send TLovskog a Private Message
quote:
Vad använder den för DAC? Och vad är en GAL?


Den använder TIs PCM1704. Dock säger det nästan ingenting om hur ljudet kommer bli, och jag skulle välja DAdel lika lite efter DAC-typen som jag skulle välja högtalare efter hur många watt de tål.

Finns betydligt fler parametrar att ta hänsyn till.

GAL är en programmerbar logikkrets från Lattice. I en sådan har man ett antal ingångar och utgångar. Sedan programmerar man in boolsk-algebra och/eller statemachines efter önskad funktion. I detta fallet har den hand om att bl.a avkoda displayen som visar status och samplingrate.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:52:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan ju nämna att om man får till det så är TI's (före detta BB's) PCM1704 den bästa DAC som har sett ljuset i den mänskliga världshistorien! De3n är dock svår att hantera så det kan faktiskt bli bättre i slutändan med en snåltarms DAC som en vanlig AKM...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:15:45  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
OK, då är jag mer med i matchen. Kanske inte rätt grej för mig ändå då, display för samplerate är inte intressant för min del. Eller så kanske man kan ge fan i att motera deom delar som rör displayen. Jag ska försöka beställa en tidning så jag kan se mera om hur det hela är gjort.

Jag har schema på en DAC med BB PCM 1702. Det schema som BB har i dokumentationen för kretsen. Kan den vara nåt? Schemat är inte alltför komplicerat och det borde inte vara så svårt att göra en layout.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:23:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Borde inte vara alltför svårt men många duktiga misslyckas... Förvisso är det inte en förmögenhet som går förlorad om det inte blir helt rätt men det kanske inte blir så optimalt ändå. Just kombinationen av I/V-omvandling och snabba opampar är en delikat uppgift. Jag skulle inte vilja ge mig på den med mindre än jag hade lika gärnat kunna lägga de där pengarna på en häst som inte hade sprungit i mål men hade jag haft dem ändå så hade jag testat... men det kräver sin man för att lyckas helt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:33:29  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Varför inte prova på en clean 16-bits DAC med passiv I/V? Går att bygga för några hundra. Kolla på www.diyaudio.com

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:36:19  Show Profile Send Goffe a Private Message
Ok..Mr.Älg!
jag har byggt dac:en. Och e mkt nöjd!
Med den smalaste lödspets från Biltema så funkar det utmärkt och kräver lite tid vid lödning av PCM1704! Mitt funkade vid första starten!
Tip kanske är att köra utan CS8414 och GAl:en och kör direkt med deras uppsamplare CS8420! det blir nog inte så stora pris höjdningar också köper dac och uppsamlaren från tyskland. De kostar halva priset mot elfa och dessutom kostar frakten nog inte mkt(de e så små och söta)!

ljudet på verkar en hel del vilken typ av kondingar du använder i post-filter! jag har använt polystyren och glimmer..tycker att d blir bäst me glimmer(dock e de inga super-kvalitet)....ska senare testa Passlabs class A I/V (D1). har köpt en bult IRF610 och ska matcha den!

Om du snokar runt på de stora audio tillverkarna som Krell och SAT (cdfix) använder dem samma dac och uppsamlare!men priset

mitt gick på runt 2000kr men man kan komma billligare undan!

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:59:05  Show Profile Send A8 a Private Message
Har ni en bild på schemat?
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/06 :  09:55:06  Show Profile Send Goffe a Private Message
Tidningen finns på stats-biblan! (magasinerad)

Vill man senara bygga en 24/96 uppsamlare så finns ytterligare bygg projekt och en digital volymkontrol som dämpar den digitala filtret DF1704.(volym och balanskontroll)

har även byggt den digitala volymkontrollet...var inte alls komplicerad. (gjorde kortet själv)

håller på med uppsamlaren...plus andra projekt!

ljudet!Har tyvärr inte haft så många spelare eller dac, men en påtagligt skiljnad e djupet i ljudet eller 3D. Och tycker den låter minst lika bra som andra dyrare spelare i affären....

Man kan ju alltid bygga vidare till man får den perfekta ljudet och bygg glädjen är en del av tjusningen. Den driver oss DIY:are vidare på jakten på den perfecta ljudet
Go to Top of Page

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/06 :  11:23:27  Show Profile Send jp a Private Message
Goffe:
Var från Tyskland köpte du DAC:en?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000