HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skicka till Norge utan sv. moms.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2002/08/17 :  21:07:48  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej!

Hur skickar man enklast och billigast något till Norge utan att mottagaren skall behöva betala Svensk moms?

Mvh

Affe

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/17 :  21:50:49  Show Profile Send Bland a Private Message



"Hur skickar man enklast och billigast något till Norge utan att mottagaren skall behöva betala Svensk moms?"



För ett antal år sedan sålde jag ett slutsteg till Norge. Han som köpte eländet bodde i Trondheim. Han hade ingen lust att betala norsk moms. Vi gjorde så att jag skickade paktet till posten i Storlien mot pf. Han tog gratis bussen (jo, dem har det. Gränshandel.) till Storlien och hämtade paketet. Momsen försvann ut genom fönstret rakt ner i fjorden.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/17 :  23:58:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ett tullnedslag på tillbakavägen och hela härligheten skulle blivit beslagtagen eftersom den inte var intullad på vanligt vis samt norsk moms lagd ovanpå.

Och nej, man kan INTE i efterhand säga: OK, men jag betalar väl nu då...

Norska statens egendom plus en tusing i böter.

Bättre råd tack.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/18 :  00:17:14  Show Profile Send Bland a Private Message

quote:

Ett tullnedslag på tillbakavägen och hela härligheten skulle blivit beslagtagen eftersom den inte var intullad på vanligt vis samt norsk moms lagd ovanpå.

Och nej, man kan INTE i efterhand säga: OK, men jag betalar väl nu då...

Norska statens egendom plus en tusing i böter.

Bättre råd tack.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -




Valet var inte mitt. Valet var köparens dvs jag tog ingen risk. Att fuska medför alltid en risk. Jag personligen skulle aldrig krångla med det, men frågan gällde hur man skickar något till Norge utan att köparen skall betala moms dvs fusk. Hurvida man skall göra detta är något man skall fundera över då fusk kan straffa sig.

Det går inte att ge några bra råd om man skall lura någon.......

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/18 :  07:41:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, jag förstår hur du menar Bland. Om man skall ge ett generellt råd i affärer med Norge om man vill sälja en pryl så är det väl just detta: Priset gäller hämtad vara i Sverige. Hur den norske köparen väljer att hantera tullar och moms är hans problem.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/18 :  09:48:51  Show Profile Send Timbre a Private Message


Detta gäller enbart handel med obegagnade prylar alltså.
Eller.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/18 :  09:58:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nepp, min begagnade förstegsskönhet finns nu i Oslos förstäder, inköpt på statlig auktion efter en famös blunder av mr sladd som körde rätt igenom tullen utan att klarera alla papper först.

Beslagtagen utan ersättning.

Dessutom 1000 norska i böter.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/18 :  10:07:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Affe:

Din ursprungliga fråga gäller förmodar jag försäljning via en firma som du äger.

Du skriver då en vanlig faktura, drar ifrån momsen med specen: export till Norge varför momsen avdrages".

Den norske kunden visar så upp fakturan i den norska tullen och betalar norsk moms på grundbeloppet. På så vis köper han prylen utan dubbel moms och du behöver inte betala moms som du inte fått in och revisorn blir nöjd.

Sedan har jag hört att det i den undre världen förekommer sådan skumma typer som skriver ned värdet betydligt, t ex: defekt demoexemplar till 20% av nypris, drar av momsen på det och så blir det lite lättare för den norske kunden i tullen. Det "riktiga" (resterande) beloppet tas via andra namn genom en bankinsättning. För att inte tala om hästar som är halta ungdjur på ena sidan gränsen värda 3 lappar och lovande tävlingsämnen på andra sidan för 130 lappar...

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/18 :  10:12:51  Show Profile Send matson a Private Message
Men har man verkligen momsplikt om köper begagnat?
Jag menar att om man köper nya grejor så behöver man ju bara betala moms i ett land.
Är inte skandinavien någon typ av tullfri union, eller får man inte ta in nånting i Norge(och isåfall, varför är det så förbannat mycket norrmän som köper mat i Strömstad?)?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/18 :  10:29:53  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Jo, jag förstår hur du menar Bland. Om man skall ge ett generellt råd i affärer med Norge om man vill sälja en pryl så är det väl just detta: Priset gäller hämtad vara i Sverige. Hur den norske köparen väljer att hantera tullar och moms är hans problem.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -




Jag håller med dig.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/18 :  10:43:11  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Men har man verkligen momsplikt om köper begagnat?
Jag menar att om man köper nya grejor så behöver man ju bara betala moms i ett land.
Är inte skandinavien någon typ av tullfri union, eller får man inte ta in nånting i Norge(och isåfall, varför är det så förbannat mycket norrmän som köper mat i Strömstad?)?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"




Färskvaraor för privatbruk har ingen moms. Precis som en viss mängd alkhol. Kapitalvaror har alltid moms oavsett om de är beg. eller nya. Även inom EU finns det momsregler. Huvudregeln är att vi ska betala moms i det landet varan köps t.ex England. Om det engelska företaget har exporterat över en viss gräns (jag tror det är 350 tusen) skall det företaget momsregistrera sig i sverige och betala moms här dvs momsen i England skall dras av (17%) och momsen i sverige skall läggas på. Hur tullen kontrolerar detta vet jag ej då tullpersonalen inte bryr sig om annat än tobak, alkhol, narkotika och annat olagligt. Eller?? Det bästa är att jag som köpare har inget ansvar för om hur företaget betalar moms. Om något blir fel så är jag alltid oskyldig. Det är företaget som skall hålla ordning på reglerna ( Självklart är det min skyldighet att hålla ordning på reglerna om jag har varan i bilen när jag passerar tullen) Det finns regler för allt.

Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2002/08/18 :  18:47:56  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej på er!

Tack för era svar. Även om jag har en firma så tänkte jag sälja "prylen" privat, den är begagnad och kunden ville slippa betala moms.

Det blir inget av me de ändå så det har löst sig kanske till det bästa...

Mvh

Affe



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000