Author |
Topic |
|
Texianen
Member
286 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 19:46:17
|
Howdy folks
Är det någon som har låten 'Don't Let Your Right Hand Know' av och med sonny boy?
hör av er om ni vet något!!
tack på för hand |
|
|
Texianen
Member
286 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 22:32:00
|
ingen som har lite sommarblues? |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 23:23:00
|
Texaianen:
Du hittar den på "Keep It to Ourselves", Storyville STCD 4176 - prövat Amazon t ex?
Kanske lite Blind Boy Fuller, Johnny Lee Hooker, Howlin' Wolf, Bess Smith ... listan kan göras lång. Kanske "världens vitaste *****"; John Dawson Winter III - lite modernare, men j*kligt bra!
Ett annat tips, även om det kanske inte är riktigt den typen av blues som framförs av ovan nämnda artister, men - för guds skull - missa inte "Lady Sings the Blues". IMHO en av de absolut största jazzsångerskorna (om inte den främsta).
Happy Listening! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 23:25:38
|
hrm ...
Vissa ord är visst bannade ... 'säkta
"Lady sings the Blues" är med Billie Holiday (så klart). |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 12:31:47
|
Det finns (fanns) två Sonny Boy Williamson. Den första var "läromästare" åt den andre. Den förste SonnyBoy blev mördad 1948. Den förste hette egentligen John Lee Williamson. Den andre (Sonny Boy II) heter (hette?) egentligen Aleck Miller.
Tyvärr känner jag inte till låten Texianen frågar efter. |
Think different.
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/08/02 : 17:04:15
|
Såg på www.allmusic.com att även SonnyBoy II är stendöd vid det här laget (d: 1965).
Kolla där föresten efter låten som eftersökes. |
Think different.
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/08/03 : 12:10:56
|
Alla som är seriöst intresserade av blues borde skaffa den här boken:
Bill Wyman's Blues Odyssey: A Journey to Music's Heart and Soul/Bill Wyman, Richard Havers
Jag lånade den en gång på biblioteket och sen dess är den konstant utlånad eller kanske stulen … vet ej.
Bill Wyman har en mycket stor och omfattande samling blues själv och han har oerhörd goda kunskaper om den. I boken berättas ganska kort om nästan alla artister som har medverkat genom åren. Den ger rekommendationer vilka skivor man ska köpa etc. Det finns också samlings-cd med samma namn.
Antagligen finns det ännu bättre böcker om ämnet än den här, men jag tycker att den är verkligen en pärla.
|
|
|
Texianen
Member
286 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 11:38:14
|
Tack för svar alla!!
Jag har letat efter låten ett tag nu, otroligt organisk en man och ett munspel, kan det bli bättre?
/texianen |
|
|
|
Topic |
|