HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PWM-förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/30 :  22:51:23  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Hur bra är sånna egentligen? Fördelen verkar vara extremt hög verkningsgrad. Men hur det med nckadelar? Är det någon skillnad på "class D" och PWM-förstärkare? I så fall hur fungerar en class D?

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/30 :  23:32:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tror att det är samma sak. Jag undrar om inte den av vissa så hyllade NAD 208 är en sådan konstruktion (till skillnad från alla andra NADar, såvitt jag vet).
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:39:55  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Klass-D och PWM-förstärkare är samma sak. Fördelar förutom hög verkningsgrad är möjlighet till kompakt design, då de inte behöver stora kylflänsar, nätdelen kan ju göras mindre för en given uteffekt pga verkningsgraden. Rätt konstruerade kan klass-D förstärkare uppnå riktigt låg distorsion och extremt bra kontroll av lasten.

Där är väl inga direkta nackdelar så, men är de "fel" konstruerade kan de lida av rätt hög distorsion... tror inte det finns några ute på marknaden idag som är direkta skräckexempel.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/31 :  01:01:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Magnuz: 208'an är en klass-G precis som så många andra NADar. Kallas på NAD-språk; Power Envelope. Principen innebär att man har två sänningsnivåer till utgångstrissorna där den läge används mest och där den högre griper in om det behövs mer spänning. Principen uppfanns av Hitachi på 70-talet om jag inte missminner mig.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:30:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Åhå, jag hade fått det hela om bakfoten. Vilka andra NADar använder den principen?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/31 :  12:03:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
I princip alla NADar använder det om de har lite mer kräm! Av de älder modellerna så hade nog alla som slutar på 00 det. 2100,2200,2400,2600 exempelvis (och då naturligtvis de integrerade förstärkarna som baserar sig på de slutstegen). De senare 214,216 och 218 har det också om jag har förstått det rätt och då borde s200 ha det men jag är inte hundra på det.

Principen är mycket enkel egentligen. Man har en nätdel som har lägre spänning och som utgångstransistorerna mats ifrån i alla normala fall men när man närmar sig utnivåer som i normalt skulle innebära att förstärkare hade klippt så kopplar man in en extra nätdel som ser till att drivspänningen till utgångstransistorerna höjs och däremed får man extra marginaler. Enkelt sagt så finns det två matningsspänningar som utgångstransistorerna använder sig av och växlar imellan beroende på vilken spänning som behövs vid tillfället.
Voffo gö man på detta viset?
Jo man kan ha en totalt sett klenare nätdel då den ena av de två matningarna belastas hela tiden men till en lägre effekt och den andra används bara sällan. Skulle man göra en nätdel som klarade av hela området så skulle den bli ungefär dubbelt så stor. Dessutom så påfrestas transistorerna inte så mycket då de inte har så stor spänning över sig hela tiden. Ger lägre kostnader där dessutom så kan kylflänsarnas storlek också reduceras vilket gör det hele ännu mer attraktivt!

Nu blev det inte så mycket om PWM men det kan nog Pabo mycket bättre än mig!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/07/31 :  12:26:10  Show Profile Send Avatar a Private Message
Nagref

Intressant, vilka fler tillverkare använder sig av den här tekniken?

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:58:34  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Thule använder nåt liknande i sin förstärkare med "Virtual Class-A" teknik.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:11:20  Show Profile Send j.persson a Private Message
Nagref:

NAD 214,216,218 och S200 har så vitt jag vet inte klass-G kretslösningen. De verkar vara konventionella klass-AB förstärkare, om än med inkopplingsbar mjukklippning.

Titta på relationen mellan kontinuerlig effekt (typ FTC el likn) och dynamisk effekt på den gamla 2000-serien och även 208 och de nyare så ser du vad jag menar.

Nad kallade väl klass-G för "Power Envelope" har jag för mig, en beteckning de inte använt sedan 214/216 introducerats, och inte heller för de senare 218/s200 (som båda bara är en förvuxen 216).

mvh
Jonas Persson

Edit: ett av styckena var totalt oläsbara...

Edited by - j.persson on 2003/08/01 09:08:08
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/31 :  19:59:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Klass D förstärkare förlorar lite värme. Eller lite av effeken går åt till värme därav mer pulver att driva högtalaren. Nackdelen är vad jag förstått något högre dist.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/31 :  21:44:34  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Nätdelen kan ju göras mindre i en klass-D förstärkare jämfört med en likvärdig klass-AB förstärkare och ändå få ut samma effekt i högtalarna. Är nätdelarna lika stora i de båda förstärkartyperna kommer klass-D förstärkaren således få mer dynamisk kraft till övers.

Distorsionen behöver inte vara högre i en klass-D, det kan till och med vara tvärtom. Bra klass-D förstärkare kan i vissa fall uppvisa distorsionsnivåer jämförbara med de bästa klass-AB.
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/01 :  09:08:31  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Till nackdelarna brukar man normalt räkna en sämmre linjäritet samt att rester av PWM modulationen finns kvar i utsignalen. Nu finns det en hel del trolleri man kan göra innan PCM->PWM delen och mycket forskning pågår fortfarande med olika addaptiva filer och algoritmer.

Dessutom är det betydligt värre att göra mönsterkortet för denna typen av förstärkare, speciellt mångkanalare. Har sett det knäcka även den bäste PCB ing. Höga strömmar och snabba switchningar. Det kräver ett gott arbete och lite mer påkostade mönsterkort än vad som är brukligt.

/Thomas Lövskog
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000