HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bio / HiFi sub till Magnepan ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:32:40  Show Profile Send Kero a Private Message
Är ute eften en aktiv sub till min Magnepan MGSE som jag kommer använda både till musik i tvåkanal och till bio och 5.1.
Budgeten ligger mellan 5-10000:-, helst mer mot 5000:- då det är en hel del andra uppgraderingar som oxå måste göras i anläggning.

Jag kan tänka mig köpa begagnat om priset är rätt.

Sen får den gärna vara så liten som möjligt men det är inget måste.

Några jag kikat på, eller snarare läst om är Velodynes subbar. Drömmen vore en HGS-10 men det är lite utanför budgeten, om inte nån vet av en begad för halva priset ??
Dom har ju billigare basar oxå, är dessa bra ?

Har även läst många bra recensioner på MJ Acoustic 50 och 100 modell. Dessa kan jag tänka mig passar bra i.o.m att dom använder ganska små element ( 8 tum ) och kanske är rätt snabb vilket nog är ett måste om det ska passa Magnepan.
Nån som har erfarenhet av dessa ?

Sen har jag kikat lite på Infiniy Kappa subben. Dens "R.A.B.O.S" funktion borde passa mig perfekt då jag har enorma akustiska problem med basen i mitt vardagsrum som en del kanske lät i en anna tråd om just det ämnet. Det ligger dock lite över budgeten men är den kanske vär det ??

Sen vet jag att Magnepan har eller ska komma med en sub eller snara ett sub par gjorda för MGSE. Man ska alltså skruva fast MGSE på dessa subbor som ska vara ca 15 cm höga och gå på ca 14000:- / paret.
Tyvärr har jag inte hittat nån mer info om dessa subbar. Är det nån här som vet mer ?

Fler tips ?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:27:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inget om Maggis sub. Men prova Infinity Kappa sub , det är det första valet jag kom att tänka på. Den kostar runt 10 000 kr

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:35:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Skulle nog försöka hitta en beggad REL sub, dom är riktigt trevliga och inricktar sig lite mer på hifi än på hembio..
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:43:04  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Här har du ett par Rel att välja på, om dom nu finns kvar.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15637&SearchTerms=,rel

/Vecc
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/29 :  11:09:12  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Om du kollar på Magnepans hemsida (och flera av de reviews som gjorts av Magnepaner) så ser du att det ofta är REL subbar som använts. Själv har jag kört med en B&W sub och det har funkat helt ok till mina, förhoppningsvis snart avyttrade, Magnepaner.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/29 :  11:17:02  Show Profile Send Kero a Private Message
Jo jag har sett några begade REL till salu men till för höga priser. Jag betalar inte 70-80% av nypriset på nånting som är begagnat av en privatperson. Iså fall ska dom i princip bara vara provspelade och nästan ha full garanti kvar. Så har det inte varit med dessa Rel subbar som är till salu bl.a här.
Men annars är Rel helt klart ett alternativ.

Såg här på avdelningen "BUTIKSHYLLAN" att Ljudmakarn hade ett demo ex av en Audiovector M-Sub till salu för 8900:-, ordinarie pris säger dom har varit 12500:-. Kanske går att pruta ner den till 8000:-.
Vad tror ni om den ?

Kom gärna med tips på demo ex och liknande hos butiker runt om i sverige om ni råkat se nåt intressant.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/29 :  11:23:26  Show Profile Send Kero a Private Message
lajo01: Vad för B&W sub kör du ?
Jag läste en test i HiFi & Musik där en B&W ASW650 fick betyget "Prisvärd". Nu är jag inget jätte fan av HiFi & Musiks tester men när man läser om dens konstruktions o.s.v. känns det som att det nog kan vara ett mycket vettigt alternativ. Vad tror du eller nån annan om den ?

Sen vad menar du med "förhoppningsvis snart avyttrade, Magnepaner" ?
Ska du gå ifrån Magnepans underbara ljud ?

Edited by - Kero on 2003/07/29 11:24:21
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:47:15  Show Profile Send Kero a Private Message
Har hittat en begad Audiovector M-sub Signature.
Nån som har nåt och säga om den ?
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:00:06  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Kero,
Jag kör en B&W sub modell 800ASW, föregångaren till nuvarande Nautilusseriens sub. 12 tums element, 250 W slutsteg i en ganska bamsig låda. Den har några år på nacken nu, men är fortfarande mycket stram o fast, vilket väl matchar Maggisarna.
Vill minnas att den kostade lite knappt 10 kilopix när jag köpde den 1997.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:03:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Låter Audiovector M-sub som deras andra högtalare så ska man nog titta vidare...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:02:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag glömde att säga att jag har faktiskt en sub hemma för test.
En Canton AS-2.
Jag vet att många här tycker lite si o så om Canton men jag är mer än nöjd med den. Den passar perfekt både för HIFI och för Hembio.
Den var lite trixa att ställa in , men den positionen där alla andra subar har hamnat som jag har testat är bäst här med. Så nära mitten mellan högtalarna. Den kostar ungefär lika mycket som Kappan.

Den är stor o tung , ganska skrymmande men jedrar vad bra den spelar.
Här e lite pix



Som gämförelse kan jag säga att frugan är ca 1.70 så suben är inte liten.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:48:29  Show Profile Send Kero a Private Message
lajo01: Tror jag vet vilken bas det handlar om. Tror den här ASW650 kan vara ett vettigt alternativ. Tyvärr finns det ju ingen HiFi klubb här i närheten längre så det blir ingen provlyssning hursomhelst.

MartinH: Skulle kunna hålla med dig av det jag hört av Audiovector högtalare men det jag störde mig på med dom var inte basen utan mellanregister och diskant. Basen tror jag kan vara riktigt fin och musikalisk men lådan har som en jäkla skum formgivning. Blir svårt och möblera snyggt med den.
Nåja för 7000:- tror jag det är en mycket bra sub.

johan_björklund: Jag är väl varken för eller emot Canton. Det negativa med dom är att dom ialla fall har varit extremt överprissatta i sverige jämfört med övriga europa. Det är dom väl kanske inte ensamma om i.o.f.s.
Hursomhelst så vet jag inte om jag tror riktigt på så stora element i subben till mina Magnepan högtalare. För att en sub ska kunna smälta in med Magnepan tror jag att den måste vara ganska snabb och stram för att inte börja spela för sig själv ( bara mina egna spekulationer ).

Fick ett tips idag om att "AudioPhysics Yara" spelar kanon bra ihop med Magnepan MGSE. Det är en liten snygg sak med en aktiv 8 tummare riktad nedåt och en 10 tums slavbas frammåt. Tyvärr är denna ganska mycket över budgeten med sitt listpris på 14000:- men jag tvivlar inte på att denna skulle fungera kanon med MGSE.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:27:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ker: jo jag ska väll hålla med om att den snabba basen var nog det enda som var bra på de M3 Avantgarde jag hörde..så dom kanske kan få till en subba !!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:50:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kero

Canton AS-2 är snabbare än vad du tror , även om det är en tolva.
Att få den att funka med mina Digital 1.1 var inga som helst bekymmer. o då ställde jag in den med musik även om den bara har testats för film

Kappa sub med sitt rabos system är ännu bättre på hifi. O den är ruskigt snabb !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/30 :  15:12:01  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinH: Ja kanske kanske... synd att det som vanligt inte finns några provlyssnings möjligheter för en norrlänning.

johan_björklund: Jag kan säkert ha fel, har ju inte hört nån annan Caton sub är AS-25 och den är ju i en lite lägre prisklass. Däremot är ju inte din sub speciellt smidig. Jga vill helst inte ha nåt som är så stort!

Det är lite konstigt med Kappa subben. Den har ju lovordats en hel del men jag pratade med en igår som tyckte den var bedrövlig, rabos inställd och allt.

Det är konstigt hur det kan skilja så mellan vad en del tycker låter bra och inte.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/30 :  16:53:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Rabos systemet är inget som fixar alla resonanser. Det är med den som med alla subar. Man får trixa o prova sig fram. Sen är det inte sagt att Rabos funkar perfekt i alla rum.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:10:23  Show Profile Send Kero a Private Message
Jga har hittat ännu ett begagnat alternativ. Mirage BPS-150i. Några erfarenheter om den ?

Är det nån som vet skillnaderna mellan BPS-150 och BPS-150i ?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:26:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Undrar om det är nån hit att blanda bi-polärt o di-polärt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/31 :  12:14:30  Show Profile Send Kero a Private Message
Hmm... har inte tänkt på det. Har ingen aning faktiskt.
Fast prislappen är samma på Miragen och Audiovectorn och måste jag köpa grisen i säcken för dessa 7000:- så chansar jag nog hellre på audiovectorn.

Fast innan jag bestämmt mig så är nog alla sålda!
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:13:13  Show Profile Send Kero a Private Message
Nu tror jag att jag hittat ett riktigt fynd. En Rel Strata II för 2500:-. Är det nån som vet vad som skiljer Strata II mot III ?

Tror denna borde räcka ganska långt tillsammasn med MGSE.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/01 :  12:16:00  Show Profile Send Kero a Private Message
Igår var jag och inhandlade Strata 2:an. Har spealt lite med den och trixat lite med delningsfrekvensen, dock inte med placering men har fått det att spela riktigt bra. Den spelar rent och följer fint med magnepanarna.
Ska prova lite film ikväll så får vi se hur den är där.

Nåja för 2500:- var det verkligen ett fynd. Nu kan jga kanske snart köpa den där svindyra Magnepan centern istället!
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/08/01 :  13:30:44  Show Profile Send Steffo a Private Message
ELLER så kan du köpa ett par 1.6 or till frontar!!!

Steffo

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:48:22  Show Profile Send Kero a Private Message
Ja just ja det var dom oxå... hmm... *Tar fram trädgårdsspaden och gräääääver i plånboken*, hmm.. ja kanske kanske!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000