HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/28 :  15:15:13  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Hej på er!

Innan jag ställer min fråga är det kanske lämpligt att presentera mig. Magnus heter jag och är, som ni kan se, väldigt ny här på Forumet. Dock har jag passivt följt diskussionerna här under cirka ett halvårs tid. Frågor som alltid är intressanta är hur man kan förbättra ljudet utan att det behöver kosta skjortan.

Nu till min fråga: Jag är i nybyggartagen och när jag ändå skall dra in ström i huset funderar jag på att lägga lite bättre ledningar till de rum som kan bli aktuella för mina ögonstenar. Jag har funderat på 2,5m2 ledningar. Räcker detta? Finns det några vettiga (prisvärda) alternativ till GELIA:s standardkablage? Hur bra är jorden i nya hus, behöver man gräva ner ett separat jordspett?

Är det någon som har lite bra idéer är jag mer än tacksam!

/Magnus

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:16:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Jag har funderat på 2,5m2 ledningar. Räcker detta?


Ximilian,

Välkommen hit ... 2.5 m^2!!!?!!! Du måste mena 2.5 mm^2 eller? Huruvida 2.5 mm^2 räcker eller inte beror ju på hur mycket ström dina "ögonstenar" drar ... Om jag byggde nytt så skulle jag nog passa på att lägga 4 mm^2 eller möjligtvis 6 mm^2 när jag ändå höll på ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:21:34  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Självklart är det mm2, annars är det bara jag och mina kablar medans sambon får sova i bilen.

Har du någon uppfattning om meterpris för sådana. Verkar kanske lite futtigt att prata meterpris på elkabel då man skall bygga en ny kåk, men allt måste ju godkännas av högre ort.
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/28 :  16:38:46  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Jämfört med din så drar jag bara drygt 300W i tvåkanalsläge. När ekonomin tillåter att införskaffa fler högtalare kommer förbrukningen ligga runt 700W.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:31:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ximilian,

Om inte din anläggning drar så mycket ström så räcker det nog med 2.5 mm^2. Om tror att du kommer behöva ett större strömbehov än 16A så kan du ju alltid förbereda installationen med kanalisering som klarar större kabeldimensioner än 3 x 2.5 mm^2. På så sätt går det ju alltid i efterhand att byta ut kopplingstråden mot grövre kabeldimensioner. Ett annat sätt är ju att dra kraftiga kablar redan från början

Vanlig RK (http://www.selga.se/selga/katalog/html/s17275.html) är nog inte så dyr. Jag skulle tippa på att 100 meter RK (4 mm^2) går på runt 400kr medan 100 meter RK (6 mm^2) går på runt 600 kr. Tänk på att du behöver minst tre ledare (svart, blå, gul/grön)

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/07/28 :  17:34:36  Show Profile Send aaight a Private Message
hade jag byggt nytt så hade jag använt 2,5kvmm tvinnad fk i skärmade installationsrör och dosor. samma som används vid elsanering.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000