HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TAG Mclaren upphör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:58:48  Show Profile Send crion a Private Message
Tråkigt att se men TAG McLaren upphör producera HiFi..

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=18448214

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/07/29 :  07:23:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Dra mig baklänges... Ja stämmer det är det ju en chock för många!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:11:14  Show Profile Send stargazer a Private Message
Det var det värsta! TAG som visade vägen för resten av hemmabiovärlden med sina innovativa och välljudande produkter med den superba möjligheten att ladda ned uppgraderingar via nätet.

Tyckte (och tycker fortfarande) själv att AV32R var en fantastisk maskin.

Tråkigt för alla TAG-ägare. Kul för alla konkurrenter (kan tänka mig att utvecklingsgänget kring Linn Kisto firade igår) men beklagligt för HiFi/Hembiovärlden.

Nu återstår bara att ringa en av mina polare med en AV32:a och berätta den sorgliga nyheten

/ stargazer
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:25:46  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Se där ja... verkar svårt att vara ett highend hifi företag atm.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/29 :  09:20:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har inte de nyligen släppt en ny värstingmaskin?

Får det inte att gå ihop riktigt, kan det vara en sommaranka.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/29 :  09:37:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
.. kan det vara en sommaranka.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/07/29 :  10:01:02  Show Profile Send mrmix a Private Message
hmm de va som fan, har iof läst där för ca 1 år sedan att kenwood skulle lägga ned hela sin hem stereo sida, vilket tydligen inte stämmde någe vidare då ja e' inbjuden på demo snart för de nya produkterna, kan detta vara en likadan miss hos dom???? ska iaf ringa agenturen idag å höra med han,
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/29 :  10:14:29  Show Profile Send stargazer a Private Message
Om det är en sommaranka, så är det verkligen en seriöst genomarbetad sådan.

Kolla det officiella "brevet" från deras CEO på hemsidan
http://www.tagmclaren.com
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/29 :  10:31:32  Show Profile Send Yps a Private Message
Tragiskt, jag som precis tänkt att uppgradera min AV32Ra..

//Magnus
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/29 :  11:02:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Yps, det är lugnt. Saxat från TAGs hemsida: "Products already introduced into the market and their relevant, existing upgrades will remain available for the time being."

Service o.s.v. kommer tydligen också att erbjudas även i fortsättningen.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/29 :  11:03:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det står ju förresten inte att det är definitivt att de ska lägga ner. De ska göra en "strategisk översyn" först och sedan fatta beslut om vad de ska göra.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/29 :  12:50:57  Show Profile Send dali a Private Message
Ojojoj, snacka om obefintligt andrahandsvärde! SÄLJ, SÄLJ, SÄLJ som aktiehandlarna sägs skrika när paniken kommer krypande ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:03:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Företaget har ju varit i blåsväder förut, så det är nog så att dom kommer avveckla verksamheten.. Man hette Audiolab innan man blev TAG, och det gick åt pipan redan då...
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/07/29 :  13:38:47  Show Profile Send must a Private Message
För bra produkter, för höga ambitioner att vara först och bäst med allting. Det har alltid legat en liten "för bra för att vara sant" slöja över TAG Audio.

Exemplarisk teknik, prestanda, uppgraderingsmöjligheter och kundservice. T.o.m. deras öppenhet att genomföra bindtester på sina proukter jämfört med andra märken och dessutom publicera negativa resultat (!) tycker jag har stuckit andra high-end företag som Krell och ML i ändan ganska rejält.

Man får hoppas att dom fortsätter i samma anda men med lite mindre ambitioner. TAG skulle lyckas bra i området mellan low-end och hi-end, ungefär som Rotel, p.g.a. av sin övertygelse och ärlighet när det gäller hi-end branschens myter.

Jag håller kvar min AV32R tills den rostar!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:52:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
dali > varför skulle man sälja?
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/29 :  18:38:29  Show Profile Send dali a Private Message
yalpa, om man vill ha lite pengar?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:50:51  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
När man läser på TAG McLaren's forum så är svaret från Dr. Udo Zucker
lite förvirrande..lägger man ner R&D och tillverkningen eller kommer tillverkningen fortsätta?


http://www.tagmclaren.com/dev/forums/forums.asp?dbextra=&forum=1&sid=27255

Could somebody confirm or otherwise my summary of the situation:

1) Existing products will continue to be sold.
2) Existing upgrades will continue to be available.
3) Helpdesk/Support and Service/Repair functions will continue as is.
4) No new products (with the exceptions of height channel and scaler).

My best to all at TMA (with the possible exception of the PR Department who appear to have made this all sound much worse than it is).

D.

- DavidR from UK 7/29/03 12:38:19 PM

Hi David, here are your answers:

1) Yes, for the time being
2) As 1
3) As 1
4) Yes, that's what the statement says

And before you ask, why I added 'for the time being' here is the answer: we don't know what the demand will be in future - maybe too many customers/retailers are affected by our decision, in just case it would be meaningless to continue, wouldn't it.

And finally, you might be a little harsh to the PR people, the text had to fulfill a lot of requirments for reasons on a lawyer could fully explain.

- Dr. Udo Zucker CEO TAG McLaren Audio from England 7/29/03 4:03:17 PM
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:00:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det låter som att man kommer serva de redan existerande produkterna som finns på marknaden och sälja av det som finn av de existerande produkterna, men man kommer inte fortsätta och utveckla nya produkter och uppgraderingar till gamla..

Det blir en ren service organisation som kommer finns så länge det finns efterfrågan på tjänsterna.

Detta är ett ganska vanligt förfarande för företag som det går dåligt för och som inte direkt behöver gå i konkurrs, men som inte klarar att driva företaget i den nurvarande formen.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:08:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
dali > Så bara för att tillverkaren har slutat utveckla nya produkter så innebär det att de gamla sjunker i pris?

Jag måste säga att jag verkligen avskyr denna sortens panik hos folk. Vad spelar det för roll om tillverkaren ens finns kvar? Tror du att tex. Sony har reservdelar till sina 6-7år gamla ES maskiner som folk fortfarande begär massvis med pengar för? Det finns säkert fler exempel där reservdelar inte längre finns, men folk får inte panik iaf. En olyckskorp kan göra hur mycket skada som helst, så ta det lugnt bara. Vill folk ha en TAG, då ska de betala så mycket som det sig bör för en likvärdig produkt vars tillverkare inte har "somnat in".
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:40:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Bra då kan dom ta tillbaks gamla Audiolab loggan och sluta låtsas ha nånting med F1 att göra. Produkterna verkar hursomhelst vara bra ihopskruvade så det är ingen panik.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:32:37  Show Profile Send dali a Private Message
yalpa, jag kan bara tala för mig själv ... om jag funderade på att köpa prylar för 100 kkr så skulle jag inte välja tillverkaren som har ekonomiska svårigheter. Andra kanske tycker det är vettigt att köpa av ett företag som kanske går i konkurs, men jag gör det inte.

Intressant att du dels talar om för mig vad jag ska tycka och sedan talar om hur mycket man ska betala för en begagnad TAG. Dags att få lite perspektiv på saker och ting kanske?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/07/30 11:36:35
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:55:50  Show Profile Send yalpa a Private Message
I ditt första inlägg skrev du ingenting om att köpa en ny pryl, utan att privatpersoner ska göra sig av med TAG som de redan har:

"Ojojoj, snacka om obefintligt andrahandsvärde! SÄLJ, SÄLJ, SÄLJ som aktiehandlarna sägs skrika när paniken kommer krypande ..."

Jag skrev inget om vad man ska betala för en beggad TAG, skrev bara att priset inte bör påverkas av att företaget går på lågvarv. Du har ju full garanti kvar och troligtvis alla reservdelar etc. Så varför denna uppmaning till panik

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/30 :  15:00:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det går ju inte att komma ifrån att produkter från ett företag som inte finns längre förlorar i värde.

Så länge man behåller produkterna forlorar man ju ingenting alls om man är nöjd med ljudet.

Problemet uppstår ju den dag man vill uppgradera, men då har man ju tyvärr förlorat på alla produkter i förhållande till nypriset.
Den dagen kanske skillnaden inte är så stor.

Tyvärr vet man ju inte om ett företag tänker lägga av, det är nog en risk man får ta, i annat fall återstår väl bara Sony, Hitachi och dylika audiofila storfräsare.

Bravo
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/07/30 :  15:15:11  Show Profile Send dali a Private Message
yalpa, det var ingen uppmaning, det var min egen personliga reaktion! Jag skulle definitvt inte betala särskilt mycket för nya eller begagnade prylar av ett visst märke om jag visste att företaget låg på ruinens brant. Vad händer om jag behöver en reservdel om tre år?

I bästa fall så stämmer det som TAG själv påstår, att de kommer att fortsätta tillverka de befintliga produkterna. I värsta fall så läggs ALLT ner och reservdelarna, om det öht finns några att finna, blir värda sin vikt i guld (det är de väl redan kanske, att döma av nypriserna på deras produkter).

De som är villiga att chansa får gärna göra det. Men jag skulle fundera både en och två gånger innan jag slog till. Har man redan prylar så är det inget fel att behålla dem ... men kanske inte så dum idé att byta bort dem innan värdet sticker iväg åt fel håll. Jag tror tyvärr att du är ganska ensam om att tycka att andrahandsvärdet inte påverkas av om tillverkaren existerar eller inte.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/07/30 15:16:41
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/30 :  16:50:35  Show Profile Send Yps a Private Message
Andrahandsvärdet har ju stått rätt högt på deras ljudprocessor, och det på grund av att det alltid gått att uppgradera den. Tyvärr blir det ju inga fler uppgraderingar nu, så nu får man ju köpa produkten som den ser ut idag. Och om man vill "hänga" med i utvecklingen byta om ett par år istället.
Däremot så tar det förmodligen ett tag innan konkurrenterna får fram någon liknade maskin.

//Magnus
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/07/30 :  23:17:26  Show Profile
Det är intressant att se, det är som vanligt skyttegravskrig mellan två läger:

1) De som inte äger produkten och gör allt för att skriva ned produkten / företaget.

2) De som äger produkten och försvarar produkten / företaget.

Ja, jag tycker det är synd att de haft problem i 6 månader. Men frågan är följande:

Vilket företag är nästa företag ??? Meridian t.ex. ligger mycket sämre till rent ekonomiskt....

Så detta är på sätt och vis effekten av vad som skett på marknaden med alla neddragningar.

Fast jag må säga att jag personligen tycker att TAG varit oerhört klumpiga i sitt sätt att hantera det hela. Nu säljer försäljarna i UK ut prylarna med 40% rabatt. Snacka om läge att köpa både beg och nya....

Slutligen, kom ihåg två saker:

1) Support på existerande produkter exister för lång tid framöver. TAG McLaren Electronics, som är ett annat företag som leds av samma folk som Audio delen, lever och frodas som aldrig förr och dom kommer ALLTID att klara av att serva produkterna och antagligen även uppgradera (det gör dom redan i princip så det är ingen nyhet). Risken att bli sittande med en icke fungerande produkt är i princip noll. Eller kommer ni ihåg när VD för SEB gick ut och sa att dom var KK färdiga och aktiekursen föll till 3 sek (eller var det 1.70 ??? jag minns inte riktigt) och sedan på mindre än 90 dagar drog iväg till 80 sek/aktie. Snacka om utveckling...

2) När t.ex. en processor på marknaden som slår TAGs senaste AV32R DP ??? Perosnligen har jag svårt att se någon som ens kommer i närheten, men jag förstår och respekterar om andra inte delar den uppfattningen.

Och som alltid, efter nedgång kommer uppgång. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara. Således, att konka TAG McLaren Audio tror jag inte ett dyft på. Utan blir det något så blir det en försäljning av produkterna osv, dock inte märket TAG. Vem vet Audiolab kanske återuppstår ????
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000