HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga med band-diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/29 :  18:01:07  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Mitt planerande av bygget som skall ersätta mina nuvarnade högtalare rullar vidare. Och vad mycket fina diskanter det finns! Och till bra priser dessutom. Grejen är den att jag kör med banddisknter nu. Kan en soft eller alu-dome hänga med? Det finns ju banddsikanter att köpa i lösvikt också. Hur bra är dom, på en skala? Vissa är ju dyra, 3-5 tusen styck. Jag kan tänka mig att betla 1500:-/styck. Då finns "ATD LeRibbon". Någon här som provat? Tillverkaren säger att man inte bör dela under 3 KHz, men jag vill dele vid 2,2. Borde ju gå, men med lite lägre effekttålighet.

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:57:09  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Jag har inte provat ATD LeRibbon men det är tydligen den som sitter i ProAcs Future-serie, fast med rektangulär frontplatta.

Ja, det e klart det går att dela vid 2,2KHz som du säger på bekostnad av effekttåligheten. Kanske du kan göra med högre ordning på filtret?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:02:07  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Engelske Harwood har netop lanceret nya band-diskanter.
Kan köpes från Tyskland:
http://www.hifisound.de/chassis/programm/seite.php?Her=Harwood

Bemærk prisen - bara 89 Euro!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:18:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad nu? Dom säljer ju dynaudios element i lösvikt på hifisound! Jag trodde dynaudio hade slutat med sånt.

Jättebra pris på banddiskanten. Tyvärr ser ju frekvensgången (som tillverkaren redovisar) ut därefter... Synd, för det var ju bra pris.

Edit:
**** också. Det där med dynaudio verkar vara något utbytes projekt. Man kan få köpa nya, lösa element om man har spelat sönder ett man redan har. Verkar som att man måste skicka in sitt gamal, trasiga. Bah?

Edited by - Mr.Älg on 2003/07/29 23:25:53
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:26:29  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Oj oj, det var verkligen billigt!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/30 :  21:42:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
Efter min erfarenhet ringer aludomar som kyrkklockor. Dom dyra ringer högre i frekvens än dom billiga. Det har visat sig att denna typ av hård uppbrytning fortplantar sig i ljudet även under det frekvensområde där uppbrytningen visar sig på¨en vanlig frekvensgång. Linkwitz redovisar en del mätningar på sin hemsida som bekräftar detta. Se på " distorsion tests of drivers "

Det verkar inte finnas nåt riktigt intressant att köpa under 2500:- ( kinesiska banddiskanter typ G3 )

Glöm inte att inte bara effekttåligheten sjunker med fallande frekvens. Även distorsionen ökar markant under de frekvenser som tillverkaren rekommenderar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:10:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varför inte bygga egna band?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:20:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Gamma vld hornet då. Det är väl billigt. Går ju att testa principen utan att ruinera sig!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/01 :  12:09:19  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kanske lite off...
Ingen som vet nått (har erfarenhet) om Newform Research som golden age säljer?
De är iofs i en ganska dyr prisklass men mycket intressanta tycker jag.
De delas vid 1kHz o är en linjekälla (linesource ca. 1 m).
http://www.newformresearch.com
http://www.goldenagemusic.se/

Think different.

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/01 :  15:05:54  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Newform er inte et band men en magnetostat. En bra konstruktion, men der finns flera alternativer, t.ex. Bohlender Grabener - se min hemsida.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  13:26:20  Show Profile Send Lelle a Private Message
Helt korrekt Jan.
Tack för tipset ang. BohlenderGrabener - mycket intressant.

Kolla in www.wisdomaudio.com som jag antar är magnetostat högtalare (>150Hz) eftersom grundaren där heter Bohlender.

Kan nämna att jag lyssnade på Wisdom M-50 i Vimmerby i veckan. Inget går upp mot ett par bra magnetostater (el. ribbon också för den delen) helst i linesource format. Har själv ett par Infinity IRS Omega som låter underbart (är dock tyvärr inte linesource).

Mr.Älg är helt inne på rätt spår - kolla in Jan´s hemsida för bra tips ang. ribbon eller magnetostat element.

Jan - är "Piega" magnetostat eller ribbon design?

Think different.

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:31:24  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Piega band eller magnetostat? - En bra fråga!

Det fremgår helt klart av Piegas hemsida at den store delen av "bandet" er en magnetostat, men om den indre liten del er et äkta band eller en magnetostat fremgår inte. När man tittar på dem ser det ut som en äkta band.

Jeg har bare hörte Piega en gong - mycket kort och på en utstelling - helt umuligen at vurdera kvaliteten.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:51:17  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Det går att köpa Infinitys berömda EMIT-diskant som reservdel från deras hemsida till ett pris av ca 170dollar/styck, kan det vara något?

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000